۱۳۸۸ آذر ۲۵, چهارشنبه

عفو بین الملل خواهان تحریم تسلیحاتی اسرائیل و حماس شد bbc

اسرائیل در غزه از فسفر سفید استفاده کرد

عفو بین الملل خواهان توقف فروش سلاح به اسرائیل و گروه حماس شده است.

این سازمان حقوق بشری در گزارشی اعلام کرد شواهدی در دست دارد که نشان می دهد اسرائیل و حماس سلاح هایی را که علیه شهروندان غیرنظامی به کار گرفته اند، از خارج از مرزهای خود به دست آورده اند.

این گزارش خاطرنشان می کند که سلاح های اسرائیل عمدتا از آمریکا تهیه شده است.

عفو بین الملل از شورای امنیت سازمان ملل خواسته تا علیه همه طرف های درگیر، تحریم های تسلیحاتی به اجرا بگذارد.

اسرائیل و حماس اتهام های عفو بین الملل مبنی بر انجام جنایت جنگی در حین درگیری های اخیر را رد کرده اند.

این سازمان در گزارش خود اسرائیل را به استفاده غیر قانونی از فسفر سفید و مهماتی که از آمریکا به دست آورده، متهم کرده است. حماس نیز به پرتاب راکت های بی هدف به اسرائیل متهم شده است.

مارک رگف، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل به بی بی سی گفت ارتش اسرائیل در غزه از فسفر سفید استفاده کرده اما آن را به عنوان سلاح ضد نفر به کار نگرفته است.

طبق معاهدات بین المللی استفاده از فسفر سفید در اماکنی که شهروندان غیرنظامی زندگی می کنند ممنوع است.

سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل سازمان عفو بین الملل را متهم کرده که گزارش خود را بر مبنای اطلاعات نادرست حماس تهیه کرده است.

سخنگوی حماس نیز گزارش عفو بین الملل را رد کرده و آن را "ناعادلانه" خوانده و گفته در این گزارش هیچ مقایسه ای میان ماشین جنگی اسرائیل و سلاح های فلسطینیان که عمدتا سلاح های ابتدایی است، نشده است. این سخنگو همچنین تاکید کرد که حماس هیچ سلاحی از خارج دریافت نکرده است.

"جنایات جنگی"

دوناتلا رو ورا، رئیس کمیته حقیقت یاب عفو بین الملل در جنوب اسرائیل و غزه می گوید: "نیروهای اسرائیل با فسفر سفید و سلاح هایی که از آمریکا به دست آورده بودند، قوانین بشردوستانه بین المللی را نقض کرده و مرتکب جرایم جنگی شدند."

او افزود: "حملات اسرائیلی ها منجر به کشته شدن صدها کودک و غیرنظامی و خرابی خانه ها و زیرساخت ها شد."

به گفته او حماس و سایر گروه های مسلح فلسطینی صدها راکت را که به طور قاچاق وارد کرده بودند، به سوی جمعیت غیرنظامی اسرائیل پرتاب کردند.

خانم رو ورا افزود: "این سلاح ها اگرچه نسبت به سلاح های اسرائیل کمتر مرگبار بود اما پرتاب راکت به سوی غیرنظامیان یک جنایت جنگی است که منجر به مرگ چندین شهروند غیرنظامی شد."

هیچ نظری موجود نیست: