۱۳۸۸ آذر ۲۸, شنبه

توقف ده‌ماهه شهرک سازی، نقشه‌ای تاکتیکی

دویچه وله

آویگدور لیبرمن، وزیر امور‌خارجه اسرائیل در جمع شهرک‌نشینان "آریل" در کرانه غربی رود اردن اعلام کرد که دولت اسرائیل به طور تاکتیکی پیشنهاد توقف محدود ۱۰ ماهه را در زمینه شهرک‌سازی قبول کرده است.

لیبرمن در ادامه با تاکید گفت مشخص است که دولت اسرائیل پس از پایان این ده ماه، دوباره به شدت به شهرک‌سازی ادامه خواهد داد. او در پایان گفت: «من فکر می‌کنم توقف در شهرک‌سازی اقدامی ضروری بود.»

وزیر خارجه اسرائیل همچنین در مورد اقدامات سازنده دولت اسرائیل در ارتباط با فلسطینیان گفت: «ما در ماه اوت سال جاری برگزاری کنفرانس سازمان فتح را در بیت لحم امکان‌پذیر کردیم. ما همچنین طرح توقف شهرک‌سازی را پیشنهاد کردیم. دیگر نباید انتظار پیشنهادهای بیشتری از سوی اسرائیل را داشت.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل یک ماه پیش اعلام کرد که شهرک‌سازی را به مدت ده ماه به طور محدود در کرانه غربی رود اردن متوقف می‌کند. پیشنهاد نتانیاهو در حالی بود که حدود ۳۰۰۰ طرح شهرک‌سازی در کرانه غربی رود اردن و همچنین شرق بیت‌المقدس از طرح پیشنهادی نتانیاهو مستثنی هستند و ساخت این شهرک‌ها همچنان ادامه دارد.

قبل از سخنرانی آویگدور لیبرمن، وزیر امور‌خارجه اسرائیل در مورد توقف تاکتیکی شهرک‌سازی، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، اعلام کرده بود که پیش‌شرط شروع مذاکرات صلح در خاورمیانه توقف کامل شهرک‌سازی از سوی اسرائیل است.

اتحادیه اروپا و صلح در خاورمیانه

خانم کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اقدام اسرائیل را در توقف ده ماهه شهرک‌سازی به عنوان اقدامی اولیه می پذیرد، اما همزمان می‌گوید که اتحادیه اروپا بخش شرقی اورشلیم (بیت المقدس) و کرانه غربی رود اردن را به عنوان مناطق اشغالی می‌داند. خانم اشتون همچنین بر این نظر است که اسرائیل باید محاصره نوار غزه را پایان دهد.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص در همین مورد نوشته است که اظهارات خانم کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتقاد شدید دولت راست‌گرای اسرائیل روبرو شده است.

AJ/BM

هیچ نظری موجود نیست: