۱۳۸۸ آذر ۲۸, شنبه

شوک آدینه، آیت الله خامنه ای را تا انتها همراهی خواهد کرد


منصور امان

دامنه شکست تحقیر آمیزی که حُکومت روز گُذشته (آدینه) مُتحمل گردید، بسا بیشتر از نقش برآب کردن دسیسه امنیتی کاغذ پاره را در بر خواهد گرفت. اگر چه در موج نخُست، این طراحان و مُجریان پروژه شکست خورده هستند که ناکارآمدی و ارزیابی گُمراه کُننده آنها موضوع اختلاف شدید و مُشاجره را تشکیل خواهد داد اما این هنوز همه ی آثار آن نخواهد ماند.

واقعیت مزبور را اهمیت کارزار روز آدینه برای دستگاه قُدرت و موضعی که می بایست تصرُف می کرد، توضیح می دهد. برای هیچکس، چه در اردوی باند ولایت و مُتحدان آن و چه در جبهه ی مُخالفان و مُنتقدان تردیدی وجود نداشت که جنجال کاغذ پاره، فقط رویه پروژه ای است که آقای خامنه ای به دست گرفته است.

بسیج یک هفته ای حُکومت گرد عکس پاره شُده ی آیت الله خُمینی که به منظور آن نیروهای بالفعل، امکانات کلان و دستگاه های تبلیغاتی اش را به حرکت درآورده بود، انگیزه ی واقعی در پس این ماجرا را از زیر به سطح مُنتقل کرد. ولی فقیه و شُرکای نظامی - امنیتی وی با تمام توان صحنه ای را برای نمایش قُدرت در برابر جُنبش اجتماعی تدارُک می دیدند که می بایست بی درنگ پس از اجرای موفق، در نقش تخته پرش آنها به سمت سرکوب عُریان عمل می کرد.

از این رو، ارزش کشاکش مزبور که در آن حُکومت به صورت نیروی کُنشی و با اعلام قبلی به میدان می آمد، با نبردهایی همچون 30 خرداد، 13 آبان یا 16 آذر که در آنها دایره ی عمل آن محدود به واکُنش بود، برای آیت الله خامنه ای بسیار بیشتر و از این زاویه، نتیجه آن بسیار حساس تر می توانست باشد.

آنچه که جنگ سالاران باند ولی فقیه در روز آدینه به گونه سراسری و در سطح کشور در برابر دید همگان به نمایش گُذاشتند، از هم پاشیده شُدن صُفوف خود در همه خُطوط است. حُکومت حتی با شیوه های معمول رشوه و تهدید هم نتوانست در تهران و شهرستانها بیشتر از چند هزار نفر را به خیابان بیاورد و این از خیز برای چشم غضب در چشم جُنبش میلیونی دوختن فاصله زیادی دارد.

ناکامی حُکومت در بسیج کسانی که تا پیش از این با سوواستفاده از باورهای مذهبی آنها یا پرداخت دستمُزد به خدمت می گرفت، روانشناسی تغییر یافته جامعه را از نزدیک و به گونه بی واسطه مُشاهده پذیر کرد. روز آدینه، جُنبش اجتماعی حتی بدون آنکه پا به خیابان گُذاشته باشد، مُوازنه حقیقی قُدرت در جامعه را به همه آنها که می توانند ببینند و بشوند، نشان داد.

این تحوُل، از یک سو فرار دسته جمعی از کشتی شکسته آقای خامنه ای را شتاب خواهد بخشید و از سوی دیگر، اختلاف بازماندگان را بر سر راه حلهای نجات دامن می زند. چند گام به پایان راه، شوک آدینه، آیت الله خامنه ای را تا انتها همراهی خواهد کرد.


هیچ نظری موجود نیست: