۱۳۸۸ دی ۱۲, شنبه

حملات تازه اسرائیل به غزه bbc

غزه از سال 2007 تحت محاصره اسرائیل است

هواپیماهای اسرائیلی چند نقطه از نوار غزه را هدف حمله هوایی قرار داده اند.

اسرائیل می گوید این حملات در پاسخ به یک حمله راکتی فلسطینی ها به یکی از شهرهای اسرائیل انجام شده است.

دست کم در چهار نقطه از نوار غزه صدای انفجار شنیده شد اما گزارشی از اینکه در این حملات به کسی آسیب جدی رسیده باشد، در دست نیست.

پیکارجویان فلسطینی غزه پنجشنبه شب یک راکت به سوی شهر نتیوت در جنوب اسرائیل پرتاب کردند. این اولین حمله به این شهر از 9 ماه پیش تا کنون بود و کسی در اثر آن مجروح نشد.

از زمان تهاجم سال گذشته اسرائیل علیه پیکارجویان حماس، مرز میان غزه و اسرائیل عمدتا آرام بوده است.

این تهاجم 22 روز ادامه یافت و در جریان آن، حدود 1400 فلسطینی کشته شدند که بیش از نیمی از آنان غیرنظامی بودند و 252 کودک فلسطینی هم بین آنان بود.

در طرف مقابل هم ۹ اسراییلی کشته شدند که ۳ نفر از آنها غیر نظامی بودند. ۴ نفر دیگر هم که همه از سربازان اسراییلی بودند با آتش نیروهای خودی کشته شدند.

حملات اسراییل به غزه باعث وارد آمدن خسارات سنگینی به خانه های مسکونی، مراکز تجاری و سایر زیرساخت های عمده در بخش زندگی روزمره مردم این منطقه شد و

وضع اهالی غزه پس از این حملات وخیم تر شد.

یک سال پس از این حمله، محاصره نوار غزه توسط اسرائیل ادامه دارد و اسرائیل تنها اجازه ورود مقادیر اندکی از مایحتاج اساسی به این منطقه را می دهد.

اسرائیل از سال ۲۰۰۷ و در پی به دست گرفتن کنترل غزه توسط جنبش حماس، غزه را تحت محاصره شدید قرار داده و علاوه بر ممنوع ساختن واردات مواد اولیه به این منطقه، عملا هرگونه صادرات از غزه را نیز ممنوع کرده.

چند گروه امدادی بین المللی هفته گذشته به شدت از جامعه جهانی به علت ناکامی در کمک به پایان دادن به محاصره غزه توسط اسرائیل انتقاد کردند.

این گروه ها در گزارشی که به مناسبت فرا رسیدن اولین سالگرد حمله نظامی اسرائیل به غزه منتشر شد، این انتقاد را مطرح کردند و خواهان وارد کردن فشارهای بیشتر به اسرائیل برای پایان دادن به "مجازات دسته جمعی اهالی غزه" شدند.

هیچ نظری موجود نیست: