۱۳۸۸ آبان ۲۴, یکشنبه

صائب عریقات: فلسطینیان به دنبال استقلال یک جانبه اند

صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطینی، گفته است به علت عدم پیشرفت در مذاکرات صلح فلسطینیان با اسرائیل، خواستار به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین خواهد شد.

مقامات فلسطینی روز یکشنبه، 15 نوامبر، اعلام کردند که از سازمان ملل متحد برای به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان کشوری مستقل، درخواست خواهند کرد. به گفته آنها این درخواست به دنبال نا امیدی فلسطینیان از پیشرفت در مذاکرات صلح با اسرائیل انجام می شود.

اعلام این خبر، مخالفت شدید اسرائیل را برانگیخته است؛ وزرای اسرائیل به فلسطینیان هشدار داده اند تا به دنبال استقلال یک جانبه نباشند.

بنا به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس صائب عریقات به رادیوی ارتش اسرائیل گفته است، پس از ۱۸ سال مذاکرات مستمر بدون نتیجه، فلسطینیان ناامید شده و تصمیم گرفته اند که به شورای امنیت سازمان ملل روی بیاورند. به گفته آقای عریقات "هدف از این کار زنده نگاه داشتن امید در اذهان فلسطینان است."

صائب عریقات گفته است که این درخواست، باز پس گیری مناطق اشغال شده توسط اسرائیل در جریان جنگ سال ۱۹۶۷ را هم در بر می گیرد. مناطق مزبور، بیت المقدس شرقی، کرانه باختری رود اردن و نوار غزه را شامل می شود.

حتی اگر سازمان ملل متحد پیشنهاد فلسطینیان را تایید کند، تا زمانی که اسرائیل کنترل کرانه باختری و شرق بیت المقدس را در دست داشته باشد، اجرای این پیشنهاد عملا غیرممکن خواهد بود.

فلسطینیان پیش از این نیز به طور یک جانبه اعلام استقلال کرده اند که حمایت چندین کشور را به دنبال داشت، اما این استقلال هیچ گاه عملی نشد.

در همین حال سلام فیاض، نخست وزیر دولت خود گردان فلسطینی، طرح توسعه دوساله ای را آغاز کرده است تا بدین وسیله پایه های استقلال کشور مستقل فلسطینی را بگذارد.

آقای عریقات زمانی را برای اعلام این درخواست به سازمان ملل ارائه نداده است. اما "نیمر حمد"، یکی از مشاوران محمود عباس رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین، در گفتگو با روزنامه اسرائیلی "معاریو" گفته است که برای تحویل این درخواست به شورای امنیت " هیچ عجله ای در کار نیست".


او در ادامه گفته است: "ما برای این کار باید کاملا آماده شویم و مذاکرات سیاسی و دیپلماتیک انجام دهیم. می خواهیم پس از اینکه به ما اطمینان لازم داده شد، شورای امنیت این مسئله را بررسی کند."

تصمیم درخواست اعلام استقلال یک جانبه توسط فلسطینیان، به دنبال به بن بست رسیدن تلاش های آمریکا برای از سر گیری مذاکرات صلح مطرح می شود.

در عین حال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بر انجام مذاکرات با فلسطینیان اصرار دارد. اما فلسطینیان خواستار توقف گسترش شهرک های یهودی نشین در اراضی فلسطینیان، قبل از از سر گیری مذاکرات صلح اند.

هیچ نظری موجود نیست: