۱۳۸۸ دی ۹, چهارشنبه

تايمز: ايران در آستانه انقلاب؛ گاردین: دولت ايران در بی اعتبار کردن خويش نزد مردمش نيازی به کمک خارجی ندارد

دسامبر 30, 2009 · نوشتن دیدگاه

واشنگتن پست: معترضان با شعارهای خود عليه رهبری رو درروی ولی فقيه قرار گرفته اند

صدای آمريکا : واشنگتن پست در مقاله ای با بازتاب رويدادهای روز عاشورا در ايران اين روز را نقطه عطفی در کشمکش ميان حاکميتِ افراط گرا و اپوزيسيونی دانسته که به باور نويسندهِ مقاله، روز به روز بيشتر به سوی افراط گرايی سوق می يابد. اين روزنامه در ادامه می نويسد که آيت الله خامنه ای تصور می کند می تواند با سرکوب شديد، جنبش سبز را مغلوب کند، در حالی که شعارها تغيير کرده و معترضان، با شعارهای «مرگ بر ديکتاتور» و شعارهايی عليه رهبری، رو در روی ولی فقيه قرار گرفته اند. واشنگتن پست کشمکش ميان نظام و مخالفان را جنگ تا مرگ خوانده و می نويسد؛ هيچ يک از دو طرف حرف از سازش نمی زند. نويسنده مقاله با اشاره به سخنان روز دوشنبه ی پرزيدنت اوباما که خشونت عليه معترضان را محکوم کرد می نويسد: رئيس جمهوری آمريکا که می ترسيد با سخنانش به جنبش آزاديخواهی مردمِ ايران لطمه بزند حال، آشکارا طرف معترضين را گرفته است. واشنگتن پست در پايان پيوستن کشورهايی چون روسيه، در محکوم کردن اقدامات اخير رژيم ايران، و تشديد تحريم های مالی عليه جمهوری اسلامی را در ياری رساندن به مردمی که برای آزادی می جنگند، توصيه می کند.

تايمز لندن می گويد ايران در آستانه انقلاب قرار گرفته است

تايمز لندن در سرمقاله ای با اشاره به روند جنبش آزاديخواهی مردم ايران می نويسد که ايران در آستانه انقلاب قرار گرفته است. اين روزنامه با اشاره به حکومتهای مجارستان، بلغارستان و چکسلواکی که با خيزش مردم و از دست دادنِ حمايتِ نيروهای مسلح فروپاشيدند، پيش بينی می کند که اين اتفاق زودتر از موعود در ايران، به وقوع بپيوندد.

دولت ايران در بی اعتبار کردن خويش نزد مردمش نيازی به کمک خارجی ندارد

گاردين می گويد دولت ايران در بی اعتبار کردن خويش نزد مردمش نيازی به کمک خارجی ندارد و به خوبی از عهده اين امر بر می آيد.
روزنامه گاردين در مقاله ای زير عنوان «اعتراضی که خاموش نمی شود» از جسارت، شهامت و خشم معترضين در روز عاشورا نوشته است. به نوشته گاردين سپاه پاسداران نيز کماکان به سرکوب مردم و بازداشت گسترده چهره های شاخص مخالف دولت و اطرافيانشان ادامه می دهد. گاردين با اشاره به اينکه ايالات متحده تا امروز در برخورد با رويدادهای ايران مناسب عمل کرده می نويسد که دولت ايران در بی اعتبار کردن خويش نزد مردمش نيازی به کمک خارجی ندارد و به خوبی از عهده اين امر بر می آيد. اين روزنامه در پايان می نويسد با آنکه دولت همچنان به سرکوب ادامه می دهد ولی معترضين نيز از خواسته های خود دست نمی کشند و به نظر نمی رسد هيچ يک از دو طرف قصد عقب نشينی داشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست: