۱۳۸۸ دی ۲۹, سه‌شنبه

خبار هائیتی:آمریکا به بهانه کمک به زلزله‌زدگان درصدد اشغال هائیتی است - آمریکا منطقه الخضرا در هائیتی ایجاد کرد- و…

۲۹ دی ۱۳۸۸ | admin

رئیس‌جمهور ونزوئلا:
آمریکا به بهانه کمک به زلزله‌زدگان درصدد اشغال هائیتی است
خبرگزاری فارس: هوگو چاوز رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد که آمریکا درصدد است به بهانه کمک به زلزله‌زدگان هائیتی این کشور را اشغال کند.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه اتریشی “دراشتاندارد “، هوگو چاوز رئیس‌جمهور ونزوئلا، اعلام کرد آمریکا در نظر دارد به بهانه کمک به زلزله‌زدگان هائیتی، این کشور را تحت تصرف خود در آورد.
چاوز در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در این خصوص اظهار داشت: ما متوجه شده‌ایم که ۳ هزار سرباز آمریکایی وارد هائیتی شده‌اند که در میان آنها نیروهای پیاده مسلح نیز همان‌گونه که به جنگ اعزام می‌شوند وجود دارند.
وی ضمن اظهار تعجب اعلام کرد: خدای من! آنجا که هیچ کمبود سلاحی وجود ندارد! آنها می خواهند به طور مخفیانه هائیتی را اشغال کنند.
رئیس جمهور ونزوئلا در ادامه اظهار داشت: من نمی خواهم کمک‌های بشردوستانه آمریکا را تکذیب کنم، اما این سوال برای من مطرح است که چرا این سربازان به آن جا برده شده‌اند؟
بنا بر گزارش‌ها، “پاتریس علی “، وزیر دفاع سابق هائیتی، با ابراز نگرانی نسبت به تلاش آمریکا برای سلطه‌جویی بر اقدامات امدادی و استقرار سرباز، گفت: ما به سرباز نیاز نداریم زیرا اینجا جنگ اتفاق نیفتاده است، آنچه در هائیتی اولویت دارد باید از سوی مردم این کشور تصمیم‌گیری شود.

********

رئیس جمهور نیکاراگوئه:
آمریکا از تراژدی هائیتی برای استقرار نیرو و اشغال این کشور سوء استفاده می‌کند
خبرگزاری فارس: دانیل اورتگا رئیس‌جمهور نیکاراگوئه نسبت به سوء استفاده آمریکا از اوضاع نابسامان هائیتی برای استقرار نیروهای نظامی خود در این کشور هشدار داد.

به گزارش فارس به نقل از آژانس بولیواری ونزوئلا، “دانیل اورتگا ” روز گذشته اعلام کرد که آمریکا با سوء استفاده از زلزله در هائیتی و تراژدی حاکم بر این کشور می خواهد هزاران سرباز خود را در آنجا مستقر نماید.
رئیس جمهور نیکاراگوئه تصریح کرد: نیروهای آمریکایی اینک کنترل فرودگاه “پورتو پرنس “، پایتخت هائیتی، را در دست گرفته اند و این موضوعی نگران کننده است.
اورتگا افزود: من مخالف همکاری بشردوستانه آمریکا با هائیتی، ارسال کمک و گروه‌های نجات و حتی هواپیماها یا هلی کوپترهای ارتشی حامل مواد غذایی به این کشور نیستم، اما به نظر می رسد که آمریکاییها می خواهند از این موقعیت برای استقرار نظامیان خود استفاده کنند و من این موضوع را افشا می کنم.
رئیس‌جمهور نیکاراگوئه همچنین تاکید کرد که در منطقه به اندازه کافی پایگاههای نظامی وجود دارند.
“مایکل مولن “، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، اعلام کرده است که این کشور بیش از ده هزار نیروی نظامی خود را با هدف کمک به مردم هائیتی و جلوگیری از بروز خشونت های احتمالی به این کشور اعزام می کند.
اورتگا در واکنش به این تصمیم آمریکا اظهار داشت: هیچ منطقی برای استقرار نیروهای نظامی آمریکا در هائیتی وجود ندارد، آنچه که این کشور در حال حاضر تقاضا می کند کمک های انسان‌دوستانه و نه نظامیان است.
رئیس جمهور نیکاراگوئه با درخواست از دولت آمریکا برای بیرون بردن نظامیان خود و چند برابر کردن کمک های بشردوستانه به مردم هائیتی، تصریح کرد: این حماقت است که همه ما بخواهیم نیرو به این کشور اعزام کنیم.
اورتگا با هشدار نسبت به منافع شرکت های فراملیتی در امور نظامی که از جنگ و مسابقه تسلیحاتی ثروتمند می شوند گفت: می خواهم باور کنم که “باراک اوباما ” رئیس جمهور آمریکا متوجه وخامت این حضور نظامی در هائیتی نشده است.
رئیس جمهور نیکاراگوئه افزود: امیدوارم که آمریکا نیروهایش را از هائیتی خارج و منابع اختصاص داده شده به این امر را صرف ارسال کمک های بشردوستانه کند.
اورتگا هشدار داد: آمریکا در صورت اشغال هائیتی یک سرزمین آمریکای لاتینی و کارائیبی را اشغال کرده است.
رئیس جمهور نیکاراگوئه همچنین یادآوری کرد که در جریان زلزله ۱۹۳۱ در نیکاراگوئه، این کشور نیز به اشغال نیروهای متخاصم آمریکایی در آمد که خود را وقف کشتن مردم کردند و این شیوه رویارویی آنها با آن تراژدی بود.

********

انتقاد شدید بولیوی از اعزام گسترده نظامیان آمریکایی به هائیتی
خبرگزاری فارس: گارسیا لینرا معاون رئیس‌جمهور بولیوی از اعزام گسترده نظامیان آمریکایی به هائیتی به شدت انتقاد کرد.

به گزارش فارس به نقل از آژانس خبر رسانی بولیوی، ” آلوارو گارسیا لینرا ” که روز گذشته برای تحویل محموله کمک های بولیوی به هائیتی وارد پورتو پرنس شد، تاکید کرد که این کشور در لحظات کنونی به حمایت های انسان‌دوستانه و نه منافع ژئوپلیتیکی و ژئو استراتژیکی آمریکا نیاز دارد.
معاون رئیس جمهور بولیوی اطمینان داد که مشکلی با کمک رسانی آمریکا ندارد اما هائیتی زلزله‌زده برای آن که دوباره از جا بلند شود محتاج حمایت است و نه نیروهای نظامی!
لینرا افزود: بازسازی هائیتی نیاز به حمایت های اقتصادی، پزشکی و غذایی دارد و امید می رود که آمریکا نیز خود را معطوف این مسئله نماید ولی هم اینک این کشور نیرو به اینجا آورده است.
پیشتر “دانیل اورتگا ” و “هوگو چاوز “، روسای جمهوری نیکاراگوئه و ونزوئلا، نیز حضور نظامیان آمریکایی در هائیتی به بهانه کمک به زلزله زدگان را محکوم کردند و آن را سوء استفاده واشنگتن برای اشغال این کشور کاراییبی دانستند.
در همین حال دولت آمریکا روز گذشته با انشتار بیانیه ای در صدد توجیه اعزام نظامیان خود به هائیتی بر آمد و ادعا کرد که این امر در راستای درخواست کمک “رنه پروال “، رئیس جمهور کشور زلزله‌زده، صورت گرفته است.
در این بیانیه آمده است: رئیس جمهور هائیتی از آمریکا، سازمان ملل و دیگر شرکای بین المللی خواسته است تا به افزایش امنیت در کشورش کمک کنند.
“دیوید لیندوال “، از مسئولان سفارت آمریکا در پورتو پرنس، هم مدعی شد که رئیس جمهور هائیتی مستقیما از واشنگتن درخواست کمک کرده است.

***

الجزیره: آمریکا منطقه الخضرا در هائیتی ایجاد کرد

شبکه خبری الجزیره گزارش داد که نیروهای نظامی آمریکا محدوده‌ای مشابه “منطقه سبز (الخضرا) بغداد ” برای خود در هائیتی ایجاد کرده‌اند.

به گزارش فارس به نقل از شبکه الجزیره، آمریکا برای نیروهای نظامی و تجهیزات خود در مناطق زلزله‌زده هائیتی محدوده‌ای امن ایجاد کرده که بیشتر شبیه منطقه الخضرا در عراق است و هزاران نیروی نظامی آمریکایی در آنجا مستقر شده‌اند.
آمریکا در این منطقه الخضرا در هائیتی اقدام به پیاده‌ کردن هزاران سرباز کرده و تجهیزات بسیار برای آنان فراهم ساخته است.
این در حالی است که ۸ هواپیمای حامل کمک‌های جهانی برای مردم زلزله‌زده هائیتی مجبور به ترک حریم هوایی این کشور شدند و در فرودگاه مکزیک فرود آمدند.
“پاتریس علی “، وزیر دفاع سابق هائیتی، با ابراز نگرانی نسبت به تلاش آمریکا برای سلطه‌جویی بر اقدامات امدادی و استقرار سرباز گفت: ما به سرباز نیاز نداریم زیرا اینجا جنگ اتفاق نیفتاده است و آنچه در هائیتی اولویت دارد باید از سوی مردم این کشور تصمیم‌گیری شود.
این گزارش می‌افزاید: مردم هائیتی بدون دستیابی به کمک‌های جهانی برای نجات باقی‌مانده در آوار ساختمان‌ها تلاش می‌کنند با اتکا بر نیوای امدادی داخلی به هموطنان خود کمک کنند.



هیچ نظری موجود نیست: