۱۳۸۸ آذر ۲۶, پنجشنبه

نگاهی به اظهارات جنجال برانگیز اخیر رفسنجانی در مشهد !



مجيد مشيدي


هاشمی رفسنجانی عصرروز شنبه چهارده آذر در جمع فعالان دانشجويی دانشگاه های فردوسی، رضوی و آزاد مشهد که به ديدار وی در محل اقامتش رفته بودند، برخی عکس العمل ها در برابر اظهارنظرها را مفسده برانگيز خواند. رفسنجانی در اين جلسه که ياسر و فاطمه هاشمی دو فرزند ديگرش هم حضور داشتند، به سئوال های صريح مهمانانش جواب های شفاهی داد و بر نقش مردم در انقلاب تاکيد کرد.

برنامه ريزی سفر هاشمی رفسنجانی به مشهد در آستانه ديدار روز عيد غدير با خامنه ای كه به رسم هر ساله برگزار می شود و غيبت دوباره وی در اين ديدار كه ساير مسئولين و مردم كشور هم در آن حضور دارند نشان می دهد برخی حرف های وی در اين سفر يا به سبك يك عنصر سياسی به زبان رانده شده يا اينكه هاشمی رفسنجانی اساسا علاقه زيادی به صحبت هايی دارد كه اكثريت جامعه دوست دارند! اظهار نظر او در آستانه شانزده آذر از اهمیت زیادی برخورد دار است به همین دلیل مروری به اظهارات رفسنجانی می تواند ما را از تضاد عمیق سردمداران رژیم اسلامی مطلع سازد.

مخالف افراط و تفریطم

وی با بیان اینکه همیشه با افراط و تفریط مخالف بوده ام می گوید: " اگر اعتدال در جامعه حاکم باشد بسیاری از مسائل قابل حل است. اما همیشه یک جریان افراطی گاهی در راست و گاه در چپ نمی گذارد مسائل حل شود در حالی که اکثریت جامعه ما اعتدال را می خواهد." چه کسی چنین سخن می گوید که در شورای امنیت ملی یکی از افرادی بود که بر ترور مخالفان رژیم در خارج کشور پا فشاری می کرد و همانطوریکه در دادگاه میگونوس به عنوان یکی از آمران کشتار رهبران حزب دموكرات كردستان ايران و تنی چند از ايرانيان مقيم برلین شناخته شد و قاضی آلمانی حکم جلب او را صادره کرده است. می گوید اکثریت جامعه ما اعتدال را می خواهند ، باید گفت نه جناب مردم ما از افراطیون راست و چپ اسلامی بیزار است مگردر جامعه ای که اسلام حاکمیت دارد ،از اعتدال صحبت کردن ، فریب توده ها ست.

برخی رای مردم را زینتی می دانند

رفسنجانی در این دیدار اظهار داشت : " از شرایطی که در کشورمی گذرد راضی نیستم و مناسب نیست قشر نوپا و نخبه از نظام جدا شود." هاشمی رفسنجانی گفت: " بنده ساکت نیستم ولی اکنون در شرایطی قرار داریم که حرف زدن تحمل نمی شود و سخن گفتن ما برای جامعه مفسده دارد." سئوالی از ایشان مطرح است که آیا در این مدت سی سال تحت حاکمیت رژیم اسلامی ، شرایطی برای حرف زدن مخالفین در جامعه وجود داشته است؟باید ازشما سئوال کرد شما چه می گوید که برای جامعه مفسده داشته باشد ؟ جز این که اسلام عزیز می بایست حفظ شود ! این جنگ قدرت از ابتدا در میان شماها وجود داشته است و خمینی در زمان حیاتش می توانست این تضا دها را به نفع حاکمیت حل کند ولی خامنه ای نه خمینی است نه می تواند نه می خواهد با نیروهای نظامی و اطلاعاتی درگیر شود.

وی با اشاره به نماز جمعه خود در پس از انتخابات افزود: " بنده دیدگاه خودم را در نماز جمعه که اقامه کردم گفتم که آن هم مبنایش قرآن است . وی ادامه داد: انقلاب ما براساس اسلام و قرآن بود اما برخی اصولگرایان این صحبت ها را قبول ندارند وفکر می کنند رای مردم زینتی است ." کدام اصولگرا قبول ندارد که رژیم اسلامی نیست ؟ مگر شما نمی دانید که برداشت های مختلف از اسلام و قرآن نزد مسلمانان است پس چرا دورغ می گوید و مانند گذشته توده ها را فریب می دهید. آیا خمینی رای مردم را زینتی نمی دانست ؟ آیا شماها بر این عقیده نیستید که نظام شما مشروعیت خود را از مکتب اسلام می گیرد و مقبولیت ( رای مردم ) مهم نیست .

به گفته رفسنجانی : " پیامبر اکرم زمانی به حضرت علی فرمودند که شما حق ولایت از طرف خدا داری و لی اگر مردم قبول نکردند تو خودت را تحمیل نکن. امام خمینی (ره) هم مدام تاکید داشتند اگر مردم جمع شدند ما می توانیم کاری کنیم .." آیا شما با نقل حدیث از جانب پیامبر اسلام می خواهید به خامنه ای بگوید که شما بالاتر از علی نیستی پس در شرایط فعلی که مردم ولایت شما را نمی خواهند ، خود را به آنان تحمیل نکند . شما مطمئنا می دانید توده های ستمدیده ایران کلیت نظام را نمی خواهند نه اینکه ولایت فقیه عوض شود.

رفسنجانی ادامه داد: " بعد از 15 خرداد هم که رژیم پهلوی مردم را قتل عام می کرد بعضی ها پیشنهاد حمله های مسلحانه را دادند ولی امام نمی پذیرفتند. مردم بودند که انقلاب را پیروز کردند. درجنگ هم اگر مردم نمی آمدند ارتش شکست می خورد ." این هم یکی دیگر از تحریف تاریخ است ، خمینی اصولا پس از پانزده خرداد قصد براندازی نظام پادشاهی را نداشت و در نهایت خواستار یک رفروم بود. اینکه یک دفعه طرفدار مردم شویم و بگویئم مردم بودند که انقلاب را پیروز کردند به گونه ای که معلم اخلاق شدندو مظلوم نمائی می کنید . پس چرا سی سال از مردم نمی گفتید و مرتبا در خطبه های نماز جمعه اعلام می کردید که اسلام این ایدئولوژی برتر بود که انقلاب را به پیروزی رساند ! شما می پندارید که مردم ما حافظه تاریخی ندارند.

رفسنجانی با اشاره به رفراندم قانون اساسی جمهوری اسلامی در پس از پیروزی انقلاب گفت: " در الجزایر بیست سال بعد این کار انجام شد.ضمن اینکه تمام ارکان حکومت در جمهوری اسلامی مستقیم و غیر مستقیم توسط مردم انتخاب می شوند. " ایشان یک بار دیگر عوام فریبی می کنند کدام ارکان نظام توسط مردم انتخاب می شود . تمام انتخابات مضحکه نمایشی از ابتدای به حاکمیت رسیدن نظام اسلامی که تقلب و ساختگی بوده است . لابد شورای نگهبان ، مجمع تشخیص مصلحت نظام و... ارکان های حکومتی نیستند که رهبر نفراتش را انتصاب می کند ! یا دخالت در انتخابات ریاست جمهوری ، مجلس و... توسط رهبر ، سپاه و اطلاعات یعنی مردم .

وی اظهارداشت: " مردم ایران معتقد و مسلمانند اگر ما را می خواهند حکومت می کنیم و اگر نمی خواهند می رویم ". او غیر مستقیم به خامنه ای می گوید که اگر شما را نمی خوانند بهتر است که بروید. " ما " در اینجا یعنی اصولگران است . چونکه این پیر سیاست پس از بیست و دوم خرداد یک چرخش صد و هشتاد درجه ای انجام داده و وانمود می کند در جبهه مردم قراردارد ! " مردم ایران معتقد و مسلمانند" یک بار دیگر مظلوم نمائی ، نه جناب مردم ایران همه که مسلمان نیستند ولی جملگی به آزادی معتقد هستند.

وی در پاسخ به دانشجویی درباره اینکه از نظر شما در انتخابات تقلب شده است یا نه گفت : " دوستان قاطع می گویند تقلب شده ولی من گفتم تردید دارم. اما بعدا به من خرده گرفتند چرا چنین حرفی زده ام. معتقدم راه درست آن بود که به تردید ها جواب دهیم لذا با توجه به تجربه 50 ساله ام پیشنهاد کردم زندانی ها آزاد شوند و از آسیب دیدگان دلجویی شود." نمی دانم چرا نمی گوید که تقلب در نظام نهادینه شده است و اصرار دارد که شاید و باید در تحلیل خود بیاورد. به نظر نگارنده تهدید های جناح مقابل ـ سرنوشت طلحه و زیبر که علیه علی بودندـ را برای او پیش بینی می کنند ، نتیجه داده است .

رفسنجانی تصریح کرده است: " ما برای همه چیز قانون داریم البته خیلی از قوانین نیازمند اصلاح است اما اگر همه همین قانون را بپذیرند و به آن عمل شود مشکلات قابل حل است." یک باره دیگر ایشان فراموش می کنید که مشروعیت نظام دینی در قوانین زمینی که بدست انسان تدوین می شود، نیست بلکه از ایدئو لوژی آن مکتب نشات می گیرد.

سلام هر روز ما را نقد می کرد

رفسنجانی با اشاره به حوادث پس از انتخابات ادامه داد: " حکومت پول دارد. نیرو دارد می تواند در خیابان آدم جمع کند ولی گروه مقابل یک عده استاد ،دانشجو کارگر ،مدیر،صنعت گر هستند و درست نبود که بسیج و

سپاه در مقابل مردم قرار داده شوند. " مگر فقط دولت دهم هست که پول و نیرو های سپاه و اطلاعات را در دست دارد و از این امکانات علیه توده ها استفاده می کند. خودشما به مدت هشت سال تمام امکانات را در دست داشتید و در راستای حفظ نظام اسلامی وابسته به سرمایه داری ، مخالفان را درداخل و خارج کشور از تیغ گذراندید.

وی درپاسخ به اینکه آیا در زمان ریاست جمهوریش رسانه های جرات نقد داشتند افزود: " بحث این دولت و آن دولت را ندارم اما روزنامه سلام دردوران ما تقریبا هر روز همه چیز ما را زیر سئوال می برد ولی من چیزی نمی گفتم ." چرا نمی خواهید گذشته شما و دیگران مورد بررسی قرار گیرد مگر رژیم اسلامی از دوره اول ریاست جمهوری احمدی نژاد آغاز شده است. می خواهید بگوید که در دوران شما سانسور و اختناق در جامعه وجود نداشته است ! مدینه فاضله همان دوران شما و شرکا بوده است .

رفسنجانی در پاسخ به دانشجویی که سئوال کرد آیا تلویزیون در پس ازانتخابات می توانست ادعاهای ساختار شکنانه را پخش کند گفت: " حرف بنده آن بود که در چارچوب قانون دیدگاه ها مطرح شود. این حرف هایی که آنها زدند مال بعد از دعواهای دوران انتخابات بوده است. " حرف ها را در چارچوب قانون باید زد یعنی به نظر شما نباید گفت ! شما بهتر می دانید جنگ شما با مهدویه به قبل از انقلاب بر می گردد بهتر است بگویم ، مذهب علیه مذهب است . شماها با کمک خمینی توانستید آنان را از اریکه قدرت دور نگهدارید ولی آنان بیکار ننشسته شروع به یارگیری و ساختن کادر کردند تا در زمان مناسب حاکمیت را در دست بگیرند و همین طور هم شد.به نظر نگارنده، انقلاب، ساختار شکنی کل ساختار برای رسیدن به ساختاری جدید است اما اصلاحات، تغییرات در ساختار برای کارآمد کردن ساختار است.

وی ادامه داد: " اطلاع رسانی امروز مثل سابق نیست هر حرف کوچکی که زده می شودسریع منتشر می شود آیا این خوب است که مردم اخبار خود را از ماهواره ها بگیرند و بعد هم این مسائل به نام امام و اسلام تمام شود." یقین دارم امثال شماها از تکنولوژی پیشرفته امروز که هویت ها را نمایان می کند ، بیزار هستید ولی از اون بخش تکنولوژی که در راستای سرکوب توده ها است و شماها مورد استفاده قرار می دهید، خوشنود هستید.

به گفته رفسنجانی در حال حاضر خبرها به وسیله رسانه های اجنبی زودتر به دست مردم می رسد تا رسانه های خودی ." شما خوب می دانید هنوز که هنوز است رسانه های غربی در پی منافعشان اخبار را درج می کنند. همانطوریکه سی سال نقض فحاش حقوق بشر در ایران توسط دولتمردان غرب و رسانه ها تا این اواخر ندیده گرفته شده بود.

باید مردم را قانع کرد

رفسنجانی تاکید کرد : " سانسور در جامعه ما جواب نمی دهد .اگر رسانه هاآزاد باشند و مردم قانع شوند دیگر به خیابان نمی آیند." با پهن کردن تور اختناق و سانسور به مدت سی سال نظام اسلامی توانست در حاکمیت بماند. تئوری دو مطلق از تئوریهای عام سیاسی است که معمولا نظام های اقتدار گرا از آن سود می جویند. اساس این تئوری بر پایه دو مطلق ترس همیشگی مردم از نظام (مطلق اول) و اطاعت بی چون و چرا از نظام (مطلق دوم) شکل می گیرد. شماها از این تئوری سود بردید ولی پس از سی سال نسلی در مقابل شما قرار دارد که نه می ترسد نه از شما اطاعت می کند این نسل در پی مطالبات پدران خود از صدر مشروطه تا به امروز در سر عشق آزادی دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: " نظر من این بوده است که صاحب نظران بیایند بحث کنند وموارد مورد اختلاف را در مناظره ها به بحث شود تا مردم گوش دهند و تصمیم بگیرند. جامعه ای که سه چهار میلیون دانشجو دارد را نمی شود با فریب اداره کرد. " فقدان یا ضعف جامعه مدنی در ایران که تحت حاکمیت اسلام ، بستر مناسب برای بحث و مناظره وجود ندارد. باید ، توده ها در آغاز با نظام اقتدار گرا تعیین و تکلیف کنند و سپس با ایجاد یک جامعه مدنی موارد اختلاف خودشان را مطرح کنند.


رفسنجانی با اشاره به حضور چشمگیر زنان در دانشگاه ها گفت: " در تجمع ها و تظاهرات نمی شود با خشونت با زنان برخوردکردو ترس من این است که این تجمع ها به جمع خانم ها هم سرایت کند.."

کارشناسان می‌گویند که خشونت علیه زنان در ایران با قوانین و سیاست‌گذاری‌های تبعیض آمیز موجود، تشدید می‌شود و تلاش فعالان حقوق زنان را برای رفع این خشونت‌ها ناکام می‌گذارد. بسیاری از فعالان حقوق زنان در ایران معتقدند که شماری از قوانین کشور عملا تبعیض‌های جنسیتی علیه زنان را گسترش داده و بر تشدید خشونت علیه آنان افزوده است. نمی دانم شما، نگران خشونت علیه زنان " درتجمع ها و تظاهرات " هستید ! یعنی در موقعیت های دیگر خشونت از نظر شما و شرع مشروع است ! رژیم اسلامی با قوانین زن ستیزش ، خشنونت را علیه زنان در جامعه نهادینه کرده است.


وی گفت: " امروز اکثریت جامعه ما استدلال را می پذیرند مشکلی که من غصه می خورم این است که چه دولت و چه برخی مبلغان خام هر حرفی میزنند همه را به پای رهبری گذارند."

عجبا، غصه رهبری را می خورید! آیا شما بلوغ سیاسی مردم را دست کم گرفته اید؟ بهتر است بگوید غصه تمامیت نظام را می خورم که تور اختناق پاره شده است جنبش آزادیخواهی مردم به حرکت آمده است.

هر جور می خواهند اجرا می کنند

وی با اشاره به وجود زندانیان سیاسی اظهار داشت: " این زندانیان سیاسی پای چه کسی است سپاه می گوید ما پیرو رهبریم اما فرمان را هر جور که دلشان می خواهند اجرا می کنند نه آن جور که رهبری فرمودند." شما چنان سخن می گوید که انگار از ماهیت درون تشکیلات سپاه پاسداران خبری ندارید و طوری وانمود می کنید که رهبر از وقایع و دستگیری ها بی اطلاع است و دیگران تحت نام او در زندان ها خشنونت می کنند و از دستگیر شد گان اقرار می گیرند . این گفته شما هر مرغ پخته ای را بخنده وا می دارد.

وی تاکید کرد: " این صف بندی به مصلحت نیست. این گونه که به ما اخبار می رسد گروهی در دانشگاه معترض به نتایج انتخابات هستند. وزیری که به دانشگاه می رود نمی تواند سخنرانی کند این نشان دهنده آن است که لابد چیزی شده است.ولی این مسائل با شعار و اهانت حل نمی شود."

باید به شما بگویم که شاید در ابتدا متعرضین علیه نتایج انتخابات در تظاهرات شرکت می کردند ولی زود متوجه شدند که ولایت فقیه و نظام سد راه آزادی کشورند و با سردادن شعار مرگ بر خامنه ای که سمبل ایدئولوژی نظام تلقی می شود، از مطالبات اولیه خود که نتایج انتخابات بود فاصله گرفتند.

رفسنجانی درباره تخلفات منصوبین به خود هم گفت: " مهدی ما خارج از کشور است و خیالش از پرونده هایش راحت است چون درباره او دیوان محاسبانت ،وزارت نفت و وزارت اطلاعات دو سال کار کردند و گفتند مبرا است. ضمن اینکه هیچ دادگاهی او را احضار نکرده و او هر وقتی که لازم باشدمی تواند بیاید ولی تاکنون لازم نشده است .فعلا هم دارد دکترایش را می خواند."

شما خوب اطلاع دارید که آقازاده مانند ابویش از سرمایه بدش نمی آید و می دانید که برای حفظ موقعیت و کنار زدن جناح مهدویه تلاش داشته است و پس از بیست و دوم خرداد به پیشنهاد شما تحت بازگشائی شعبه دانشگاه آزاد در اروپا از ایران خارج شد. باز شما می دانید حریف برای رسیدند به بیت شخصی شما از زدن آقازاده ها شروع خواهد کرد و بعد با شما تسویه حساب می کنند. آنان منتظره یک فرصت داخلی و بین المللی مناسب هستند. باور کنید.

وی ادامه داد: " در ماجرای استات اویل هم پول بین خودشان ردو بدل شد و پشت قضیه اسرائیل بود که می خواست ما را خراب کند ." دیگر چه فرق می کند پشت قضیه چه دولت خارجی قرار دارد . آنزمانی که شماها وشخص خمینی دستور قتل عام زندانیان سیاسی و سرکوب توده ها را دادید ، ماهیت شما برای مردم هویدا شد.

مهدی در انتخابات دخالتی نداشته است

رفسنجانی درباره دخالت فرزندش در انتخابات هم تاکید کرد: " مطمئن هستم مهدی در این انتخابات هیچ دخالتی نداشته است.او تنها کاری که کرده این بوده که تجربه خودش در مورد کمیته صیانت از آراء را در اختیار دیگر دوستان قرار داد. "

اگر شما مطمئن هستید که آقازاده شما کاری نکرده پس نیازی هم به فرار نبود که او بترسد و به خارج پناه ببرد یقینا او در شرایط کنونی زیر ضرب از طرف جناح مقابل است چونکه حذف شما چند مرحله دارد که یکی از آن مراحله به محاکمه کشیدن فرزندان شما بعلت توطئه علیه امنیت ملی می باشد. شما آگاه تر از آن هستید که به او پیشنهاد کنید که به ایران بازگردد.

سایت دیدگاه .

مجیــد مشیــدی

12 دسامبر 2009

هیچ نظری موجود نیست: