۱۳۸۸ آذر ۲۶, پنجشنبه

همایش دادستانها، رزمایش قوه قضاییه

جعفر پویه

رژیم جمهوری اسلامی که در مقابل جنبش اعتراضی مردم درمانده است برای برون رفت از بحرانی که سراپایش را در بر گرفته به هر دری می زند. روز گذشته (چهارشنبه) در همایش دادستانهای عمومی و انقلاب سراسر کشور تعدادی از سردمداران سرکوب ضمن سخنرانی سعی کردند تا دادستانهای تحت امر قوه قضاییه را برای برخورد با فعالان جنبش توجیه کنند.
در این روز صادق لاریجانی، قاضی القضات برگزیده ولی فقیه و رییس قوه قضاییه، منافع رژیم را منافع مردم نامید و گفت: "اگر یك حكومتی مردم‌سالار باشد، بر اساس خواست مردم‌ روی كار آمده باشد، نفس این نظام و حكومت از حقوق عمومی است."
در مورد مردم سالاری رژیم ولایت فقیه همین بس که عده پرشماری از مردم به مناسبتهای مختلف به میدان می آیند و خواهان برچیده شدن بساط دزدان و غارتگرانی هستند که بیش از سی سال است کوچکترین انتقادی را بر نمی تابند و مردم را به گلوله بسته و دایم به سرکوب و تحقر آنان مشغولند. اما لاریجانی با این استدلال نتیجه می گیرد که: "
همانطور كه باید از حق مردم دفاع كنیم باید از حقوق نظام هم دفاع كنیم."
با شیوه استدلال این همانی، لاریجانی دفاع از نظام ولی فقیه را همسنگ دفاع از مردم جلوه می دهد اما به این سوال پاسخ نمی دهد که با شعار "مرگ بر دیکتاتور" و "مرگ بر ولایت فقیه" آنان در خیابانها چه می خواهد بکند؟
این چه منافع مشترکی است که مردم حاضر به پذیرش آن نیستند و برای برچیده شدن بساط اش به خیابان می آیند و "نظام" هم به آنها شلیک می کند، دستگیر کرده در بازداشتگاه ها تحت شکنجه و بدرفتاری و حتا تجاوز جنسی قرارشان می دهد؟
در همین روز غیر از لاریجانی، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات رژیم نیز سخنرانی کرد. او در حالی که منکر بحران در رژیم شد بار دیگر تکرار کرد: "افرادی كه خود دچار بحران هستند می‌خواهند بگویند نظام بحران دارد."
او در ادامه به جنبش مردم اشاره کرد و دلایل ناتوانی حکومت در مقابله با آنرا اینگونه توضیح داد: "این جریان دارای وسعت عمل، صاحب امكانات زیاد، برخوردار از نفوذ در دل نظام، بهره‌مندی از چهره‌های دارای سوابق مثبت، بهره‌مند از همراهی شمار قابل توجهی از تكنوكراتها، همسویی همه‌ی گروه های ضد انقلاب، همسویی همه‌ی مخالفان در درون، حمایت همه‌ی قدرتهای سلطه‌گر و ورود شماری از سفارت‌خانه‌ها‌ی خارجی در صحنه‌ عملیاتی است."
برشماری گستردگی جنبش مردم از دید وزیر اطلاعات بدنام رژیم در همایش دادستانهای انقلاب و عمومی کشور، برای توجیه آنان در سرکوبی آن است. او در ادامه این توضیحاتش می گوید: "
تشخیص معاند و محارب با تعاریف سنتی دشوار است. رفتار جنگجویان نرم حالتی دو پهلو دارد و ناظران را دچار تردید می‌كند. ظاهر فعال در جنگ نرم مثبت و مقبول است اما باطنا مخل امنیت ملی است."
به زبان دیگر، ظرافت و همه گیر بودن جنبش از یک طرف و دادخواهی و استدلال درست آن در بیان خواسته ها و افشاگریهایی که پرده از تبهکاری امثال مصلحی و ولی فقیه برانداخته است، باعث می شود تا به دادستانهای بیدادگاه های رژیم هشدار دهد و آنها را از تردید و دودلی که گاه باعث همراهی و همدلی بعضی از آنان با فعالان جنبش می شود بر حذر دارد.
در این روز
غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان كل كشور و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی رژیم نیز سخنرانی کردند و هرکدام به شیوه خود سعی کردند تا دادستانها را تشویق به شدت عمل بیشتر در مقابل جنبش کنند.
آنچه می توان از متن سخنرانیهای بیان شده در همایش داستانها عمومی و انقلاب سراسر کشور فهمید این است که رژیم درمقابله با جنبش اعتراضی مردم در خیابانها درمانده است و تصمیم دارد تا با توجیه دادستانهای بیدادگاهای خود موجی از احکام اعدام و یا شدت عملهایی همچون شلاق در ملاعام را تدارک ببیند تا شاید اینگونه بتواند زهر چشمی از مردم بگیرد. اما از هم اکنون می توان گفت که این دور برداشتنهای دستگاه قضایی رژیم ولایت فقیه همچون دستگاه های نظامی و امنیتی که تا کنون تاثیر گذار نبوده، بی اثر خواهد بود و دردی از دردهای بی شمار ولی فقیه درمانده رژیم را درمان نخواهد کرد. زیرا دیرگاهی است که مردم تصمیم خود را برای رسیدن به آزادی و دموکراسی گرفته اند و در این مورد هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد.

هیچ نظری موجود نیست: