۱۳۹۹ شهریور ۱۷, دوشنبه

چتر حمایتی کانادا و اروپا بر سر عاملان پرونده هسته‌ای ایران؟ ایرج مصداقی

چتر حمایتی کانادا و اروپا بر سر عاملان پرونده هسته‌ای ایران؟ ایرج مصداقی

Mesdaghi.jpgتحقیق زیر برپایه‌ مطالب انتشار یافته در رسانه‌ها و تحقیقات تیمی از روزنامه‌نگاران که بیش از یک سال در چندین مکان روی آن کار می‌کردند، انجام شد. بهزاد بهرامی، یکی از روزنامه‌نگاران درگیر در این تحقیقات، بارها توسط اراذل و اوباش جمهوری اسلامی تهدید شده تا از انتشار گزارش جلوگیری کند. این موضوع به طیف وسیعی از آژانس‌ها و افراد مربوطه از جمله دفتر سازمان ملل در ترکیه، گزارشگران بدون مرز و سرویس‌ اطلاعاتی یک دولت اروپایی و آقای ابوالحسن بنی‌صدر گزارش شد.

این اطلاع رسانی سبب انجام اقدامات لازم نشده، بلکه شواهد کنونی گویای تلاش برای در سایه ماندن این مورد مهم و حمایت از عاملان دست‌اندرکار در آن است. در این نوشته پس از ارائه خلاصه‌ای از اطلاعات، به پرسش درباره این بی‌عملی شگفت‌آور و تبعات آن می‌پردازم.


شرح مسئله

۱۵ آوریل ۲۰۱۳ روزنامه واشنگتن پست گزارشی در مورد یک کارخانه مرموز به نام MCS Technologies که مرتبط با جمهوری اسلامی در آلمان بود، منتشر کرد (۱). عنوان این گزارش «یک کارخانه مرموز تحت اداره ایران در آلمان» کافی بود تا همه نگاه‌ها به فعالیت نظام اسلامی برای دستیابی به مواد اولیه مورد نیاز برنامه‌ی اتمی‌اش جلب شود. اما موضوع آنگونه که باید و شاید مورد پیگیری قرار نگرفت و همه چیز به سرعت به دست فراموشی سپرده شد.

این کارخانه مرموز چه بود؟

مجموعه صنعتی «ام سی اس» به ظاهر در حیطه تولید کپسول‌های گاز فشرده فعالیت می‌کرد اما نسبت به سایر کارخانجات دو وجه مشخصه داشت: نخست اینکه پیشنهادهای سرمایه‌گذاران بالقوه را بدون استثنا رد می‌کرد و دوم، به نظر می‌رسید فرآیند تولید در این کارخانه به نحوی مدیریت شده که «سودآوری» هدف آن نبود.

پس از بی‌ثمر ماندن تلاش این کارخانه برای ارسال یک ماشین صنعتی گرانقیمت به ایران، مجموعه فوق در اواخر ماه مارس ۲۰۱۳ بسته شد. دستگاه پیشرفته‌ای که «ام‌سی‌اس تکنولوجیز» قصد داشت آن را به ایران صادر کند، قابلیت تولید اجزای مورد نیاز برای ساخت سانتریفیوژ و موشک را دارا است.

یکی از مواد کاربردی این کارخانه، الیاف کربن بود. قدرت فوق‌العاده، مقاومت بالا در برابر حرارت و وزن سبک این ماده موجب شده که از آن در صنایع هوافضا و خودروسازی و در ساخت سانتریفوژهای پیشرفته استفاده شود. الیاف کربن در کارخانه «ام ‌سی‌ اس» نیز در تولید کپسول‌های گاز فشرده و سیستم‌های هیدرولیک کاربرد داشته و به این بهانه خریداری می‌شد.
حدود ۱۱۸۰ کیلوگرم الیاف کربن در کارخانه «ام‌ سی‌ اس» بدون استفاده انبار شده بود. به گفته کارشناسان، این مقدار الیاف کربن برای ساخت بیش از ۵۵۰ سانتریفوژ پیشرفته در ایران کافی بود.
«ام سی اس» به عنوان یک شرکت آلمانی می‌توانست به خرید الیاف کربن از شرکت‌های ژاپنی «توهو تناکس» و فرانسوی «توره» اقدام کند.
با توجه به این نکات کلیدی، تردیدی نیست که این کارخانه بخشی از یک برنامه مخفی جهت کمک‌رسانی و تهیه اقلام لازم برای برنامه هسته‌ای ایران بوده است.
اما یکی از مالکین این شرکت، اسحاق حاجی‌زاده نه تنها این واقعیت را انکار می‌کند، بلکه مدعی مخالفت ارزشی با سلاح اتمی هم هست. او ضمن رد فعالیت‌های مشکوک هسته‌ای‌اش در پاسخی دو پهلو به واشینگتن پست می‌گوید: «البته که مردم ایران نهایت تلاش خود را انجام می‌دهند که تحریم‌ها را دور بزنند، اما این مسئله در شرکت من اتفاق نخواهد افتاد.» و در راستای سیاست تبلیغی فریبکارانه نظام اسلامی می‌افزاید: «من هرگز نمی‌خواهم کسی در دنیا به بمب هسته‌ای دسترسی داشته باشد. چنین چیزی خلاف انسانیت است.»
اما نگاهی از نزدیک به شرح حال مالکین این کارخانه از تهران تا آلمان حقایق دیگری را برملا می‌کند.

مالکین کارخانه از تهران تا آلمان

حاجی‌زاده و دری ‌اصفهانی که هر دو تبعه کانادا هستند در سال ۲۰۱۱ میلادی دارایی‌های شرکت «ام سی اس» را خریداری کردند تا اقلام مورد نیاز برنامه‌ی اتمی رژیم را با پوشش‌های لازم تهیه کنند.
اما از همان آغاز، مالکیت اصلی کارخانه «ام‌سی‌اس تکنولوجیز» پرسش‌های زیادی را در عرصه بین‌المللی دامن زد، چرا که، ارتباطاتی میان مالکیت این مجموعه و محمد محمدی‌ری‌شهری وزیر اطلاعات اسبق ایران کشف شد.
نکته‌ی عجیب آن که دری‌ اصفهانی پس از مشارکت در دورزدن تحریم‌ها، یکی از اعضای هیأت ایرانی در مذاکرات هسته‌‌ای بود. او پس از امضای برجام و بازگشت به کشور به جرم جاسوسی برای غرب دستگیر و به زندان محکوم شد. وی هم‌اکنون در زندان اوین به سر می‌برد. تلاش‌های وزارت اطلاعات و دولت روحانی برای آزادی او تاکنون مثمرثمر واقع نشده است.

DE.jpg

عبدالرسول دری‌ اصفهانی در مذاکرات هسته‌‌ای

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

دری ‌اصفهانی هنگام دستگیری توسط اطلاعات سپاه، بر اساس گزارش‌های منتشره، مدیریت یک شرکت دارویی در تورنتو را برعهده داشت. این شرکت دارویی به نام Universal Health and Pharma Private Limited آبان ۹۲ در بمبئی هند به ثبت رسیده است. (۲)
شریک شرکت آلمانی «ام ‌سی ‌اس» در ایران، شرکت «پارس‌ام سی اس» بود که خود وابسته به شرکت «فؤاد ری» بود.
‏در سال ۱۳۷۲محمدی ری‌شهری، نهادی را برای حمایت از آستان حضرت عبدالعظیم به نام «فؤاد ری» راه‌‌اندازی کرد و از بعضی همکاران اطلاعاتی خود دعوت به همکاری کرد.
‏حلقه مرکزی شرکت «فؤاد ری» را محمد شریعتمداری معاون سابق وزیر اطلاعات و وزیر بازرگانی و تعاون و صنعت و معدن و محمود یاسینی تشکیل می‌دادند.
سرانجام حلقه‌ی اصلی «فؤاد ری» را ‏محمدی‌‌‏ری‌شهری، محمد شریعتمداری، ‌ محمود یاسینی، محمد سعیدی‌کیا وزیر سابق راه و مسکن و رئیس بعدی بنیاد مستضعفان و غلامحسین نوذری وزیر سابق نفت تشکیل دادند.
با همه این احوال، نام «ام‌ سی‌ اس» به دلایل نامشخص در فهرست ناقضان تحریم‌های وضع شده علیه ایران نیامد.
برای کندوکاو در این موارد پرسش برانگیز، لازم است از نزدیک‌تر به اسحاق حاجی‌زاده نگاه کنیم. فعالیت‌های او روشنگر بسیاری واقعیت‌هاست.

حاجی زاده: از تهران تا کانادا

چنین به نظر می‌رسد که علی‌رغم آنچه بدان اشاره رفت، چهره حاجی‌زاده به مثابه یک شهروند ایرانی - کانادایی مورد توجه رسانه‌ها قرار نگرفته است. کارشناسان امنیتی و مسئولان پرونده ایران در وزارت خارجه و خزانه‌‌داری آمریکا و کسانی که موضوع تحریم‌ها را زیرنظر دارند نیز عامدانه به او نپرداخته‌ و از کنارش عبور کرده‌‌اند.
حتی پس از دستگیری دری‌اصفهانی هیچ حرفی از او در رسانه‌های ایرانی و خارجی نیست! در گزارشی که در مهر ۱۳۹۶ از سوی رسانه‌های نزدیک به اطلاعات سپاه در مورد دری‌اصفهانی و تیم‌هسته‌ای منتشر می‌شود نیز اشاره‌‌ای به حاجی‌زاده شریک دری‌اصفهانی نیست و او از حاشیه امنیت برخوردار است. (۳)

براستی او کیست؟
اسحاق حاجی‌زاده متولد اسفراین در استان خراسان است. پدر حاجی‌زاده سپاهی و از سرداران جنگ ایران و عراق و جانباز جنگ است. یکی از برادرانش سال‌ها از مدیران گمرک جمهوری اسلامی در جنوب ایران و دیگری از قضات دادگاه انقلاب اسلامی بوده است. اسحاق حاجی‌زاده فارغ‌التحصیل مدیریت بازرگانی در دولت محمد خاتمی از مدیران ارشد سازمان دخانیات ایران بوده است. همان سازمانی که در سال ۱۳۸۵ توسط طه طاهری سربازجوی خشن دهه‌ی ۶۰ اوین اداره می‌شد. او همجنین از عوامل پشت پرده شبکه مالی حزب‌‌الله لبنان، درگیر در پروژه‌ی قتل‌های زنجیره‌ای و عامل ربودن رابرت لوینسون نیز بود.
گفته می‌شود حاجی‌زاده از بستگان سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده موشکی سپاه پاسداران است که از صحت و سقم آن بی‌اطلاعم.
حاجی‌زاده از قدیم‌الایام روابط ویژه‌ای با فلاحیان و محمد شریعتمداری و گردانندگان «فؤاد ری» و چهره‌های امنیتی و اقتصادی نظام و همچنین وزرای نفت و رؤسای کمیسیون‌های انرژی و صنایع و نفت مجلس و اداره‌کنندگان مجموعه‌های اقتصادی مهم نظام داشته است.
بعد از آغاز ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، اسحاق حاجی‌زاده یکی از گزینه‌های ریاست سازمان خصوصی‌سازی و سازمان هدفمندی یارانه بوده است اما بنا به صلاحدید مقامات جمهوری اسلامی محمدرضا فرزین، دوست صمیمی حاجی‌زاده رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌شود و حاجی‌زاده که در معاونت خارجی وزارت اطلاعات حضور دارد با استفاده از رانت‌های ویژه به کانادا اعزام می‌شود.
سوابق حاجی‌زاده نشان می‌دهد که او یکی از مدیران مهم سازمان اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران هم بوده و در «ستاد اجرایی فرمان امام خمینی» و هلدینگ‌های مهم وابسته از جمله بنیاد برکت، گروه توسعه اقتصادی تدبیر، نفت پارس و گروه توسعه انرژی تدبیر و... در سطوح مدیریتی فعالیت داشته است.
اسحاق حاجی‌زاده در شرکت‌های زیر که به ستاد اجرایی فرمان امام وابسته هستند دارای سمت مدیریتی بوده است.
نایب رئیس هیأت مدیره توسعه اقتصاد‌ آینده‌سازان، عضو هیأت مدیره گروه مشاوران مدیریت مطالعات راهبردی تدبیر، عضو هیأت مدیره توسعه اقتصاد بین‌الملل آینده، نایب رئیس هیأت مدیره تولیدات پتروشیمی قائد بصیر. (۴)

DE2.jpg

بر اساس آگهی روزنامه رسمی کشور در ماه فوریه ۲۰۱۳ یک ماه قبل از لو رفتن کارخانه مرموز آلمان، حاجی‌زاده در شرکت «توسعه اقتصاد آینده‌سازان»، نایب رئیس علی بقایی معاون ستاد اجرایی فرمان امام بوده است. غلامرضا حیدری کردزنگنه نیز که سال‌ها ریاست سازمان خصوصی سازی را به عهده داشته دیگر عضو هیأت مدیره است.
نکته حائز اهمیت آن که در ژوئن ۲۰۱۳ وزارت دارایی آمریکا، دارایی‌های «ستاد اجرایی فرمان امام» و ۳۷ شرکت مرتبط با آن از جمله شرکت‌های «توسعه اقتصاد آینده‌سازان»، «گروه توسعه اقتصادی تدبیر» و «شرکت سرمایه گذاری ری» را مسدود کرده است. (۵)
به ادعای وزارت دارایی آمریکا، «بسیاری از این شرکت‌ها صوری هستند و براى دور زدن تحریم‌ها تاسیس شده‌اند. این شرکت‌ها شبکه‌‌ای بزرگ را تشکیل می‌دهند که هدف آن ایجاد و اداره سرمایه گذاری‌های بزرگ و خارج از محاسبه، به دور از چشم مردم ایران و نهادهای ناظر بین‌المللی است.
این شبکه در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران و در سراسر جهان فعال است و هر سال میلیاردها دلار برای حاکمان ایران درآمد ایجاد می‌کند.» (۶)

DE3.jpg

شبکه امپراطوری مالی ستاد اجرایی فرمان امام (وزارت خزانه‌داری آمریکا)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حاجی‌زاده در هیأت مدیره «گروه مشاوران مدیریت مطالعات راهبردی تدبیر» با غلامرضا سلیمانی امیری و علی اشرف افخمی همراه بوده است. وی به نمایندگی از «شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر» به عضویت هیأت مدیره درآمده و مدیرعامل شرکت شده است. (۷) بعداً حسینعلی قریب رئیس هیأت مدیره بنیاد علوی به این گروه مشاوران پیوست. قریب در بنیاد علوی جانشین داوود روزبهانی شد (۸) که فرماندهی حمله به پایگاه موسی خیابانی رهبر نظامی سازمان مجاهدین خلق در بهمن ۱۳۶۰ را به عهده داشت.

غلامرضا سلیمانی امیری در دولت روحانی، رئیس کل بیمه مرکزی است و پیش از آن نیز مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بوده است. او همچنین مدیرعامل سازمان صنایع ملی ایران، معاونت وزیر کار ‌و امور اجتماعی، قائم مقام سازمان تأمین اجتماعی، مدیر‌عامل و رئیس هیأت مدیره شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بوده است.
برای شناخت اهمیت «شرکت گروه توسعه اقتصادی تدبیر» که مورد تحریم آمریکا قرار گرفته و جایگاه اسحاق حاجی‌زاده در نظام اسلامی ذکر این نکته لازم است که اعضای هیأت مدیره و گردانندگان این شرکت در طول سال‌های گذشته عبارت بوده‌اند از: حسین دهقان پوده، وزیر دفاع سابق و مشاور خامنه‌ای، غلامحسین نوذری وزیر نفت، محمدسعیدی‌کیا وزیر راه، سیدمصطفی سیدهاشمی نماینده مجلس، غلامرضا سلیمانی امیری و علی‌اشرف افخمی، علی‌ بقایی معاون ستاد اجرایی فرمان امام و... (۹)
گروه توسعه اقتصادی تدبیر وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در سال ۱۳۸۷ تاسیس شد. این گروه با تفکیک تخصصی سرمایه‌گذاری‌های خود و ایجاد هشت هلدینگ تخصصی در زمینه‌های مالی، ساختمانی، انرژی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، دارویی، کشاورزی و دامپروری و یک شرکت مشاوره مدیریت به ترتیب تحت نام‌های گروه توسعه انرژی تدبیر، گروه توسعه ساختمان تدبیر، شرکت دارویی برکت، شرکت سرمایه گذاری تدبیر، شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران، شرکت نواندیشان کشت و صنعت تدبیر، گروه مشاوران مدیریت و مطالعات راهبردی تدبیر و شرکت انرژی گستر نصیر فعالیت‌های خود را سامان داده است. (۱۰) این غول بزرگ اقتصاد و صنعت ایران مدیریت و رهبری ده‌ها شرکت سرمایه‌گذاری، تولیدی و خدماتی را در حوزه دارو تا فناوری اطلاعات برعهده دارد. (۱۱)
او همچین به همراه محمدرضا حاجی‌زاده و علی‌اصغر حاجی‌زاده عضو هیأت مدیره شرکت مهندسی و خدمات پیشگام تدبیر آریانا است (۱۲) و مدیریت شرکت دروازه ملل را نیز به عهده دارد و هنوز تغییری در مدیریت شرکت‌های فوق داده نشده است. از قرار معلوم این دو شرکت شخصی است.

جاده‌های بهشتی پولشویی: از ترکیه تا اروپا و آمریکای شمالی

با دنبال کردن مسیر نقل و انتقال ثروت‌ حاجی‌زاده، چگونگی پولشویی در جمهوری اسلامی‌ و نیز شرکا و دست‌اندرکاران این فعالیت‌های کثیف را مشاهده می‌کنیم.
براساس اسناد موجود در سال ۲۰۱۸ صدها میلیارد تومان ثروت حاجی‌زاده با مدیریت رضا حیدریان به ترکیه منتقل شده است. بالغ بر چهارصد میلیارد تومان از ثروت او از طرف علی فراهانی به یک صرافی در آنتالیا ترکیه واریز شده است.
رضا حیدریان برادر همسر اسحاق حاجی‌زاده که یک پزشک عمومی است سال‌هاست طبابت را رها کرده و مجموعه‌های اقتصادی حاجی‌زاده را مدیریت می‌کند. حیدریان هم اکنون در شمال شرق تهران برای حاجی‌زاده ساخت و ساز می‌‌کند. دکتر رضا حیدریان در ده‌سال گذشته در هیچ مطب و یا کلینیکی فعال نبوده و تنها به رتق و فتق امور مالی حاجی‌زاده مشغول بوده است.

Heidarian.jpg

دکتر رضا حیدریان در نقش ماشین فروش در آنتالیا

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

وی جهت پولشویی در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بیش از هفتاد آپارتمان در شهر آنتالیا خریداری کرده است. وی پس از خرید آپارتمان آن‌ها را به فروش رسانده و سپس برای انتقال پول به کانادا مدعی می‌شوند که وجه انتقالی، پول حاصل از فروش آپارتمان در ترکیه است. مدارک و اسناد گواهی می‌دهند که حیدریان همچنین با افتتاح یک ماشین فروشی در آنتالیا و با خرید و فروش ماشین‌های گران قیمت، بنز، بی‌ام و و لامبورگینی و... به پولشویی می‌پردازد تا محمل و پوششی برای انتقال پول‌‌ها به کانادا درست کند. همسر حاجی‌زاده حتی در فرودگاه کانادا به علت همراه داشتن پول‌ هنگفت ثبت نشده بازداشت شده است.
علی فراهانی فرزند باجناق حاجی‌زاده است. وی از کارکنان وزارت دفاع در حوزه ساخت اسید که در سوخت موشک کاربرد دارد است و بارها جهت انجام مأموریت با پاسپورت‌های جعلی حکومتی به سوریه و عراق سفر کرده است.

DE4.jpg

علی فراهانی کارمند صنایع دفاع در عراق

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

علی فراهانی تنها در اسفند ماه نود و هفت بالغ بر شصت میلیارد تومان از حساب دایی خود دکتر رضا حیدریان به ترکیه منتقل کرده است. این پول‌ها به یک حساب در بانک زراعت، ایش بانک و شکر بانک شعبه خیابان کنیالتی واریز شده است. بیشتر این مبالغ از بانک اقتصاد نوین و کار آفرین که زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام است و توسط همکاران حاجی‌زاده اداره می‌شوند واریز شده است.

DE5.jpg

DE6.jpg

قرارداد خرید زمین در شهر آنتالیا به مبلغ هفت و نیم میلیون لیر

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

در سال ۲۰۱۸ از سوی رضا حیدریان یک قطعه زمین تجاری و مسکونی در شهر آنتالیا و نزدیکی ساحل خریداری شد. در این قطعه زمین ۵۴ واحد مسکونی و چندین مغازه تجاری ساخته شد و در هفته‌های اخیر پایان ساخت این مجموعه جشن گرفته شد.

Heidarian2.jpg

رضا حیدریان و سوسن حیدریان همسر حاجی‌زاده در ونکوور

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

دکتر رضا حیدریان در سپتامبر ۲۰۱۹ جهت حسابرسی اموال حاجی‌زاده به کانادا رفته و با وی ملاقات داشته است.
طبق اسنادی که موجود است مدیران عالی رتبه صنایع دفاع ایران نیز جهت نقل و انتقال وجوه مربوط به اسحاق حاجی‌زاده و جمهوری اسلامی به ترکیه سفر کرده‌اند. اسناد و مدارک این سفرها همان مقطع به پلیس ترکیه ارائه شد.

Farahani.jpg

علی فراهانی کارمند صنایع دفاع سوار لامبورگینی در آنتالیا ترکیه

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

طبق تحقیقات به عمل آمده در این گزارش، بعد از انتشار خبر کشف کارخانه مرموز در آلمان بنا بر شهادت تعدادی از کارکنان ستاد اجرایی فرمان امام، وی در محل ستاد در تهران جلساتی با مدیران «ستاد» داشته است.
اسناد متعددی در مورد ملاقات‌های اسحاق حاجی‌زاده با مدیران ارشد ستاد اجرایی فرمان امام خمینی، برخی استانداران و مقامات دولت حسن روحانی در اروپا و غالبا کشور آلمان (چند مورد در دوسلدورف) و جا‌به‌جایی ارقام قابل توجه (پولشویی) در دست است. بخشی از پولشویی‌های هنگفت حاجی‌زاده در اروپا صورت گرفته است.

ارتباط خانواده حیدریان و محمود سیف

DE7.jpg

محمود سیف در کنار همسر سابقش شهرزاد میرقلی‌خان

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

«سیما حیدریان» خواهر همسر حاجی‌زاده نیز حسابدار محمود سیف از فرماندهان سپاه در شرکت «زها کیش» بوده است. محمود سیف و همسر حاجی‌زاده، فامیل و هر دو اهل روستای سامن از توابع ملایر هستند.
محمود سیف، همسر سابق شهرزاد میرقلی‌خان است. این دو نفر سال ۲۰۰۷ به جرم تلاش برای خرید و انتقال غیرقانونی ۳۰۰۰ دوربین دید در شب، در اتریش بازداشت شدند. محمود سیف، همچنین شرکت «پردازش تصویر رایان» و «تجارت الماس مبین» را اداره می‌کرد که زیرمجموعه بنیاد تعاون سپاه بود. براساس اطلاعیه وزارت خزانه‌داری آمریکا که ۲۹ آبان ۱۳۹۶، منتشر شد، این شرکت در همکاری با سپاه، تجهیزات و لوازم لازم برای جعل اسکناس را از اروپا را تأمین کرده و در معاملات اسلحه نیز نقش داشته است. شرکت «تجارت الماس مبین» همچنین در راه‌‌اندازی یک شبکه جعل اسکناس برای تأمین نیازهای مالی شورشیان حوثی در یمن نقش داشته است.
محمود سیف در داخل ایران با نام «محسن سجادی‌نیا» فعالیت داشت و در خرداد ۱۳۹۶ در جریان برخورد با فساد در سپاه بازداشت شد.
شهرزاد میرقلی‌خان درباره دور زدن تحریم‌ها به تاسیس شرکت‌های صوری هم اشاره می‌کند که این شرکت‌ها بدون ذکر نام محمود سیف ثبت شده است: «ایشان با ثبت شرکت‌های مختلف در کشورهای مختلف از جمله امارات، اسپانیا، آلمان، ایتالیا و... از طریق ال‌سی‌های یوزانس این خریدها را انجام می‌داد. بدون اینکه نامی از محمود سیف برده شود.» (۱۳)


زندگی تازه حاجی زاده‌ها

Heidarian3.jpgHeidarian4.jpg

حاجی‌زاده و همسر و فرزندانش در کانادا

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

در حالی که حاجی‌زاده در ایران با ریش و تسبیح و پیراهن یقه‌ آخوندی در مجامع حاضر می‌شد و همسر و اعضای خانواده‌اش از چادر و پوشش کامل اسلامی استفاده می‌کردند و به شدت خود را مقید به رعایت شرع نشان می‌دادند در کانادا همگی کشف حجاب کرده و هیچ‌یک از موازین شرعی را رعایت نمی‌کنند.
همسر حاجی‌زاده در ایران، پرستاری را که برای نگهداری از فرزندانش معرفی شده بود، به این بهانه که ناخن پایش لاک دارد، نپذیرفت.
متأسفانه این امر محدود به خانواده حاجی‌زاده نیست و دیگر مأموران نظام اسلامی نیز در سایه ملاحظات سیاسی و اقتصادی و امنیتی کشور‌های اروپایی و کانادا و آمریکا، با انتقال سرمایه‌های کلان به غارت رفته‌ی مردم ایران به این کشورها، حتی پس از افشاشدن به بهره‌برداری از اموال چپاول شده ادامه می‌دهند.
حاجی‌زاده احتمالا در کانادا نامش را تغییر داده است. از قرار معلوم او در این رابطه نیز از مساعدت دولت کانادا برخوردار بوده است. او هم اکنون با نام «امیر حکیم» در کلیساهای ونکوور حضور پیدا می‌کند، بی‌آنکه مقامات امنیتی کاناد از خود بپرسند یک مقام امنیتی نظام اسلامی در کلیسای ونکوور چه می‌کند، در حالی‌ که مسیحیان و به ویژه ایرانیان حاضر در کلیسا از ماهیت او بی‌خبرند.
DE8.jpg

اسحاق حاجی زاده در کلیسای ونکوور

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــت

جالب است بدانیم که بستگان نزدیک حمید نوری، یکی از عوامل کشتار ۶۷ که در استکهلم دستگیر شده و به اتهام مشارکت در جنایت علیه بشریت و کشتار جمعی در زندان در انتظار محاکمه به سر می‌برد، در کلیسای شهر اپسالا حاضر می‌شوند و به دروغ ادعای گرویدن به مسیحیت دارند و نزد دوایر حقوقی و قانونی سوئد مدعی می‌شوند جان‌شان در ایران در خطر است. اینگونه، عوامل جمهوری اسلامی، از کلیسا جهت پوشاندن چهره‌‌شان و پنهان‌کردن فعالیت‌های تبهکارانه‌شان استفاده می‌کنند.

پرسش‌های بی پاسخ مانده

با توجه به اطلاعات دقیقی که شرح آن رفت، پرسش‌های زیر تاکنون بی پاسخ مانده‌اند:
شخصی مثل اسحاق حاجی‌زاده که آشکارا فعالیت‌های مشکوک در راستای برنامه هسته‌ای نظام اسلامی داشته چگونه از نگاه رسانه‌ای دور مانده و حتی یک تصویر از وی در فضای مجازی موجود نیست؟
با توجه به سابقه حاجی‌زاده در کمک به برنامه اتمی نظام اسلامی و حضور اعضای درجه یک خانواده وی در نهادهای تسلیحاتی و نظامی رژیم، چگونه دستگاه‌های امنیتی و قضایی غربی از وی غافل مانده‌اند و چرا هیچ‌ سابقه‌ای از او نه در ایران و نه در خارج از کشور در دست نیست؟
چرا دولت آمریکا که اقدامات تنبیهی گسترده‌ای علیه دورزدن‌ تحریم‌ها، پولشویی و برنامه‌ی هسته‌ای رژیم دارد از تلاش‌های حاجی‌زاده که از پرده بیرون افتاده غافل مانده است؟ چرا آمریکا که با ساده‌ترین بهانه‌ها به دستگیری شهروندان ایرانی می‌پردازد درخواست استرداد حاجی‌زاده را نکرده است؟
دولت آمریکا که اموال شرکت «توسعه اقتصاد آینده سازان» را مسدود کرده و رسماً اعلام داشته این شرکت صوری است و به قصد دورزدن تحریم‌ها تأسیس شده، چرا اجازه می‌دهد نایب رئیس هیأت مدیره این شرکت اموال به یغما‌ رفته مردم ایران را به کانادا آورده و با آن به عیش و عشرت بپردازد؟
دولت آمریکا که اعلام داشته شرکت مزبور و دیگر شرکت‌های وابسته به «ستاد اجرایی فرمان امام» شبکه‌ای بزرگ را تشکیل می‌دهند که هدف آن ایجاد و اداره سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و خارج از محاسبه، به دور از چشم مردم ایران و نهادهای ناظر بین‌المللی است» چرا اجازه می‌دهد این «سرمایه» ‌ها که از راه‌های غیرقانونی حاصل شده به کانادا منتقل شود. کجا هستند «نهادهای ناظر بین‌المللی»؟ چرا به وظیفه‌ی خود عمل نمی‌کنند؟
جرا دولت کانادا در راستای مبارزه با پولشویی و دور زدن تحریم‌ها وی را بازداشت نکرده است؟
با توجه به این موضوع که در سال ۲۰۱۳ کارخانه اسحاق حاجی‌زاده در آلمان مورد بررسی قرار گرفته و شواهد حاکی از مشکوک بودن این مجموعه است چگونه حاجی‌زاده می‌توانسته مجدداً بین ایران و کانادا در رفت و آمد باشد و حساسیتی جلب نشود؟
حاجی‌زاده بعد از دستگیری دری اصفهانی توسط اطلاعات سپاه دیگر به ایران نرفته است. او در کانادا مشغول چه کاری است و چرا از رفتن به ایران می‌ترسد؟
دولت‌های اروپایی و به ویژه آلمان چرا اطلاعات خود را در ارتباط با فعالیت‌های شبکه‌ی حاجی‌زاده انتشار نداده‌اند؟ آیا سرویس‌های امنیتی اروپایی از روابط مشکوک حاجی‌زاده بی‌خبرند؟
این پرسش‌ها زمانی عاجل‌تر می‌شوند که شواهد غیرقابل‌انکاری بر تلاش‌های توامان جمهوری اسلامی و سرویس‌های امنیتی کانادا برای افشا نشدن واقعیات گواهی دهند.

تهدید منبع گزارش از سوی مافیای اسلامی

به‌دست آوردن این اطلاعات حاصل تلاش بیش از یکسال یک تیم روزنامه نگاری‌ است. متأسفانه آقای بهزاد بهرامی یکی از منابع این تحقیق که از روزنامه‌نگاران جوان است مکرراً مورد تهدیدات عوامل این گروه قرار گرفت. آن‌ها سعی داشتند با تهدید و تطمیع و تهمت مانع انتشار تحقیقات و اطلاع رسانی گردند. این موضوع بدوا به دفتر سازمان ملل در ترکیه، پلیس ترکیه، سازمان گزار‌شکران بدون مرز و آقای ابوالحسن بنی‌صدر و سرویس امنیتی یک کشور اروپایی گزارش شد.

تلاش سرویس امنیتی کانادا برای جلوگیری از انتشار گزارش

بعد از آن که مافیای اسلامی متوجه شکست و بی‌اثر بودن تلاش‌هایش برای ایجاد اخلال در روند جمع‌آوری اطلاعات و تحقیقات در این پرونده شد در آخرین روزها با دخالت سرویس اطلاعاتی کانادا به نفع شبکه‌ی مافیایی دورزدن تحریم‌ها که توسط اسحاق حاجی‌زاده اداره می‌شد مواجه شدیم. همه‌ی تلاش سرویس اطلاعاتی کانادا بر این قرار گرفته بود که این گزارش منتشر نشود، چرا؟
درحالی که ده‌ها خانواده ایرانی - کانادایی همچنان در سوگ از دست دادن عزیزانشان در سقوط هواپیمای اکراینی به سر می‌برند سرویس اطلاعاتی کانادا به منظور ممانعت از انتشار این گزارش و محافظت از حاجی‌زاده به اقدامی عجیب و خشونت‌بار دست زد.
در تاریخ ۴ ماه مه ۲۰۲۰ مأموران امنیتی به منزل نامزد یکی از منابع این گزارش در تورنتو هجوم برده و وی را مقابل چشمان فرزند نوجوانش مورد بازجویی و تحت فشار قرار دادند و لپ‌تاپ وی و فرزندش را با خود بردند. فشارهای وارده به‌حدی بوده که قربانی با بحران‌های شدید روانی مواجه شده است.
مأموران امنیتی با تهدید و ارعاب از وی می‌خواهند در تماس با نامزدش به هر طریق ممکن مانع انتشار این گزارش شود.
باربارا جک‌من Barbara Jackman وکیل قربانی در کانادا بازجویی موکل‌اش توسط سرویس اطلاعاتی کانادا را تأیید می‌کند.
از قرار معلوم علیه این اقدام غیرقانونی دستگاه امنیتی کانادا اقدام حقوقی و قانونی صورت نگرفته است.
معلوم نیست چرا در قبال تهدید مأموران امنیتی کانادا مبنی بر ایجاد مانع در راه کسب اجازه اقامت قربانی در کانادا سکوت شده است؟
چگونه و بر اساس چه منافعی سرویس امنیتی کانادا به خود اجازه می‌دهد که برای جلوگیری از انتشار یک گزارش ژورنالیستی در مورد عوامل مافیای اسلامی درگیر در برنامه اتمی رژیم، دور‌زدن تحریم‌ها و پولشویی عوامل امنیتی نظام اسلامی مانع ایجاد کند؟
چرا مأموران امنیتی رژیم اسلامی و غارتگران اموال مردم ایران از محمودرضا خاوری گرفته تا اسحاق حاجی‌زاده و صدها تن دیگر به سادگی می‌توانند در کانادا با حمایت سرویس امنیتی این کشور اجازه اقامت بگیرند اما ایرانیان به تنگ آمده از خفقان و ظلم و چپاول نظام اسلامی نه؟

متأسفانه جانیان و مأموران رژیم در اروپا نیز از امکانات ویژه برخوردارند. فراموش نمی‌کنیم که جانیان به سادگی می‌توانند ویزای ورود به محدوده شنگن دریافت کنند. آخرین نمونه دریافت ویزای شنگن از سوی قاضی منصوری در ترکیه است. در حالی که کشورهای اروپایی تقریباً به هیچ‌ ایرانی در ترکیه ویزای شنگن نمی‌دهند و همه را به سفارت کشورهای اروپایی در ایران حواله می‌دهند، سفارت فرانسه به قاضی منصوری ویزای شنگن در ترکیه می‌دهد.
دیدارهای متعددی حاجی‌زاده با عوامل مافیای اسلامی در کشورهای مختلف اروپایی داشته است، چنانچه حمید نوری یکی از عاملان کشتار ۶۷ سفرهای متعدد به اروپا داشته و در کشورهای آلمان، ایتالیا و سوئیس به کارچاق‌کنی مشغول بوده است.
متأسفانه کشورهای اروپایی و کانادا و آمریکا با زیرپا گذاشتن ابتدایی‌ترین اصول حقوق بشر، حقوق مشروع مردم ایران را وجه‌المصالحه قراردادهای تجاری و اقتصادی کرده و همه چیز در سایه ملاحظات سیاسی و منافع این کشورها قرار می‌گیرد.

ایرج مصداقی

Irajmesdaghi@gmail. com

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱۳- https://www.dw.com/fa-ir/iran/a-48617636 

وضعیت تجارت ایران در سایه تحریم‌

LIVE-برنامه زنده -افشین نریمان - پانزدهم شهریور

سخنان هموطن دلير و مبارز محمد نوری زاد

چشم انداز: اعترافات اجباری نوید افکاری در صدا و‌سیما؛ ضرب شصت جمهوری اسل...

!آخرین و متفاوت ترین صدا از محمد نوری زاد که قلب ها را لرزاند