۱۳۹۹ شهریور ۲۲, شنبه

چشم‌انداز: جمهوری اسلامی با اعدام نوید افکاری، چه پیامی به جامعه داد؟

امروز: رانت‌هایی به‌نام هدیه به جیب نزدیکان خامنه‌ای، همکاری‌های امنیتی ...

نقاط قوت وضعف علی اصغر حاج سید جوادی 06272018

ابراهيم گلستان!شاهدی نزديک از کودتای ۲۸ مرداد(۲

چهل ويک سالست که جلاداننويدهايمان را دار ميزنند

موج همبستگی نهادهای ورزشی بین‌المللی با نوید افکاری ادامه دارد دامنه اعتراض‌ها به حکم اعدام نوید افکاری رو به گسترش است. کمیته بین‌المللی المپیک، اتحادیه جهانی کشتی و اتحادیه ورزش‌های المپیک آلمان و ورزشکاران نام‌آور به جمع پشتیبانان کشتی‌گیر جوان ایرانی پیوسته‌اند.

 

موج همبستگی نهادهای ورزشی بین‌المللی با نوید افکاری ادامه دارد

دامنه اعتراض‌ها به حکم اعدام نوید افکاری رو به گسترش است. کمیته بین‌المللی المپیک، اتحادیه جهانی کشتی و اتحادیه ورزش‌های المپیک آلمان و ورزشکاران نام‌آور به جمع پشتیبانان کشتی‌گیر جوان ایرانی پیوسته‌اند.

    
نوید افکاری

حکم اعدام نوید افکاری با واکنش‌های جهانی از سوی سازمان‌های مدافع حقوق بشر، نهادهای ملی و بین‌المللی ورزشی و شخصیت‌های برجسته دنیای ورزش روبرو شده است.

در آخرین موضع‌گیری‌ها علیه این حکم، توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرد که از حکم اعدام کشتی‌گیر ۲۷ ساله ایرانی "به شدت نگران" است.

او ضمن تاکید بر این که به حاکمیت و نظام قضایی کشورها احترام می گذارد گفت، با کمیته المپیک ایران و فدراسیون ملی کشتی این کشور تماس‌هایی برقرار شده و آنها قرار است تمامی توان خود را برای یافتن راه حلی در پرونده افکاری به‌کار ببرند.

آلفونس هرمان، رئیس اتحادیه ورزش‌های المپیک آلمان (DOSB) هم اظهار داشت، "با نگرانی شدید" وضعیت افکاری را رصد می‌کند .

آلفونس گفت: «ما نیز همراه با اعتراضات جهانی از سوی سیاستمداران و ورزشکاران، از رهبری ایران می‌خواهیم حکم اعدام (افکاری) را تعلیق کند و برای او زمینه یک دادگاه عادلانه، که از اساسی‌ترین حقوق بشر است را فراهم سازد».

بر اساس برخی گزارش‌ها، اتحادیه جهانی کشتی نیز از طریق مذاکرات شفاهی برای لغو حکم اعدام افکاری تلاش می‌کند.

به کانال اینستاگرام دویچه وله فارسی بپیوندید

همکاری ورزشی با "ناقضان حقوق بشر" 

انجمن ورزشکاران برتر آلمان (Athleten Deutschland) نیز همبستگی خود را با کشتی‌گیر ایرانی اعلام کرده است.

یوهانس هربر، مدیر عامل این انجمن گفت: «وقتی اعتراض مسالمت‌آمیز یک ورزشکار با شکنجه و اعدام روبرو می‌شود، نباید ساکت باشیم.» هربر از تمامی ورزشکاران زن و مرد خواست، همبستگی خود را با نوید افکاری اعلام کنند.

ماکسیمیلیان کلاین، از اعضای بلندپایه این انجمن گفت، کشوری که در آن حقوق بشر نقض می‌شود نمی‌تواند عضوی از جامعه جهانی ورزش باشد، "جامعه‌ای که برای حفظ کرامت انسان‌ها تلاش می‌کند".

همبستگی ورزشکاران نام‌آور

تلاش‌‌های بی‌وقفه طرفداران حقوق بشر در داخل و خارج از ایران باعث بروز موجی از همبستگی‌های جهانی با نوید افکاری شده است.

در روزهای گذشته شمار قابل توجهی از سیاستمداران و وزرشکاران نام‌آور کشورهای گوناگون به حمایت از کشتی‌گیر ایرانی بلند شدند و مخالفت خود را با حکم اعدام او ابراز کردند.

فرانک اشتابلر، دارنده سه مدال طلای کشتی فرنگی جهان از آلمان، براندون اسلی، قهرمان کشتی آزاد المپیک سیدنی و از مربیان تیم ملی آمریکا، سالی رابرتز، دارنده دو نشان جهانی کشتی زنان از آمریکا، آلینه فوتر- فوکن، زن کشتی‌گیر آلمانی و برنده مدال قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۴ از جمله حامیان افکاری هستند.

واکنش جمهوری اسلامی به اعتراض‌های جهانی

سخنگوی قوه قضائیه در تازه‌ترین اظهار نظر در باره نوید افکاری گفت، حکم او "اعدام نیست، بلکه قصاص است" و ماهیت این دو از نظر قانونی با یکدیگر فرق دارد.

غلامحسین اسماعیلی با تاکید بر این که نوید افکاری "آدم کشته است" گفت: «حکم قصاص صادر شده و حق اولیای دم است و خود فرد صحنه را بازسازی کرده و دادگاه او علنی بوده و وکیل داشته است و خودش اقرار کرده و اکنون بر مبنای جنبه حق‌الناس، دادگاه حکم قصاص داده است.»

او موج همبستگی با کشتی‌گیر جوان ایرانی را ناشی از "تلاش دشمن برای فضاسازی" خواند و گفت: «ما برای دشمن شأن قائل نیستیم.»

نوید افکاری می‌گوید، اعترافات او در مورد قتل کارمند "حراست" اداره آبفای شیراز زیر "فشار و شکنجه" گرفته شده است. وکیل او نیز تاکید کرده است، ویدئویی که به عنوان مدرک برای صدور حکم اعدام استفاده شده یک ساعت پیش از قتل مامور "حراست" ظبط شده است و جرم افکاری را ثابت نمی‌کند.

مادر و پدر او هم ضمن بیان این که سه فرزندشان در زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند از رئيس قوه قضاییه خواسته‌اند، آنها را برای رسیدگی به اتهام شکنجه به پزشکی قانونی بفرستد.

دو برادر نوید، حبیب و وحید افکاری همراه او دستگیر و به حبس‌های درازمدت محکوم شده‌اند.

علی‌رغم هشدار و درخواست‌ها نوید افکاری اعدام شد

حسن اعتمادی: کشتن نوید افکاری دهن‌کجی بود به تمام ملت ایران و جامعه بین‌...