۱۳۹۰ آبان ۱۸, چهارشنبه

دوره ساسانيان يكي از حساسترين دوره هاي تاريخي ايران است صفحه اصلي ساسانيان كه بودند؟ در28 آوريل سال 224 ميلادي اردشير يكم توانست اردوان پنجم آخرين شاه اشكاني را در دشت هرمزگان شكست دهد و شاهنشاهي ساساني را بنياد گذاردوشروع به تسخير سرزميني كرد كه خود آنرا ايران ميناميد. در سلسله ساساني دين و حكومت تكيه گاه يكديگر بودند و آنان در تمام قلمرو سياسي خود دست به تبليغ مذهب زدند. شاهنشاهي ساساني مانند اسلاف خود يعني پارتها جنگهاي بسياري با روميها داشتند و گاه پيروز و گاه مغلوب ميشدند.طبقات اجتماعي ، دين، سپاه و جنگهاي غرب ايران ،اهميت فرهنگي ايران ،يادگارهاي معماري ،ظهور ماني و مزدك ،سنتهاي درباري و برادركشي شاهان متاخر از خصوصيات بازر اين دوره است .يزدگرد سوم آخرين شاه ساساني در سال 651 ميلادي پس از اينكه كشور خود را در جنگ به عربها ميبازد،كشته ميشود و يكبار ديگر ايران پس از اسكندر مقدوني به دست مهاجماني غير ايراني مي افتدو تا دوره صفويه حكومت ملي مستقلي با قابليت تسلط ‌بركل ايران به خود نميبيند. در عين حال اسلام نيز با .اعراب به ايران آورده ميشود و تحولي در زندگي مردم پديد مي آورد :دين اهورامزدا آناهيتا ميترا اوستا دينهاي غير زرتشتي :آثار معماري مهم نقش رستم نقش رجب بيشاپور فيروز آباد تاق بستان تاق گرا سروستان تخت سليمان دارابگرد تيسفون قلعه ايرج ورامين قلعه بابك كليبر پل دختر پل گاوميشان آثار قصر شيرين شوشتر شاهنشاهي ساساني- اثر تورج دريايي هزاره هاي گمشده -اثر دكتر پرويز رجبي *سنگ نگاره هاي ساساني* *تاج شاهان ساساني* *معماري ساساني* *شاهان ساساني* *سپاه دوره ساساني* *هنر در زمان ساسانيان * آتشکده های ایران *كتب منسوب به ساسانيان* دين و باورهاي مردمي ساسانيان با گزيدن دين مزديسنا به منزله دين رسمي كشور ديگر دينهاي مردمي را ممنوع كردند و در دربار ساساني روحانيون نقشهاي مهمي به عهده گرفتند . در اين دوره باورهاي آيين نامه اي جاي سخنان ساده و استوار زرتشت را ميگيرد. البته شگفت انگيز است كه در دوره ساسانيان نيز مانند هخامنشيان اشاره اي مستقيم به شخص زرتشت نميشود .در زمان هخامنشيان اهورامزدا به شكل سمبوليك فروهر مجسم ميشود و در زمان ساسانيان به شكل پيكر كنده آدمي ديده ميشود و اردشير اول نخستين سنگ نگاره ساساني به همراه اهورامزدا را مينگارد. درمجلس ديهيم ستاني اردشير دوم در تاق بستان ميترا را نيز ميبينيم كه در پشت سر شاه ايستاده است. همچنين در مجلس ديهيم ستاني خسرو پرويز در تاق بستان آناهيتا هم ديده ميشود.ساسانيان با آميختن دين با سياست،دين را از هنجاري فردي به مهمترين كار و حركت مردم در آوردند يعني براي هر كاري كه از انسان سر ميزد امر و نهيي داشتند.در اين دوره كار روحانيون و موبدان بالا ميگيرد و شخصيتي مانند كرتير پا به عرصه ميگذارد و در همين دوران است كه زروانيسم ،مانويت و مزدكيسم رشد ميكنند و حتي بسياري از فرماندهان و شاهزادگان را مطيع خود ميكنند. در زمان ساسانيان معابد آناهيتا و آتشكده هاي بسياري در سراسر ايران ساخته شد و طبري تعداد هيربداني كه در زمان خسرو پرويز درآتشكده ها كار ميكردند را 12000نفر شمرده است . در ميان دهها ايزدي كه در ايزدكده ساسانيان وجود داشتند بهرام از همه محبوبتر بود و آتش آتشكده ها به او تعلق داشت. سرانجام اسلام به دين زرتشتي ساساني غلبه ميكندو قوانين دست و پا گير ديني حكومتي زرتشتي آن زمان جاي خود را به قوانين ساده اسلام ميدهند كه در آن همه با هم برابرند . مردمان يكتا پرست ايران سادگي در دين را به دين طبقاتي ترجيح ميدهند - البته از نفرت و برندگي شمشير اعراب در زمان حمله آنان به ايران نبايد چشم پوشيد هنر ساسانيان ساسانيان بر خلاف هخامنشيان هنري پراكنده و متنوع داشتند و تقريبا سراسر نيمه غربي و جنوب غربي ايران نمايشگاهي از هنر ساساني است كه در مثلثي به راسهاي داراب ،سلماس و مداين و حتي بسيار فراتر قرار دارد. كاخهاي سلطنتي ،كوشكهاي بين راهي ، آتشكده ها ،آتشگاههاي بيشمار ،سنگ نگاره ها، شهرهاي مجهز به برج و بارو و راههاي بسيار با پلهاي باشكوه،موزاييك كاري ،بافندگي ،گچكاري ،گنبد سازي ،موسيقي ،نقاشي،طلاكاري و آهنگري ،حكاكي بر سنگهاي قيمتي ،خراطي ،نجاري و دهها هنر ديگر در اين دوره به كمال خود ميرسند بافته هاي دوره ساساني مهرهای ساسانی نقشه زمان ساسانيان


هیچ نظری موجود نیست: