۱۳۹۳ آذر ۲۵, سه‌شنبه

سازمان سیا CIA و شکنجه با آب Waterboarding




سازمان سیا CIA و شکنجه با آب
Waterboarding 
 
 
In a time of universal deceit telling the truth is a revolutionary act.
George Orwell 
گرچه به قول «جورج اورول» به هنگام فریب عالمگیر، گفتن حقیقت کُنشی انقلابی است، اما اشاره به عملکرد سازمان سیا (در رابطه با شکنجه اضدادش) وقتی بیهوده نیست که پیش‌تر و بیش‌تر، با استبداد زیر پرده دین مرزبندی داشته باشیم، ستم حاکم بر میهنمان را برنتابیم و از بیان کلمه حق نهراسیم حتی اگر تک و تنها بمانیم. تنها در اینصورت است که پرداختن به مدعیان صاحب اختیاری جهان، و زیر سئوال بردن عملکرد بازجویان «سی آی ا»، به مرتجعین غالب و مغلوب مشروعیت نمی‌دهد.
بگذریم که بر خلاف مغلطه هرزه نویسان، لازمه‌ی بودن چیزی، نبودن چیز دیگری نیست و «اثبات شیئ نفی ما عَدا نمی‌کند.»
...
مجلس سنای ایالات متحده، آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) را به دروغ گویی (حتی به کنگره و کاخ سفید)، به بازداشتهای مخفیانه و به اِعمال شکنجه‌های هولناک متهم نموده و حدود ۵۰۰ برگ از یک گزارش ۶۳۰۰ صفحه‌ای را منتشر کرده‌‌است.
...
دلیل اصلی انتشار گزارش مزبور، انتقال کنترل سنای آمریکا به جمهوری خواهان است که بزودی صورت می‌گیرد. شماری از دمکرات‌ها (مارک یودال، دایَن فاینستاین و ران وایدن و...) نگران بودند طرف مقابل دبّه درآورد و اصل گزارشی را که ۵ سال روی آن کار شده منکر شود و در اختیار عموم قرار نگیرد اما...
اما نفس انتشار چنین متنی، یک واقعه قابل تأمل است و از قضا نشان می‌دهد آمریکا تنها در امثال آرمیتاژ و روپرت مُرداخ‌ و سرمایه سالاران لاکهید مارتین و نورتروپ گرومن... خلاصه نمی‌شود. کسانی هم در آن کشور هستند که نه تنها با جنگ افروزان میانه ندارند، تازه شیوه‌های ظالمانه سی آی ای، در برخورد با زندانیان را هم افشا کرده، از آن بعنوان «لکه ننگ در تاریخ آمریکا و ارزش هایش» نام می‌برند.
بعلاوه اصحاب مطبوعات می‌توانند آبرو برای شکنجه گران نگذارند و فریب این بازی را نخورند که حالا وقتش نیست و دشمن سوءاستفاده می‌کند و...
می‌توانند اصحاب قدرت را به چالش بگیرند و حتی پیگیر این مسئله باشند که چرا اینجا و آنجای گزارش منتشر شده توسط سنا، سیاه شده و ناخواناست؟ و چرا این پزشک و آن روانشناس (که یکی دو تا هم نبودند) می‌بایست به جای اعتراض به رفتار غیر انسانی بازجویان، به آنان مشاوره بدهند؟ اینکه القاعده، واپسگرا و ضد مدرنیته است نقض آشکار حقوق بشر و توسل به شیوه های جاهلی را توجیه نمی‌کند. 
...
گزارش سنا اگرچه که یک ذره از دریاست و بخش ناچیزی از اسناد را در بردارد، اما سر و صدای مقامات امنیتی و نیز امثال بوش و دیک چینی را درآورده است.
در گزارش مزبور به برخوردهای غیر قانونی با زندانیان، از جمله ۱۸۰ ساعت بیخوابی مداوم، دست و پا بسته، زندانی را لخت و عور انداختن در زمین سرد تا دم مرگ... و، شکنجه با آب (خفه کردن مصنوعی) Waterboarding اشاره شده‌است. 
واشنگتن پست با استناد به گزارش مزبور موارد زیادی را فهرست کرده‌است اما من نمی‌خواهم روی آن متمرکز شوم...
...
سر مخالف را زیر آب کردن، پیش‌تر در اروپا (در دادگاههای تفتیش عقاید ایتالیا و اسپانیا) رواج داشته و در فیلیپین و الجزایر و کامبوج و شیلی و آرژانتین به‌کار رفته است.
در قرن هفدهم تاجران هلندی (به خاطر رقابت با همکاران انگلیسی‌شان)، از این شیوه ضدانسانی در هندوستان استفاده کردند و بریتانیا (در سال۱۹۳۰) و دولت اسرائیل (۱۹۷۰) با اعراب تست فرموده‌اند !
...
جورج دبلیو بوش هم در خاطراتش - کتاب «لحظات تصمیم گیری» Decision Points - به تکنیکهای پیشرفته بازجویی Enhanced interrogation techniques و شکنجه با آب اشاره کرده‌ و این شیوه را که در جنگ ویتنام هم بازجویان آمریکایی به کار می‌بردند، توجیه نموده و قضاوت در مورد عملکردش را به تاریخ سپرده‌است.
That’s a decision point only history will reach.
...
اهمیت انتشار گزارش سنا در رسمی‌ بودن آن است وگرنه استفاده سیا از شکنجه (یا ترغیب مهره‌هایش در این سو و آن سوی عالم بدان) اصلاً خبر جدیدی نیست. انتشار عکسهایی از زندان ابو غریب و رفتار «مهربان» بازجویان آمریکایی از یادها نرفته است.
 
پانویس
 
تکنیک پیشرفته بازجویی (که در خاطرات بوش هم اشاره شده‌است)

هیچ نظری موجود نیست: