۱۳۹۴ مهر ۱۵, چهارشنبه

تراز آب دریاچه ارومیه در تاریخ ۹۴/۷/۱۰ به پایین ترین سطح در ۲۰سال گذشته رسید

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): تراز سطح آب دریاچه ارومیه در تاریخ ۱۳۹۴/۷/۱۰ به ۱۲۷۰٫۰۶ از سطح دریا رسید که این تراز پایین ترین سطح درطول ۲۰ سال گذشته بوده است.
این در حالی است که تراز اکولوژیک سطح آب دریاچه ۱۲۷۴٫۱ متر از سطح دریا می باشد.
دریاچه ارومیه یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین زیست‌بوم‌های ایران می رود. این دریاچه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی کشور بوده و به دلیل برخورداری از ارزش‌های بی‌نظیر طبیعی و اکولوژیک به عنوان پارک ملی، سایت رامسر و ذخیره‌گاه زیست‌کره در یونسکو به ثبت رسیده است.
در یک دهه گذشته، علاوه بر کاهش نزولات جوی و بروز خشکسالی‌های پیاپی، افزایش طرح‌های توسعه و بهره‌برداری از آب جهت مصارف کشاورزی، صنعتی و غیره منجر به کاهش جریانات ورودی آب به دریاچه شده است. همچنین احداث بزرگراه شهید کلانتری از میان دریاچه نیز شرایط هیدرودینامیک آن را تحت تاثیر قرار داده است.
نمودار زیر تراز سطح آب دریاچه ارومیه را در روز دهم مهرماه از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۳ همه ساله نشان می دهد.
نمودار فوق گویای این است که تراز سطح آب دریاچه از سال ۱۳۷۴ رو به کاهش نهاده است اما تا سال ۱۳۸۰ هنوز از تراز اکولوژیک دریاچه (۱۲۷۴٫۱۰) پایین تر نبوده است.
این افت از سال ۱۳۸۰ به بعد تقریبا همه ساله ادامه داشته و تراز دریاچه در ۱۰ مهر ۱۳۹۳ به ۱۲۷۰٫۱۱ و در ۱۰ مهر ۱۳۹۴ نیز به پایین ترین سطح خود در ۲۰ سال گذشته یعنی ۱۲۷۰/۰۶ (حدود ۴ متر پایین تر از تراز اکوژیک) رسیده است.

هیچ نظری موجود نیست: