۱۳۹۰ شهریور ۱۹, شنبه

نتانیاهو بر حفظ قرارداد صلح با مصر تاکید کرد bbc


نتانیاهو
نخست وزیر اسراییل در عین حال از اقدام نیروهای امنیتی مصر در نجات شش نفر از پرسنل سفارت اسراییل از ساختمان سفارت تشکر کرده است
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل حمله معترضان مصری به سفارت اسراییل در قاهره را "جراحتی سخت بر بدنه صلح" بین دو کشور دانست و نسبت به آن هشدار داد.
با این حال آقای نتانیاهو بر قصد کشورش برای حفظ قرارداد صلحی که بیش از سه دهه بین اسراییل و مصر برقرار بوده تاکید کرده است.
نخست وزیر اسراییل که در یک برنامه تلویزیونی سخن می گفت افزود: "ما از طریق گفتگو با مقام های مصری در تلاشیم تا هرچه زودتر سفیر خود را به قاهره باز گردانیم. من مایلم در مورد اقداماتی که برای حفظ امنیت سفیر و دیگر کارکنان سفارت لازم است، اطمینان حاصل کنم".
در پی حمله گروهی از معترضان مصری به ساختمان سفارت اسراییل در قاهره، نیروهای امنیتی مصر با معترضان درگیر شدند که در نتیجه آن ۳ نفر کشته و بیش ازهزار نفر دیگر مجروح شدند.
در پی این ناآرامی ها اسراییل سفیر این کشور در مصر و تقریبا تمامی دیپلمات های خود، بجر یکی از معاونان سفیر را از این مصر خارج کرده است.
از ماه گذشته و در پی کشته شدن ۵ نفر از مرزبانان مصری به دست سربازان ارتش اسراییل که در تعقیب گروهی از شبه نظامیان فلسطینی بودند، احساسات ضد اسراییلی در مصر در میان بخشی از مردم این کشور اوج گرفته است.
اسراییل اعلام کرده است که طی شب گذشته ۸۰ نفر، شامل کارکنان سفارت و اعضای خانواده های آنها با هواپیمایی به اسراییل بازگردانده شده اند.
شب گذشته کماندوهای مصری در عملیاتی ۶ نفر از دیپلمات های اسراییلی را که در بخشی از ساختمان سفارت گرفتار شده بودند نجات دادند.
نخست وزیر اسراییل در بخشی از واکنش های امروز خود در مورد حمله به سفارت این کشور در مصر از کماندوهای این کشور به خاطر نجات ۶ نفر از پرسنل سفارت قدردانی کرده است.
برخی تحلیلگران این سخنان را نشانه میل اسراییل به حفظ روابط با یکی از متحدان قدیمی خود در منطقه تعبیر کرده اند.
معترضان مصری روز جمعه با پتک و میله های فلزی بخشی از یک دیوار حفاظتی سفارت که از جنس بتون بود را خراب کردند و وارد یکی از اتاق های واقع در طبقات اولیه این ساختمان ۲۱ طبقه شدند.
آنها شماری از اسناد و مدارک موجود در سفارت را به همراه پرچم اسرائیل به خیابان ریختند.
در حال حاضر ساختمان سفارت از معترضان تخلیه شده است و در میان تدابیر شدید امنیتی خیابان های اطراف سفارت آرام است.

"عاملان حمله به سفارت در دادگاه امنیتی محاکمه می شوند"

با وجود اینکه مصر یکی از دو کشور متحد اسراییل در میان کشورهای مسلمان محسوب می شود، اما پس از سقوط حکومت حسنی مبارک در مصر روابط این کشور با اسراییل دچار تنش شده است.
برخی از ناظران معتقدند که قیام ماههای اخیر در کشورهای عربی که در برخی از آنها به تغییر حکومت منجر شده است، می تواند با تشدید احساسات ضد اسراییلی مردم این کشورها همراه باشد.
"بتانی بل، خبرنگار بی بی سی در مصر می گوید تحت حاکمیت حسنی مبارک در مصر، نمایش خشونت علیه اسراییل در چنین سطحی به هیچ عنوان تحمل نمی شد. او می گوید اکنون ارتش مصر باید میان خواسته مردم خشمیگن این کشور و تامین تعهدات بلند مدت استراتژیک خود تعادلی برقرار کند."
در همین حال مقام های حکومتی در مصر متعهد شده اند که از تمامی سفارتخانه های موجود در مصر حفاظت خواهند کرد.
حکومت انتقالی مصر که اداره آن را نظامیان ارتش در دست دارند اعلام کرده اند که عاملان حمله به سفارت اسرییل را طی یک جلسه اضطراری در یک دادگاه امنیتی محاکمه خواهند کرد.
اسامه هیکل، وزیر اطلاعات مصر می گوید مصر اکنون در بحران عمیقی فرو رفته و به گفته او اقدام معترضان در حمله به سفارت اسراییل به وجهه مصر در خارج از این کشور تاثیر منفی گذاشته است.
بر اساس گزارشی در تلویزیون دولتی مصر، عصام شرف، نخست وزیر این کشور در پی حمله دیشب پیشنهاد کناره گیری خود از قدرت را مطرح کرده است اما این پیشنهاد توسط محمد حسین طنطاوی، رییس شورای عالی نظامیان مصر رد شده است.
بتانی بل، خبرنگار بی بی سی در مصر می گوید تحت حاکمیت حسنی مبارک در مصر، نمایش خشونت علیه اسراییل در چنین سطحی به هیچ عنوان تحمل نمی شد.
او می گوید اکنون ارتش مصر باید میان خواسته مردم خشمیگن این کشور و تامین تعهدات بلند مدت استراتژیک خود تعادلی برقرار کند

هیچ نظری موجود نیست: