۱۳۹۳ دی ۱۱, پنجشنبه

روحانی: ۹ دی ‌بیعت مجدد با ‌خامنه‌ای بود

روحانی: ۹ دی ‌بیعت مجدد با ‌خامنه‌ای بود


حسن روحانی، همگام با اصول گرایان تندرو، تجمع فرمایشی روز «۹ دی» حامیان علی خامنه‌ای در سال ۱۳۸۸ را «حماسه‌» مردم ایران در بیعت مجدد با رهبر جمهوری اسلامی دانست.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران که به جاسک سفر کرده در سخنانی همگام با تندروها با اشاره به سالگرد راهپیمایی فرمایشی ۹ دی ۱۳۸۸ آن را بیعت با علی خامنه‌ای دانست.
به گزارش خبرگزاری «فارس» رئیس جمهوری ایران گفت: «حضور مردم در ۹ دی به معنای حمایت از یک حزب و جناح نبود بلکه به معنای بیعت مجدد با جمهوری اسلامی ایران، رهبری، انقلاب اسلامی، اصل ولایت فقیه و خاندان امامت و روز همدلی، اتحاد، انسجام و وحدت ملی است.»
وی گفت: «نباید اجازه دهیم هیچ حادثه‌ای در تاریخ کشور تبدیل به وسیله‌ای برای ایجاد اختلاف و تفرقه شود.»
روحانی این سخنان را در شرایطی بیان کرده که تظاهرات نهم دی کاملا فرمایشی و حکومتی بود و یک سال پس از آن در تاریخ ۲۵ بهمن ماه ۸۹، مجددا مردم به خیابان آمده و این بار با لحن تندتری مستقیما علیه خامنه‌ای شعار دادند.
با این حال طرفدار خامنه‌ای روز ۹ دی را «پایان فتنه» می‌خوانند و هر سال در سالگرد آن از سیاست‌مدارن و معترضان به نتایج انتخابات آن سال از جمله از میرحسین موسوی و مهدی کروبی به تندی انتقاد می‌کنند.
گفتنی است یکی از شعار‌های مهم روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ آزادی این دو رهبر «جنبش سبز» بود که به نظر می‌رسد این شعار روز به روز به فراموشی سپرده می‌شود.
علی مطهری: روحانی در رفع حصر کوتاهی کرده است
در همین حال علی مطهری، نماینده تهران در مجلس در مصاحبه‌ای مفصل با روزنامه «مردم امروز» گفته است: «آقای روحانی در زمینه رفع حصر کوتاهی کرده است.»
مطهری با بیان اینکه مسوولیت پرونده‌ی حصر «بر دوش دولت» است و دولت اختیارات «زیادی» دارد گفته است «فشار افکار عمومی» در این زمینه در نهایت باعث خواهد شد که مسوولان جمهوری اسلامی به «عدالت تن دهند».
وی در پاسخ به این پرسش که «موضع‌گیری شما درباره حوادث سال ۸۸ و درخواست‌تان برای پایان حصر تا کجا ادامه خواهد داشت؟ گفته است: «من به وظیفه خودم عمل می‌کنم و مأمور به نتیجه نیستم گرچه تلاش می‌کنم که کار به نتیجه برسد. بالاخره فشار افکار عمومی باعث خواهد شد که مسوولان از راه غلط خود بازگردند و به عدالت تن بدهند.»
مطهری با اشاره به مسوولیت رئیس جمهوری درباره اجرای قانون اساسی افزود: «این حصر اصول متعدد قانون اساسی را نقض کرده است. در واقع در این زمینه آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور کوتاهی کرده است.»
نماینده تهران در مجلس همچنین با اشاره به ریاست رئیس جمهوری بر شورای‌عالی امنیت ملی کشور تاکید کرد: «به نظر من رئیس‌جمهور و قوه قضائیه با هم می‌توانند این موضوع را حل کنند و نباید مساله را به رهبری حواله داد.»
گفتنی است علی مطهری روز ۱۵ مهر در نامه‌ای به حسن روحانی از وی خواست تا به عنوان رئیس جمهوری و رئیس شورای‌عالی امنیت ملی ایران برای رفع حصر این سه نفر اقدام کند و در صورت «مسامحه» آقای روحانی این موضوع «در قالب سوال» از رئیس جمهوری در مجلس پیگیری خواهد شد.
*************************************************

گیر کردن کلید روحانی در قفل حصر


تعیین «توبه» به عنوان شرط آزادی از سوی محسنی اژه‌ای نشان داد که روی‌کرد دولت روحانی با موانع جدی روبه‌رو است


هیچ نظری موجود نیست: