۱۳۹۴ مهر ۱۸, شنبه

انفجارهای تروریستی امروز آنکارا که ۸۶ کشته و ۱۸۶ زخمی بر جای گذاشت

۱۸ مهر اخبار روز
CQ8bZ0QVAAASyVp



کسانی که می خواستند برای صلح تظاهرات کنند، در این انفجارها جان خود را از دست دادند .این انفجارها صبح امروز شنبه، کمی پیش از تجمع مسالمت‌آمیز مخالفان دولت، شامل احزاب چپ و حزب دموکراتیک خلق‌ها (نزدیک به کردها) و سه هفته مانده به انتخابات پارلمانی ترکیه روی داده است.
به گفته صلاح‌الدین دمیرتاش، رئیس مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها، همان دستهایی که پیشتر در میتینگ انتخاباتی شهر آمِد/دیاربکر و تجمع جوانان سوسیالیست در سوروچ بمبگذاری کرده بودند، عامل انفجارهای امروز آنکارا نیز هستند.این چهارمین حمله مرگبار در یک سال گذشته علیه کرد های ترکیه بوده است.
امروز ١٠ اکتبر، درمیان میتینگ صلح آنکارا دو انفجار راس ساعت دە بە وقت محلی رخ دادەاند. آخرین خبرها اما حکایت از بروز ٣ انفجار دارند.سری ثریا اوندر، نمایندە HDP در پارلمان ترکیە، کە قرار بود امروز در این میتینگ شرکت کند، اعلام کردە است کە انفجارها، سە مورد بودە است. پیشتر خبرگذاری‌ها از دو انفجار صحبت کردە بودند. اما انفجار سوم با فاصلە از میتینگ رخ‌دادە و تلفات جانی برجای نگذاشتە است.
این میتینگ بە ابتکار حزب دمکراتیک خلق‌ها (HDP)، و همکاری سندیکاهای کارگری نظیر DISK، KESK،TTIB و نهادهای دیگر جامعە مدنی سازمادهی شدە بود که در نزدیکی ایستگاه مرکزی شهر رخ داد.این راهپیمایی در اعتراض به درگیری بین دولت و نیروهای کرد برپا شده بود.
بر اساس روایت برخی از شاهدان، یک بسته انفجاری بستە شدە به یک سگ، عامل انفجار بوده و شمار دیگری نیز سخن از یک یا دو عامل انفجار انتحاری می‌کنند.
وزیر بهداشت ترکیه تعداد کشته های انفجارهای آنکارا را ۸۶ تن ذکر کرد که ۱۸۶ تن دیگر نیز مجروح شده اند که حال شماری از آنها وخیم گزارش شده است.. به گفته وی ۶۲ تن در محل انفجار و ۲۴ نفر نیز در بیمارستان جان باخته اند.
به گفته مقام های رسمی ۲۸ تن از مجروحان نیز از نظر جسمانی در شرایط وخیم به سر می برند.
خبرهای منتشر شده حکایت از آن است که شماری از مسئولان ارشد حزب دموکراتیک خلق ها از جمله “جاوید اوغور” مسئول این حزب در شهر ازمیر در میان جان باختگان هستند.
حزب دمکراتیک خلق ها در توییتر خود گفته است که  پلیس به کسانی که در حال دور کردن مجروحان از صحنه انفجار بودند، حمله کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: