۱۳۹۴ تیر ۲۴, چهارشنبه

شکنجه زندانیان بخش «بنیادگرایان اسلامی» در لبنان:کور شدن چشم و ادعای اجبار زندانیان به تجاوز به یکدیگر

    شکنجه زندانیان بخش «بنیادگرایان اسلامی» در لبنان:کور شدن چشم و ادعای اجبار زندانیان به تجاوز به یکدیگر


انتشار ۲ ویدئو از شکنجه زندانیان در زندان "رومیه"، بزرگ‌ترین زندان لبنان، موجی از خشم در این کشور به راه انداخته و مقامات سیاسی این کشور را وادار به واکنش کرده است. ماجرا از آنجایی پراهمیت‌تر می‌شود که به گفته مقام‌های لبنانی این شکنجه در بخش "دی"زندان رخ‌داده است. بخشی که متهمین به تروریسم و تندروهای مذهبی در آن بخش نگهداری می‌شوند.
در اولین ویدئو مردانی نیمه برهنه دیده می‌شوند که روی زمین خوابیده‌اند و یک افسر نیروی امنیتی وزارت کشور لبنان در حال ضرب و شتم یک زندانی با کابل دیده می‌شود، این در حالی است که دست زندانیان از پشت بسته شده است.

ویدئوی دوم از مکانی مشابه گرفته شده است. یک افسر نیروی امنیتی لبنان با استفاده از یک کابل در حال ضرب و شتم یک زندانی دیگر است. زندانی روی زمین خوابیده است، دستانش بسته است و تنها یک لباس‌زیر به تن دارد. او تلاش می‌کند تا از دست ضرب و شتم افسر بگریزد اما افسر به او می‌گوید، پیش از آنکه با کابل به صورت او بزند، باید پاهای او را ببوسد.
 

وزیر کشور لبنان در واکنش به این فیلم گفته است این ویدئو در خلال شورش زندانیان در چند هفته گذشته گرفته شده است. شورشی که در بخش "دی"زندان، محل نگهداری اسلام‌گرایان تندرو رخ داده است.
۳ ماه پیش از این شورش، تمامی زندانیان متهم به تروریسم از بخش‌های مختلف زندان "رومیه"به بخش "دی"منتقل شدند، این بخش همچنان از محل‌های فرماندهی گروه‌های جهادگرا به شمار می‌رود و به گفته ناظران ما، بسیاری از نگهبانان زندان جرات ورود به این بخش را ندارند.
به گفته مقامات لبنانی در پی انتشار این ویدئوها ۵ نگهبان زندان بازداشت شده‌اند. همچنین وزیر کشور لبنان در خلال یک نشست خبری گفت امیدوار است که تمام نیروهایی امنیتی وزارت کشور لبنان به خاطر این ویدئوها مورد نکوهش قرار نگیرند، تنها چند سرباز دست به چنین کاری زده‌اند و این مسئله ربطی به چند صد نگهبان دیگر و هزاران زندانی دیگر در آنجا ندارد.

او همچنین گفت به اینکه به مقامات صلیب سرخ اجازه داده شده تا پس از شورش‌های رخ‌داده در زندان از آنجا بازدید کنند، افتخار می‌کند. او اضافه کرد هیچ کشور دیگری در منطقه چنین کاری نخواهد کرد.
اما به نظر می‌رسد بازداشت این نگهبانان هم از خشم خانواده زندانیان نکاسته است، خانواده زندانیان در نظر دارند روز یکشنبه گردهمایی اعتراضی‌ای ترتیب دهند.

شرکت کننده

«موارد وحشتناک‌تری از شکنجه در این ویدئوها به ما گزارش شده...»

نبیل الحلبی مدیر سازمان دموکراسی و حقوق بشر لبنان است

متأسفانه ما از دیدن ویدئوهای شکنجه شوکه نشدیم. بعد از شورش اخیر ما ده‌ها روایت از شکنجه زندانیان از طریق زندانیان سابق و خانواده‌های آنها دریافت کردیم.
دوستان و خانواده زندانیان در حال ترتیب دادن یک تحصن در سراسر لبنان هستند تا به این شکل توجه مقامات را جلب کنند. در همان روزهای ابتدایی دریافت گزارش‌ها، ما از دولت خواستیم در این زمینه تحقیق کند، اما وزارت کشور تمامی گزارش‌های ما پیرامون شکنجه را رد کرد.
ما متقاعد شده‌ایم که مقامات کاملاً از وقوع شکنجه در زندان خبر دارند اما تلاش می‌کنند واقعیت را پنهان کنند. ما متوجه شدیم دولت به سازمان صلیب سرخ اجازه داده تا از زندان بازدید کند [دولت لبنان تنها در زمینه ارائه غذا و دیگر نیازهای اولیه اجازه تحقیق و بررسی به صلیب سرخ را داده است] اما خانواده‌ها به ما گفته‌اند چند روز پیش از بازرسی صلیب سرخ، تعدادی از زندانیان که با آنها برخورد بدی صورت گرفته بوده به بخش‌های دیگر منتقل شده بودند.
چیزی که در ویدئوها دیده می‌شود در واقع به نوعی انتقام‌گیری از زندانیان است. مأموران، تنها زندانیان خاطی را تنبیه نمی‌کنند بلکه این تنبیه شامل همه زندانیان می‌شود.
به طور کلی ما ۵۷ گزارش مختلف از شکنجه زندانیان جمع‌آوری کرده‌ایم که اکثر آنها بسیار بدتر و وحشتناک‌تر از ویدئوهایی است که اکنون در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده. به‌عنوان مثال یکی از زندانیان به خاطر این شکنجه‌ها یک چشم خود را از دست داده است یا در مورد دیگر، یکی از زندانیان وادار شده به زندانی دیگر تجاوز کند.
گزارش‌های فراوانی نیز از عدم ارائه دارو به زندانیان حتی آنهایی که دیابت دارند در دست وجود دارد.
زندان چندین برابر ظرفیت زندانیان را در خود جای داده است [این بخش از زندان برای ۴۰۰ نفر طراحی شده اما حالا میزبان ۱۰۰۰ نفر است]

هیچ نظری موجود نیست: