۱۳۸۸ آبان ۷, پنجشنبه

مجوز صدور احکام سنگين برای زندانيان سياسی توسط رهبر صادر شد

پنجشنبه 7 آبان 1388

گزارشی از تدارک گسترده کودتاگران برای سرکوب راهپيمايی ۱۳ آبان و زندانيان سياسی

سيزده آبان در راه است و کودتاگران و حاميان آن‌ها به شدت از اين واقعه بيمناکند.اين بيم نه فقط در اخبار و رفتارهای تند و خشونت‌بار حاميان کودتا در نمايشگاه مطبوعات و حمله به مجلس دعای کميل خانواده‌های اسرای در بند، که در سخنان رهبری، فرماندهان سپاه، ائمه جمعه و مانورهای نظامی و انتظامی در روزهای اخير نيز بروز و ظهور چشم‌گيری داشته است. حاميان دولت کودتا فهميده‌اند که روزهای سخت و تاريخ‌سازی در پيش است و حداقل به زبان تهديد خود را برای يک سرکوب گسترده ديگر آماده می‌کنند.

اين سرکوب‌ها اين بار هم چون حوادث بعد از انتخابات نياز به مجوزی شرعی و قانونی داشت که ظاهرا اين بار هم اين وظيفه همچون چون دفعه قبل در سخنرانی ديروز رهبری انجام گرفت. در حالی که ده‌ها تن از فعالان و نخبگان سياسی و مطبوعاتی کشور همچنان اسير دست کودتاگران هستند و در حالی‌که بازداشت‌های انفرادی‌ طولانی‌مدت و فشار برای گرفتن اعتراف‌های دروغين همچنان ادامه دارد، رهبری در سخنان ديروز خود بار ديگر مجوز برخورد خشونت بار و صدور احکام سنگين زندان برای اسرای جنبش سبز را تاييد کرد.

رهبری، طی سخنانی که در ميان جمعی دست‌چين شده با عنوان به اصطلاح «نخبگان علمی-فرهنگی» سخن می‌گفت با صحه گذاشتن دوباره بر انتخابات مغلوط و مخدوش دهم و تاييد کودتای سرخ بر عليه رای سبز ملت ايران، به وضوح دست قضات و بازجويان را برای تحت فشار قرار دادن فعالان سياسی دربند برای طريق صدور احکام غيرعادلانه، بازجويی‌ها و انفرادی‌های غير انسانی و فشارهای روحی و جسمی بازتر کرد. متاسفانه انتظار می‌رود که پس از اين سخنان که بی‌شباهت به سخنرانی رهبری در نماز جمعه معروف وی نيست، اين بار به جای مردم کوچه و خيابان، فعالان سياسی، اجتماعی و مطبوعاتی دربند هدف قرار داده شوند.

در اين سخنرانی، رهبری با سرزنش رهبران جنبش سبز به دليل ايستادگی آن‌ها بر مواضع اصلاح‌طلبانه خود، از تداوم حرکت جنبش سبز مردم ايران ابراز ناخرسندی کرد و اين جريان عدالت‌خواه و مردمی را بار ديگر ساخته و پرداخته دست خارجی‌ها دانست. وی در بخش مهمی از سخنان خود، رهبر ضمن تاييد چندباره کودتای صورت گرفته عليه رای و جان مردم، انتقاد به اين روند و زير سوال بردن انتخابات مخدوش دهم را جرم خواند و ضمن نکوهش انتقادات سبز مردم و فعالان سياسی به تقلب گسترده در انتخابات دهم، اعتراض عليه نتيجه انتخابات را بزرگترين جرم ممکن خواند. در واقع اين سخن رهبری چراغ سبزی برای صدور احکام سنگين زندان و مجوزی تلويحی به بازجويان، برای تحت فشار گذاشتن بيش از پيش اسرای جنبش سبز خواهد بود.

در اين سخنرانی که تنها چند روز قبل از راهپيمايی سيزدهم آبان و در حالی‌که مردم سبزانديش ايران خود را برای يک حضور عظيم و گسترده ديگر آماده می‌کنند، رهبری ضمن اشاره‌ای به سخنرانی معروف خود از تريبون نمازجمعه، تلويحا تکرار حوادث بعد از انتخابات که با صدور مجوز وی صورت گرفته بود را در يادها زنده کرد. سخنرانی ديروز که بسياری از نخبگان دانشگاهی و رتبه‌های نخست کنکور و برندگان المپياد به بهانه‌های مختلف از حضور در آن سر باز زده بودند، تعداد معدودی از برگزيدگان المپياد و کنکور سراسری حضور داشتند و کمتر از ۱۰ نفر از آنان در اين مراسم صحبت کردند.

تنها سه روز پيش از ايراد اين سخنان، مانور ويژه نيروی انتظامی در اصفهان صورت گرفته بود. مانوری که در آن صحنه‌های درگيری، مشابه صحنه‌های درگير شدن سرکوبگران با معترضين به نتايج انتخابات گرته‌برداری شده بود و در آن «مضروبان» يا به زبان عوامل نيروی انتظامی، «اغتشاشگران» با لباس سبز در عکس‌های منتشره برجسته شده بودند. در واقع بايد گفت که اين مانور بيش از آنکه به دليل ايجاد امنيت خاطر برای مردم کشور انجام شده باشد، به نيت ارعاب و تهديد مردم در روزهای منتهی به ۱۳ آبان صورت گرفته است.

اما در اين ميان آنچه بيش از هر موضوع ديگری حائز اهميت است، اين نکته است که تمامی اين واکنش‌ها به دليل حضور قريب‌الوقوع گسترده مردم سبزانديش در مراسم روز سيزدهم آبان است. حاميان کودتا بار ديگر از حضور متحد و يکپارچه مردم، بازتاب وسيع خبری آن و در واقع سبزشدن ۱۳ آبان دچار هراس و ترس شده‌اند و تنها راه منصرف ساختن مردم از حضور در اين عرصه را ترويج و تزريق گفتمان خشونت و امنيتی ساختن فضای جامعه می‌دانند.

اين امر البته به حربه‌ای کهنه و نخ‌نما بدل شده است و حنايی اقتدارگريان ديگر نزد ملت رنگی ندارد. کودتاگران دير يا زود خواهند فهميد که تمامی واکنش‌های مرعوبانه آنها نتيجه‌ای جز مشروعيت‌دادن بيش از پيش به حضور سبز مردم ندارد و راهی جز به رسميت شناختن حق و حقوق سبز ملت ايران پيش رويشان قرار ندارد. آنچه هدف محرض و مشخص جنبش سبز در اين مرحله است، رخنه گام به گام در دل قدرت نامشروع دولت کودتا از طريق سازو کارهای صلح‌آميز و مبتنی بر آرامش است.

حضور قانونمند و گسترده مردم سبزانديش ايران در روز ۱۳ آبان آب سردی خواهد بود بر آتشی که حاميان کودتا مجددا در تلاش برای افروختن آن هستند. اين حضور ملی به معنای اعتراضی وسيع و گسترده در سطح کشور به فجايع رخ داده و به خصوص احکام ناعادلانه‌ای خواهد بود که با سخنان ديروز رهبری، احتمالا در روزهای آتی برای فعالان سياسی و مطبوعاتی دربند صادر خواهد شد.

بايد دوباره کمر همت بست و با حضوری ديگر صدای اعتراض سبز ملت ايران را به گوش تمام زورمدارانی که با ناديده گرفتن ملت«سرنوشتی جز سقوط ندارند» رساند

هیچ نظری موجود نیست: