۱۳۹۳ خرداد ۲۸, چهارشنبه

مهمترین تحولات عراق در روز چهارشنبه از قرار زیر است:


 اخبار رسیده از عراق حاکی از آن است که ارتش عراق در دو روز گذشته توانسته پیشروی های گروه های تروریست تکفیری و عناصر بعثی را متوقف کند. در همین حال، مقامات ارشد دولتی عراق بر لزوم اتحاد ملی برای مبارزه با تروریست ها تأکید کرده اند. همچنین در یکی از مهمترین تحولات، شب گذشته اعلام شد که نوری مالکی، نخست وزیر عراق، شماری از مقامات ارشد دستگاه های امنیتی این کشور را که به خیانت یا کم کاری متهم بودند، از کار برکنار کرده است. 

مهمترین تحولات عراق در روز چهارشنبه از قرار زیر است:

15:20 - سرلشگر ابوالولید فرمانده یگان عملیات نظامی در تلعفر، تروریستهای تکفیری داعش را به نابودی کامل تهدید کرد و گفت تلعفر نوک سرنیزه(نقطه شروع) برای پاکسازی تمام مناطق موصل خواهد بود.

14:14 - ارتش عراق خود را برای انجام یک عملیات گسترده علیه داعش در شهر موصل و پاکسازی کامل این شهر آماده می‌کند. 

12:40 - گروه تروریستی داعش امروز با استفاده از گلوله های خمپاره، پالایشگاه نفتی بیجی (بزرگترین پالایشگاه نفتی عراق) را هدف حمله قرار داد. این حملات باعث تعطیلی بزرگترین پالایشگاه نفتی بیجی و توقف فعالیتهای نفتی در آن شده است.

12:18 - یک منبع امنیتی عراق با اشاره به مبارزه مردم و نیروهای امنیتی با تروریستهای داعش و پاکسازی بخش اعظم شهر تلعفر اعلام کرد دهها نفر از تروریستهای داعش دستگیر شدند و خیابانها و کوچه های این شهر هم مملو از اجساد آنهاست. 

11:37 - قبیله «المراشدة» عراق از تشکیل گروهان‌های مردمی دفاع از کشور در 9 استان این کشور برای مقابله با داعش در لبیک به حکم جهاد مرجعیت عالی شیعیان عراق خبر داد. 

11:36 - مسئولان اردنی فاش کردند، تعدادی از عناصر داعش توسط مربیان آموزشی آمریکایی در یکی از پایگاه‌های سری اردن آموزش دیده‌اند.

11:12 - نیروهای امنیتی عراق امروز طی عملیاتی 15 تروریست داعش را در مرزهای مشترک استان نینوا و سوریه به هلاکت رساندند. در جریان این عملیات همچنین 100 دستگاه خودروی گروه داعش منهدم شد. سومریه نیوز نیز به نقل از "سعد حربیه" فرمانده عملیات استان بابل اعلام کرد که یک گروه از افراد داوطلب شامل 500 نفر برای دفاع از منطقه "البحیرات" در شمال استان بابل وارد این منطقه شده اند.

10:19 - فرمانده پلیس استان الدیوانیه از تدابیر امنیتی شدید در مرزهای مشترک با عربستان سعودی خبر داد. عبدالجلیل الاسدی فرمانده پلیس استان الدیوانیه اظهار داشت: استانداری الدیوانیه اقدامات امنیتی شدیدی را در مرزهای مشترک با عربستان اتخاذ کرده است.

09:58 - رسانه های عراقی از هلاکت 50 نفر از اعضای گروه تروریستی داعش در کرکوک خبر دادند. یک منبع امنیتی در استان کرکوک اعلام کرد که 50 نفر از اعضای تروریستی گروه داعش در درگیری با نیروهای پیشمرگ در شهر کرکوک به هلاکت رسیدند.

09:34 - شورای استانداری دیاله از یک طرح استراتژیک بزرگ برای دفاع از این استان عراق خبر داد.

08:30 - ائتلاف «متحدون» عراق به ریاست «اسامه النجیفی» اعلام کرد که گروه تروریستی داعش یک گروه تکفیری است که تنها با زبان قدرت می‌توان با آن صحبت کرد. 

04:05 - وزیر خارجه سابق آمریکا روز سه‌شنبه از تصمیم دولت عراق برای برکناری تعدادی از فرماندهان ارشد نظامی انتقاد کرده و گفت بغداد نباید نظامیانی را که تحت نظر آمریکا آموزش دیده‌اند، کنار بگذارد.

01:34 - رسانه‌های ترکیه‌ای گزارش داده‌اند که گروه تروریستی داعش 15 تبعه دیگر این کشور را در خاک عراق به گروگان گرفته است. این گروه هفته گذشته نیز بیش از 40 دیپلمات و کارمند کنسولگری ترکیه در موصل را به گروگان گرفته بود.

00:53 - معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه از تصمیم این کشور برای کمک فوری به دولت عراق جهت مقابله با تحرکات تروریست‌ها خبر داد. با این حال وی بار دیگر بغداد را به در پیش گرفتن سیاست‌های قومی و مذهبی متهم کرد.

00:37 - «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه برای بحث در مورد اوضاع عراق با سران کنگره این کشور دیدار خواهد کرد. بنا بر اعلام کاخ سفید نشست روز چهارشنبه بخشی از «رایزنی‌های مداوم با سران کنگره در مورد موضوعات سیاست خارجی از جمله اوضاع عراق» است .

00:13 - نخست‌وزیر و دیگر سران سیاسی عراق روز سه‌شنبه پس از نشستی که در دفتر «ابراهیم جعفری» برگزار شد، با صدور بیانیه‌ای خواستار اتحاد میان جناح‌های مختلف سیاسی این کشور شدند.

00:05 - نوری المالکی نخست وزیر عراق شماری از فرماندهان امنیتی استان نینوا را برکنار کرد. "مهدی الغراوی" فرمانده عملیات استان نینوا و عبدالرحمان حنظل مهدی  معاون وی و حسن عبدالرزاق الغازی رئیس ستاد نیروهای استان نینوا از جمله این افراد هست

هیچ نظری موجود نیست: