۱۳۹۳ بهمن ۲۲, چهارشنبه

گردوغبار کشنده پس از خوزستان به آذربایجان غربی هم رسید

گردوغبار کشنده پس از خوزستان به آذربایجان غربی هم رسید

با ادامه گرد و غبار شدید در برخی از مناطق ایران، مدارس و ادارات تعطیل و تعدادی از پروازها لغو شده است. در اهواز، مراکز درمانی به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. بحران به ۵ شهر آذربایجان غربی هم رسید.
پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این پدیده تا ظهر روز چهارشنبه که همچنان جهت باد شمالی - جنوبی است، ادامه خواهد داشت
پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این پدیده تا ظهر روز چهارشنبه که همچنان جهت باد شمالی - جنوبی است، ادامه خواهد داشت
به گفته نماينده اهواز در مجلس، دستگاه‌های سنجش آلايندگی در اهواز از کار افتاده و به دليل حجم بالای آلودگی ديگر پاسخگوی سنجش و اندازه‌گيری شدت گردوغبار نيست.
در عین حال مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار گفته است: «پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این پدیده تا ظهر روز چهارشنبه که همچنان جهت باد شمالی - جنوبی است، ادامه خواهد داشت.»
میزان گرد و غبار در آذربایجان غربی ۱۷ برابر حد استاندارد
در ادامه وضعیت بحرانی هوا، مدارس پنج شهر استان آذربایجان غربی هم تعطیل شدند. مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش آذربایجان غربی دراین باره به ایرنا گفته است: «به علت غبارآلود بودن هوا و بالا بودن میزان گرد و غبار، مدارس سری صبح مقطع ابتدایی در شهرهای ارومیه، پیرانشهر، میاندوآب، بوکان و مهاباد تعطیل است.»
مسئولان اداره بهداشت آذربایجان غربی همچنین با صدور اطلاعیه ای از افراد سالمند، کودکان و بیماران قلبی خواسته اند تا از ترددهای غیرضروری در سطح شهرهای یاد شده بپرهیزند.
آماده‌باش مراکز درمانی
درباره دلایل گردوغبار شدید در مناطق غربی و جنوب غربی ایران تاکنون نظرات متناقضی بیان شده است.
"خسرو صادق‌نیت" رئیس مرکز سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دراین‌باره گفته است: « آلودگی هوای اهواز منشاء داخلی دارد. ما تاکنون اقداماتی در حوزه پیشگیری و درمان با هدف کنترل آسیب و درمان افراد مشکلات قلبی و تنفسی انجام‌ داده‌ایم.»
صادق‌نیت همچنین با اشاره به تامین ماسک‌برای روزهایی که آلودگی شدیدی در منطقه وجود دارد، گفت: «برای افرادی که به هر دلیلی ناچار به حضور در هوای آلوده هستند، ماسک تدارک دیده شده و بین آن‌ها توزیع شده است. با این وجود تمام درمانگاه‌ها، پایگاه‌های اورژانس و بیمارستان‌های منطقه نیز در حال آماده باش هستند.»
به گزارش شبکه خبر ایران، ادامه افزایش حجم ریزگردها به ویژه در مناطقی از استان خوزستانباعث تعطیلی مراکز آموزشی برخی از شهرهای این استان از جمله اهواز، آبادان و خرمشهر شده است.
"مردم خوزستان به جای هوا، خاک تنفس می‌کنند"
آلودگی ذرات گرد و غبار در خوزستان هم به ۲۵ برابر حد مجاز رسيده است. "ناصر سودانی" نماینده اهواز در مجلس ایران وضعیت هوای استان خوزستان را بحرانی توصیف کرده و گفته است: "دستگاه‌های سنجش آلایندگی به دلیل حجم بالای گرد و غبار قادر به سنجش نیست و از کار افتاده است. مردم خوزستان به جای هوا، خاک تنفس می‌کنند.»
بر اساس گزارش خانه ملت، نماینده اهواز در مجلس ایران گفته است: «ما منتظر سفر رئيس سازمان محيط زيست همراه معاون برنامه‌ريزی و نظارت راهبردی رئيس جمهور برای بررسی اوضاعبه خوزستان هستيم.»
طبق برنامه‌ريزی‌های صورت گرفته، قرار است دوشنبه ۲۰ بهمن / ۱۰ فوریه اين سفر صورت گيرد.
با ادامه گرد و غبار شدید در برخی از مناطق ایران، مدارس و ادارات تعطیل و تعدادی از پروازها لغو شده است
با ادامه گرد و غبار شدید در برخی از مناطق ایران، مدارس و ادارات تعطیل و تعدادی از پروازها لغو شده است
کارشناسان چه می‌گویند؟
کارشناسان بسیاری در روزهای اخیر به تشریح دلایل این وضعیت در برخی از استان‌های ایران پرداخته‌اند. برخی کاهش بارندگی در استان خوزستان و عدم مالچ‌پاشی در عراق و عربستان را از جمله دلایل بروز پدیده گرد و خاک در خوزستان و استان های همجوار دانسته‌اند.
پیش از این "کوروش بهادری" مدیر کل هواشناسی استان خوزستان هم با اشاره به کمبود بارندگی در برخی از مناطق کشور گفته بود: «بارش باران نسبت به سال گذشته در استان خوزستان ۳۰ درصد کاهش داشته است. به دلیل خشکی هوا و فقدان رطوبت، شاهد غلظت گرد و غبار هستیم.»
از سوی دیگر مسئولان محیط زیست و کارشناسان این حوزه هم یکی از دلایل مهم بروز این پدیده در استان خوزستان را خشکی تالاب‌ها عنوان می‌کنند.
مدیر ملی کارگروه مقابله با گرد و غبار در ایران هم با بیان اینکه این پدیده تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت، به خبرآنلاین گفته است: «با افزایش رطوبت خاک، میزان تاثیر شرایط زمینی برای شدت این پدیده کاهش می‌یابد، اما بدون‌شک تا دوره خشکسالی به پایان نرسد، پدیده گرد و غبار در کشور ادامه خواهد داشت و چه بسا شاهد افزایش این پدیده یا افزایش غلظت گرد و غبار باشیم.»
انتقادات وسیع مردم در شبکه‌های اجتماعی
کارشناسان مختلفی تاکنون به پدیده گرد و غبار شدید در برخی از مناطق ایران واکنش نشان داده‌اند اما ساکنان این شهرها در شبکه‌های اجتماعی با ارسال عکس‌های مختلف از کوتاهی مسئولان و نهادهای مختلف گلایه کرده‌اند.
یکی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی با انتقاد از مسئولان نوشته است: «انقدر از صبح خاک خوردیم که سیر هستیم و نیازی به خوردن غذا نیست.»
کابر دیگری هم در یک طنز تلخ نوشته است، "قومی در ایران بودند که قریب به ۲ هزار سال پیش در ایران زندگی می‌کردند و به مرورزیر خاک مدفون شدند و هیچ کس برای نجاتشان تلاشی نکرد."
کاربر دیگری هم با انتقاد از تعطیلی تنها برخی از مقاطع تحصیلی و ادارات نوشته است: «ارزشی برای جان کارگران در بنادر خوزستان قائل نیستند. تنها قسمت‌های اداری را تعطیل می کنند، اما کسانی که برای مثال عملیات تخلیه و بارگیری کشتی در بدترین شرایط جوی را انجام می‌دهند، چه باید کنند؟ تخلیه و بارگیری کشتی در هر شرایطی برای مسئولان مهم‌تر از جان و سلامتی کارگران بنادر خوزستان است.»

هیچ نظری موجود نیست: