۱۳۹۳ بهمن ۲۲, چهارشنبه

آلودگی هوا سالانه جان ۸۰ هزار نفر را در ایران می‌گیرد

هجوم ریزگردها زندگی را در خوزستان و ایلام مختل کرد

ذرات گرد و غبار در هوا در مناطق جنوب و جنوب غربی ایران بار دیگر تنفس شهروندان را در استان‌های خوزستان و ایلام دشوار کرد. ادارات و مدارس در برخی شهرها یا تعطیل شده‌اند یا با دشواری به کار خود ادامه می‌دهند.
 گرد و غبار هوا در استان خوزستان به قدری است که خیابان‌های شهرهای این استان بسیار خلوت است و سکوت همه جا را فراگرفته است. مقدار ذرات معلق گرد و غبار به ۲۵ برابر حد مجاز رسیده است.
مسئول اطلاع‌رسانی اداره کل حفظ محیط زیست خوزستان ميزان ذرات گرد و غبار در دزفول ۳۶۵۶، ، مسجدسليمان ۲۱۰۰، ماهشهر ۱۶۹۵، شادگان ۱۲۴۱ و در اهواز ۱۲۰۰ ميكروگرم در متر مربع است.
بیشتر بخوانید: سالانه ۸۵ هزار ایرانی به سرطان مبتلا می‌شوند

ر اثر هجوم ریزگردها ادارت دولتی و مراکز آموزشی در شهرستان‌های مهران و دهلران تعطیل شده‌اند. ادارات و مراکز دولتی شهرستان ایلام نیز کار خود را با تاخیر شروع کرده‌اند.

خبرگزاری فارس به نقل از کارشناسان اداره کل هواشناسی استان ایلام از وزیدن گرد و غبار در بیشتر نقاط این استان خبر داده است که علت آن فعالیت مجدد منابع گرد و غبار در کشور عراق ذکر شده است.

بارش گرد و غبار در استان ایلام سطح معابر، خیابان‌ها، خودروها، مغازه‌ها و تمام اجسام روی زمین را با لایه‌ای از گرد و خاک پوشانده است و عبور و مرور خودروها تنها با چراغ روشن میسر است.

وزش گرد وغبار در سایر نقاط ایران

احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی به خبرگزاری مهر گفته است که در دو روز آینده وزش گرد و خاک در بیشتر نقاط ایران، از جمله در استان‌های سمنان، قم، شمال اصفهان، مرکزی و جنوب تهران رخ خواهد داد.

به گفته کارشناسان مواد مزاحم در هوا، ذراتی هستند با قطر كمتر از دو ونیم میکرون (هر ۱۰۰۰ ميكرون معادل يك ميلي‌متر) که می‌تواند از لایه ماسک و بافت ریه عبور کند.

در صحبت از سرچشمه این ذرات، معمولا به کشور عراق اشاره می‌شود. اما بیابان‌های عراق تنها یکی از عوامل این ریزگردهاست و به گفته کارشناسان تنها ۳۰ درصد آلودگی ناشی از این ذرات را می‌توان به گردن عوامل خارجی انداخت. یکی از مهم‌ترین عوامل، گسترش خشکسالی و بیابان‌زایی در ایران است که به سرعت پیش می‌رود و هنوز برنامه‌ای جامع برای مقابله با آن طراحی نشده است.

طوفان‌های آلوده به مواد شیمیایی

مشکل طوفان گرد و خاک در برخی مناطق ایران از حدود ۸ سال پیش شدت گرفته است و هر ساله روند عادی زندگی را در مناطق بیشتری مختل می‌کند. در پاییز سال گذشته هزاران نفر از مردم شهرهای اهواز، امیدیه، کارون، سوسنگرد، آبادان و حمیدیه به دلیل مشکلات تفنسی شدید در بیمارستانها بستری شدند.

ناصر کرمی، کارشناس محیط زیست درباره آلودگی هوای خوزستان می‌گوید که در استان خوزستان در ۳۰ درصد روزهای سال آلودگی هوا گاه تا ۵۰ برابر حد مجاز است.

آلودگی هوا سالانه جان ۸۰ هزار نفر را در ایران می‌گیرد.

هیچ نظری موجود نیست: