۱۳۸۸ آبان ۱, جمعه

.فشارها و محدوديتها عليه زندانيان سياسی زن و کودکان شيرخوار زندانيان عادی

بنابه گزارشات رسيده از بند زنان زندان اوين ، فشارها و اذيت وآزاها و محدوديتها عليه زنان زندانی سياسی و عادی در بند زنان زندان اوين شدت يافته است.
در طی روزهای گذاشته فشارها و اذيت و آزارها و محدوديتها عليه زندانيان سياسی و عادی زنان و کودکان شيرخوار آنها در بند زنان زندان اوين شدت يافته است.از جمله فشارهايی که روی زندانيان سياسی و عادی زنان روا داشته می شود. قطع آب گرم که باعث شده بود زندانيان سياسی و عادی به مدت طولانی قادر به استحمام نباشند اين مسئله چندين روز ادامه داشته . شرايط بخصوص برای بچه های شيرخوار و کودکان که نياز ضروری به آب گرم دارند و مادران آنها را سخت کرده بود . همچنين محدود کردند آب گرم برای درست کردن شير برای بچه های شيرخوار و چای زندانيان سياسی و عادی به يک فلاکس در طی روزکاهش يافته ،محيط غير بهداشتی کودکان شيرخوار و محدود کردن آب گرم بر آنها ،آنها را در معرض بيماريهای مختلف قرار داده.بخاطر فشارهای پايين ناپذير عليه مادران کودکان شير خوار آنها از چند روز در اعتراض به کاهش دادن سهميه آب گرم از گرفتن آب گرم خوداری می کنند.
وضعيت غذائی بند زنان به لحاظ کمی و کيفی غير قابل مصرف است و اکثر زنان زندانی از قشرهای محروم و فقير جامعه می باشند و کسی آنها را به لحاظ مالی تامين نمی کند و ناچار هستند به اين شرايط تن در دهند. غذاها دارای حداقل و يا فاقد مواد پروتئينی مانند گوشت قرمز ،سفيد و ماهی است و اکثرا سويا است. سبزيجات،ميوه جات را ماهها است که از غذای زندانيان حذف کرده اند. آثار سوء تغذيه در چهرۀ زندانيان عيان است و بخصوص در چهرۀ کودکان زندانی نمايانتر است ،کودکان که بخاطر زندانی بودن مادرنشان بايد در کنار آنها باقی بمانند . شاهد خشونتها و تحقيرها و ضرب وشتم مادران خود توسط پاسداربندهای زن هستند و همچنين شاهد درگيريهای درون بند می باشند.
فروشگاههای زندان که به منظور سودجوئی و اخاذی از زندانيان برپا شده و در دست عوامل زندان می باشد. اجناس را چند برابر به زندانيان می فروشند و از آوردن کالاهای مورد نياز و به اندازه کافی خوداری می کنند و زندانيان هر 2 هفته فقط 2 کيلو ميوه می توانند بخرند .کمبود کالا در فروشگاه زندان باعث صف طولانی در مقابل فروشگاه و گاها منجر به درگيری فيزيکی در بين زندانيان عادی می گردد.
زندانيان سياسی بخاطر کيفيت بد غذا و غير قابل مصرف بودن آن ناچار هستند که با بيسکويت و غيره به سر کنند. اين از طرحهای سرکوبگرانه وزارت اطلاعات و سازمان زندانها است که که شرايط را هرچه بيشتر برای زندانيان سياسی سخت تر نمايد.
تعداد زندانيان به حدی زياد است که در هر سلول چند برابر آن زندانی جای داده شده است . ارتباط تلفنی زندانيان سياسی را تا حد زيادی محدود کرده اند و زندانيان سياسی 3 الی 5 دقيقه در روز بيشتر نمی توانند تماس بگيرند. آنها بايد مدتها منتظر ملاقات حضوری باشند و ملاقاتها بصورت کابينی صورت می گيرد.وضعيت بهداشتی بند زنان اسف بار است و شپش و ساس فشار را بر زندانيان مضاعف کرده است و زندان را به اردوگاههای غير انسانی مبدل کرده اند. زندانيان سياسی از درمان جدی محروم هستند و ناراحتی های حاد آنها را با مسکن بصورت مقطعی درمان می کنند.
در حال حاضر تعداد از زنان زندانی سياسی در بند زنان بسر می برند که از جملۀ آنها ؛خانم نازيلا دشتي،صديقه فلاحت نژاد،شبنم مددزاده،مهسا نادری ،فاطمه ضيائی ،عاطفه نبوی و تعدادی ديگر می باشند.
فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران، اعمال فشارها و محدوديتهای غير انسانی و زن ستيزانه عليه زندانی سياسی و عادی زنان را محکوم می کند و از کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و سازمانهای مدافع حقوق زنان خواستار اقدامات عملی و فوری برای پايان دادن به شرايط غير انسانی عليه زندانيان سياسی زن در ايران است.
فعالين حقوق بشر ودمکراسی در ايران
01 آبان 1388 برابر با 23 اکتبر 2009
گزارش فوق به سازمانهای زير ارسال گرديد:
کميساريای عالی حقوق بشر
کمسيون حقوق بشر اتحاديه اروپا
سازمان عفو بين الملل
سازمان ديدبان حقوق بشر

هیچ نظری موجود نیست: