۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۳, پنجشنبه

دهها خانوار فقیر در رباط‌ طرق مشهد در انتظار تخریب خانه‌هایشان



پنج‌شنبه ۲٣ ارديبهشت ۱٣٨۹ - ۱٣ می ۲۰۱۰


با تصمیم شهرداری مشهد برای ایجاد پارک، خانه‌های بیش از شصت خانوار فقیر در رباط‌طرق در آستانه تخریب قرار دارد و ساکنان این خانه‌ها به دلیل فقر شدید حتی قادر به گرفتن وکیل نیستند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از آنکه شهرداری مشهد تصمیم گرفت که طرح جامع تفصیلی در منطقه ۷ مشهد به اجرا بگذارد، قراردادی را با آستان قدس رضوی امضا کرد و حدود شصت هزار متر زمین را به‌مدت ۱۰ سال از آستان قدس اجاره کرد. شهرداری به آستان قدس اعلام کرد که همه این زمین‌ها «بایر» و «بدون مصرف» افتاده است.
این در حالی بود که در محدوده اجرای طرح جامع شهرداری شصت خانوار زندگی می‌کنند و این خانه ها و همه هزار قطعه زمین در تصرف ساکنان و کشاورزان است و به‌گفته وکیل مدافع این پرونده، شهرداری از اعلام این موضوع به آستان قدس خودداری کرده است.
رضا علیزاده وکیل‌ مدافع تعدادی از مالکان زمین‌های رباط ‌طرق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: این منطقه شامل شصت هزار متر زمین می‌شود که قبلا کاربری کشاورزی داشته است اما به‌دلیل کمبود آب و شرایط جوی تغییر کاربری داده و هم‌اکنون جزء منطقه شهری محسوب می‌شود.
وی افزود: از این مقدار زمین حدود سیصد نفر اقدام به ساخت خانه در منطقه کرده‌اند که بیش از شصت خانه در محدوده طرح جامع شهرداری قرار گرفته است.
علیزاده خاطرنشان کرد: بقیه این زمین‌ها، زمین‌های بایر است که متصرفانی دارد و مالکان این زمین‌ها از شهرداری شکایت کرده اند، اما مالکان شصت خانه مورد اشاره به دلیل فقر شدید حتی دادخواست نداده و وکیل هم نگرفته‌اند.
شهرداری که کل زمین‌ها را به آستان قدس رضوی “بایر” اعلام کرده بود پس از امضای این قرارداد اقدام به تخرب چهار خانه کرده و در کنار تعداد زیادی از خانه‌ها درخت‌های چندین ساله کاشته تا با ریشه دواندن این درخت‌ها، خانه‌های ساکنان خراب شود.
ساکنان این منازل و زمین‌ها خواستار اجرای ماده‌ای از قرارداد شهرداری و آستان قدس هستند که بر اساس آن، قرارداد بین این دو نهاد لغو شود.
به گزارش ایلنا، بیشتر ساکنان این منازل مسکونی که چندین سال است در منطقه رباط‌طرق ساکن هستند، کارگر و بسیار فقیرند که تنها توانسته‌اند یک بار در اعتراض به تخریب خانه‌هایشان تجمع کنند، اما به دلیل فقر شدید نمی‌توانند دادخواست داده و وکیل بگیرند.

هیچ نظری موجود نیست: