۱۳۸۹ خرداد ۹, یکشنبه

پال کلب نيکوف (Paul Klebnikov) نويسنده کتاب معروف "آيت اله هاي مليونر" است که در 9 جولاي 2004 به طرز ناجوانمردانه اي در بيرون دفتر روزنامه محل کارش در

Paul Klebnikov
اين تنها خلاصه بخش کمي از تحقيقات اوست:
در حالي که بيش از 9 درصد نفت دنيا و 15 در صد گاز طبيعي جهان در ايران قرار دارد ايران بايد کشوري ثروتمند باشد اما درآمد سرانه هفت درصد کمتر از مقدار آن قبل از انقلاب مي باشد. حجم سرمايه هاي منتقل شده از ايران به دبي و مناطق امن اقتصادي در حدود سه بيليون دلار در سال است


رفسنجاني ها
پس از انقلاب ايران يک برادر رفسنجاني صنايع مس را در دست گرفت، ديگري کنترل تلويزيون را، برادر زن وي استاندار کرمان شد و پسر عمو ( يا پسردايي يا پسرخاله ، لغت کازين در انگليسي ) صادرات چهارصد ميليون دلاري پسته را قبضه کردپسر و خواهرزاده ( يا برادرزاده ؛ لغت نفيو در انگليسي ) او در وزارت نفت پستهاي کليدي دارند، پسر ديگر او مترو را دراختيار دارد که تا زمان تهيه گزارش حدود هفتصد ميليون دلار براي آن هزينه شده است. اين خانواده از طريق شرکت ها و بنياد هاي مختلف عمل کرده و باور بر اين است که يکي از بزرگترين شرکت هاي نفتي ايران ، کارخانه ساخت اتومبيل دوو و يکي از بهترين خطوط هوايي خصوصي ايران را در دست دارند (عليرغم اينکه خود آنها منکر تصاحب اين ثروت ها هستند.)کوچکترين پسر رفسنجاني ياسر، صاحب باغي سي هکتاري در منطقه فوق مدرن لواسان در همسايگي تهران است که هر هکتار زمين در آن منطقه در حدود چهارميليون دلار معامله ميشود ياسر از کجا اين پول را آورده است ؟ او يک تاجر تحصيل کرده بلژيک است و اداره کننده شرکتي است که در زمينه غذاي کودک ، آب معدني وماشين آلات صنعتي فعاليت داردساده ترين راه پولدار شدن به قول سعيد ليلاز که اکنون با يکي از شرکتهاي اتومبيل سازي همکاري مي کند در سالهاي اوليه انقلاب داشتن رابط هاي لازم به منظور گرفتن مجوز واردات و تبديل دلار صدو هفتادو پنج تومان به هشتصد تومان بود. تخمين اوگوياي زياني معادل سه تا پنج بيليون دلار در سال به اقتصاد ايران حاصل از اين نوع کلاهبرداري قانوني در آن مدت است.
عسگراولادي ها
آنها از اصل از بازاريان يهودي بودند که چند نسل قبل مسلمان شدند. اسدالله عسگراولادي پسته ، زيره، خشکبار ،ميگو و خاويار صادر کرده و در مقابل شکر و لوازم خانگي وارد مي کند . بانکداران ايراني ثروت او را حدود چهارصد ميليون دلار تخمين مي زنند.عسگر اولادي از برادر بزرگ خود حبيب الله که در سالهاي دهه هزارو نهصد وهشتاد وزير بازرگاني و مسئول دادن مجوزهاي جالب توجه مربوط به کالاهاي خارجي بود کمک هايي دريافت نمود ( او همچنين در مجموعه مربوط به "مارک ريچ" که کالاهاي ممنوعه آمريکايي را به ايران ميرساند کار مي کرد.
رفيق دوست
رفيق دوست راننده خميني از فرودگاه مهرآباد تا مقصد وي پس از برگشتن از پاريس بود. رفيق دوست در سال هزارو نهصدو هشتادونه کنترل بنياد مستضعفان را در دست گرفت که داراي حدود چهارصد هزارنفر کارمند و سرمايه اي حدود ده بيليون دلار است.رفيق دوست مالک بنياد نور است که بلوکهاي آپارتمان متعدد در اختيار داشته و سودي در حدود دويست ميليون دلار از طريق واردات دارو، شکرو لوازم ساختماني بدست مي آورد. او در هنگام لزوم به مقادير مخفي پول دسترسي دارد و البته تعريف "هنگام لزوم" نامشخص است.
واعظ طبسي ها
بنياد رضوي در اختيار اوست. اين سازمان زمين هاي شهري متعدد در سرتا سر ايران، هتل ، کارخانه ، مزارع و معادن سنگ مختلف را در اختيار دارد. ميزان دارائي آن تاکنون اعلام نشده است ولي کارشناسان اقتصادي مقدار پانزده بيليون دلار را تخمين ميزننداين سازمان مقادير زيادي اهدايي جات از زائران مشهد چپاول مي کند. اخيرا بانکهاي سرمايه گذاري با همکاري سرمايه گذاراني از دبي و عربستان سعودي تاسيس کرده است و در تجارت هاي بزرگ خارجي نيز فعال بوده است.عنصر محرک اين بنياد پسر آيت الله طبسي، ناصر است. او مسئول ناحيه آزاد تجاري سرخس بود . قرار بود در اين ناحيه فرودگاه و راه آهن ( بين ايران و ترکمنستان )، هتل ،شاهراههاي متعدد و ساختمانهاي اداري تاسيس شود. اما در سال دو هزارو يک ناصر طبسي از کار برکنار و دو ماه بعد به جرم اختلاص ازشرکتي در دبي به نام المکاسيب دستگير شد اما چهار ماه قبل ازتاريخ انتشار اين گزارش از اتهامات وارده تبرئه شد.

هیچ نظری موجود نیست: