۱۳۸۹ اسفند ۲۴, سه‌شنبه

پدر محمد مختاری: تیر به پیشانی پسرم خورده بود bbc


صانع ژاله و محمد مختاری در جریان وقایع روز بیست و پنجم بهمن ۸۹ کشته شدند
اسماعیل مختاری، پدر محمد مختاری از کشته شدگان وقایع روز ۲۵ بهمن می گوید که پسرش بر اثر اصابت مستقیم گلوله به پیشانی اش کشته شده و خواستار مشخص شدن قاتل او شده است.
آقای مختاری که با وبسایت خبری روز مصاحبه کرده است، پسرش را از هواداران جنبش سبز معرفی کرده و گفته است پس از کشته شدن او در جریان وقایع ۲۵ بهمن، خانواده و نزدیکانش نتوانسته اند مستقلا مراسم تشییع جنازه را برگزار کنند.
محمد مختاری، دانشجوی ۲۲ ساله اهل تهران بود که در جریان وقایع روز ۲۵ بهمن در تهران کشته شد. صانع ژاله، دیگر دانشجوی کشته شده وقایع آن روز بود.
پس از کشته شدن این دو نفر، رسانه های دولتی ایران آنها را "بسیجیانی" خواندند که در جریان تجمع های اعتراضی ۲۵ بهمن ترور شده اند. اما مخالفان دولت گفتند که صانع ژاله و محمد مختاری از دانشجویان هوادار جنبش سبز بوده اند که توسط افراد موسوم به لباس شخصی یا نیروهای امنیتی و انتظامی هدف گلوله قرار گرفته اند.
تیر به پیشانی محمد خورده و بیرون نیامده بود؛ یعنی توی سرش گیر کرده بود. دقیقا به پیشانی، همان وسط خورده بود. بعد از شستن پیکر محمد، صورتش را باز کردیم و جای گلوله را بوسیدم
اسماعیل مختاری
در روز تشییع جنازه آقای مختاری خبرگزاری فارس گزارش داد که جسد این جوان ۲۲ ساله بعد از ظهر چهارشنبه (۲۸ بهمن) "در دستان جمعی از مردم انقلابی" در مقابل منزل خانواده او در شرق تهران تشییع شد اما مخالفان دولت این "جمع مردم انقلابی" را به "شهید دزدی" متهم کردند.
فعالان حقوق بشر نیز نوشتند که محمد مختاری، فرزند اسماعیل، روز دوشنبه (۲۵ بهمن) در اثر اصابت گلوله مستقیم ماموران امنیتی موتور سوار به سوی تظاهرکنندگان در حوالی خیابان رودکی تهران از ناحیه کتف زخمی شد و سپس در بیمارستان درگذشت.
این در حالی است که اکنون اسماعیل مختاری می گوید: "تیر به پیشانی محمد خورده و بیرون نیامده بود؛ یعنی توی سرش گیر کرده بود. دقیقا به پیشانی، همان وسط خورده بود. بعد از شستن پیکر محمد، صورتش را باز کردیم و جای گلوله را بوسیدم."
با گذشت بیش از بیست ماه از شکل گیری اعتراضات خیابانی به نتایج انتخابات خرداد ۸۸، هنوز دستگاه قضایی ایران عامل یا عاملان مستقیم کشته شدگان این وقایع را معرفی نکرده است.

دعوت برای بزرگداشت کشته شدگان جنبش سبز

نقشه منتشر شده توسط هسته مرکزی ائتلاف ۲۵ بهمن
خبر کامل را بخوانید
جمعی از فعالان دانشجویی هوادار جنبش سبز که خود را "هسته مرکزی ائتلاف ٢۵ بهمن" معرفی کرده اند، با انتشار بیانیه خواستار آن شده اند که در آخرین پنجشنبه سال (۲۶ اسفند) مخالفان دولت ایران موسوم به "جنبش سبز" برای بزرگداشت کشته شدگان وقایع انتخاباتی به گورستان بهشت زهرا واقع در جنوب تهران بروند.
در بیانیه ای که امروز وبسایت کلمه نزدیک به مخالفان دولت منتشر کرده است، فعالان دانشجویی نوشته اند: "ما تصمیم گرفته ایم ٢۶ اسفندماه آخرین پنجشنبه سال را روز ایستادگی بنامیم و قصد داریم در این روز همراه خانواده های شهیدان راه سبز ایران بر سر مزار این عزیزان گردهم آییم."
وبسایت کلمه همچنین فهرست اسامی پنجاه کشته شده وقایع یک سال و نیم گذشته را به همراه نقشه ای از قبور آنها منتشر کرده است.
دانشجویان سبز دانشگاه اشرفی اصفهانی، انجمن اسلامی سبز دانشگاه تهران شرق، جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران مرکز، جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران جنوب، جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات، گروه رسا، راه سبز امید و جمعی از دانشجویان دانشگاه شیخ بهایی اصفهان از امضاء کنندگان بیانیه امروز هستند.
طی روزهای گذشته و در پی بازداشت خانگی میرحسین موسوی، مهدی کروبی، فاطمه کروبی و زهرا رهنورد، مخالفان دولت بارها خواستار برگزاری تجمع های اعتراضی شده اند که نخستین آنها در روز اول اسفند و همزمان با هفتمین روز کشته شدن صانع ژاله و محمد مختاری بود و سپس فراخوان های برای برگزاری تجمع های اعتراضی در روزهای دهم، هفدهم و بیست و چهارم اسفند (امروز) منتشر

هیچ نظری موجود نیست: