۱۳۹۰ فروردین ۱۵, دوشنبه

عفو بين الملل 50 ساله شد ابتکار بنيانگذار عفو بين الملل و حقيقت « من اگر برخيزم، تو اگر برخيزی..»

عفو بين الملل 50 ساله شد
ابتکار بنيانگذار عفو بين الملل و حقيقت « من اگر برخيزم، تو اگر برخيزی..»



روشنگری. سازمان عفو بين الملل «Amnesty International»در سال 2011، پنجاه ساله ميشود.
تاريخچه تشکيل اين سازمان غير دولتي، مصداق شعرآشنای حميد مصدق است: من اگر برخيزم، تو اگر برخيزي، همه بر ميخيزند. پيتر بننسون وکيل چپگرای انگليسی به گفته خودش وقتی در روزنامه ای خواند دو دانشجوی پرتقالی به هفت سال زندان محکوم شدند فقط برای آنکه جام شان را به افتخار آزادی بلند کرده بودند، بسيار اندوهگين شد ولی سر به گريبان فرو نبرد و آرام ننشست. او که قبلا هم در فعاليت های بشر دوستانه و عدالت خواهانه درگير بود، در اين رابطه نامه ای به سردبير روزنامه آبزرور لندن نوشت. مقاله او تحت عنوان «زندانيان فرموش شده» در 28 ماه مه 1961 در اين نشريه منتشر شد. بننسون در اين مقاله از خوانندگان درخواست کرد به قربانيان رژيم فاشيستی سالازار در پرتقال کمک کرده و با نوشتن نامه از زندانيان سياسی حمايت کنند. استقبال از فراخوان او به حدی بود که دو ماه بعد او همراه تعدادی ديگر سازمان عفو بين الملل را برای سازمان دادن اعتراضات تاسيس کردند.

امروز صدها سازمان حقوق بشری در جهان فعاليت ميکنند و برخی از آنها از حمايت سياسی و مادی قوی برخوردارند ولی بدون ترديد عفو بين الملل يکی از معتبر ترين آنها به شمار می آيد.علت بی ترديد در تلاش بسياری از فعالين آن برای حفظ استقلال و توازن در انعکاس اخبار نقض حقوق بشر در همه کشورها عليرغم فشار بسياری از دولت ها بوده است. برخلاف بسياری از سازمان ها و گزارشگران بزرگ و معروف حقوق بشری که فعاليت های خود را عمدتا معطوف به کشورهايی ميکنند که مورد غضب دولت های قدرتمند هستند، امنستی از چنين ملاحظه ای خودداری ميکند. هم از قربانيان سرکوب در جمهوری اسلامی ايران دفاع ميکند، هم در از قربانيان رژيم اسرائيل در ميان فلسطينی ها، هم در چين و روسيه هم در آمريکا، هم در ليبی و برمه هم در بحرين و يمن و عربستان، خلاصه همه جا امنستی صدايی برای صداهای سرکوب شده است و در اين ميان زندانيان عقيدتي، زنان زير ستم، قربانيان اعدام، پناهندگان و قربانيان جنگ در فعاليت های امنستی جای ويژه ای دارند.

عفو بين الملل از آغاز تاسيس حکومت اسلامی ايران نقض گسترده حقوق بشر را گزارش کرده و برای جلوگيری از اعدام ها - از همان آغاز بنيانگزاری جمهوری اسلامی - و سرکوب زنان، مليت ها، اقليت ها، دگرانديشان، مخالفان و ساير موارد سرکوب گسترده و مستمر حقوق بشر در ايران، افکار عمومی را خطاب قرار داده است.

از سال گذشته بسياری از شعبه های عفو بين الملل در کشورهای مختلف برگزاری مراسم 50 سالگی خود را با گسترده کردن فعاليت برای حقوق بشر تدارک ديدند. عفو بين الملل در ايران نمتيواند شعبه داشته باشد ولی ميتوان با روش شعب خود اين سازمان، يعنی گسترش فعاليت برای دفاع از حقوق انسان های زير سرکوب جمهوری اسلامي، 50 سالگی آن را جشن گرفت.

روزنامه گاردين به مناسبت 50 سالگی عفو بين المللی 20 پوستر را در يک مجموعه منتشر کرده است. در اين مجموعه از طرحی که پابلو پيکاسو برای عفو بين الملل کشيد ( عکس صفحه اول) و طرح های متعددی برای دفاع از حقوق زندانيان عقيدتی ديده ميشود. اين مجموعه را ميتوانيد در لينک زير ببينيد. طرح اين صفحه برای کارزار بزرگ جهانی امنستی در دفاع از حقوق زنان است که توسط شعبه مصر آن تهيه شده است.
http://www.guardian.co.uk/world/gallery/2011/apr/03/amnesty-international-posters-in-pictures#/?picture=373248607&index=0

گزارشات نقض حقوق بشر در ايران در وبسايت عفو بين الملل
http://www.amnesty.org/en/region/iran

هیچ نظری موجود نیست: