۱۳۹۰ دی ۷, چهارشنبه

معرفی افرادی که در نقض حقوق شهروندان بهائی در شهر سمنان نقش داشته اند دانشجو آنلاين

معرفی افرادی که در نقض حقوق شهروندان بهائی در شهر سمنان نقش داشته اند

بهاییان ساکن شهر سمنان از سال 1387 شاهد شدت یافتن برخوردهای قهرآمیز دستگاه های امنیتی و قضایی کشور بوده اند. این برخوردها شامل بازداشت، احضار و صدور احکام برای بیش از 30 تن از آنان بوده است. محل کسب تعدادی از شهروندان بهایی در این شهر پلمب شده و برای بسیاری از آنان محدودیت های اقتصادی زیادی به وجود آمده است.

در این گزارش افرادی معرفی شده اند که براساس اطلاعات به دست آمده در برخورد و سرکوب های سازماندهی شده بر علیه بهائیان در شهر سمنان نقش داشته اند.

1- قاسم دولتخواهی دادستان کل سمنان در سال 1387، وی دستور تفتیش منازل 20 نفر از بهائیان سمنان در 25/9/87 و پویا تبیانیان در 18/12/87 را صادر کرده است.

2- محمد زنگویی قاضی دادگاه انقلاب سمنان، محمد زنگویی بیش از شش نفر از بهائیان شهر سمنان را به فراخوانده و حکم آنان را صادر کرده است. به گفته شاهدین وی در جلسات دادگاه نظرات اداره اطلاعات را از زبان خود بازگو می کرده و ضدیت و دشمنی این قاضی با شهروندان بهائی کاملا مشهود بوده است. از شهروندان بهائی که توسط ایشان محکوم شده اند می توان به صهبا رضوانی، پویا تبیانیان، علی احسانی، سیامک ایقانی، افشین ایقانی، سوسن تبیانیان و منیژه منزویان اشاره کرد.

3- معاون دادستان کل در امور دادگاه انقلاب، که با نام رضوانی نژاد در دادگاه خانواده سمنان مشغول به کار است. وی تقریبا با حضور خود در تمامی دادگاه های بهائیان در شهر سمنان به عنوان نماینده دادستان حضور یافته و کیفر خواست را خوانده و برای متهمان بهایی در خواست اشد مجازات را کرده است.

4- قاسم عین الکمالی رئیس دادگاه انقلاب سمنان، وی قضاوت دادگاه بسیاری از بهائیان در سمنان را به عهده داشته و در پرونده قضاوتی او می توان به دادگاه افراد فوق اشاره کرد: شعله طائف (1 سال حبس تعزیری و 2 سال تبعید)، بهفر خانجانی (4 سال حبس تعزیری)، گودرز بیدقی، عادل فنائیان(6 سال حبس)، روفیا بیدقی، ژینوس نورانی، نادر کسائی و پویا تبیانیان(بازداشت بار دوم)

5- فرهاد شهریاری فر، دادستان کل سمنان از سال 1388 که بیش از 2 سال است در سرکوب و بازداشت بهائیان سمنان و مناطق اطراف این شهر نقش مستقیم داشته و دستورات از جانب وی صادر می شده است. دستور بازداشت بیش از 6 نفر در اسفند 1389 و دستور بازداشت موقت افرادی مانند زهره نیکائین، الهام متعارفی، ژینوس نورانی، ترانه احسانی، نادر کسائی و پویا تبیانیان از سمت وی بوده است. همچنین صدور دستور تفتیش منازل 13 تن از بهائیان در تاریخ 23/12/89 و تفتیش منازلشان در سمنان، سنگسر و شهمیرزاد و دستور بازداشت موقت از سمت وی صورت گرفته است. بازجویی بسیاری از بهائیان سمنان از جمله شعله طائف، بهفر خانجانی، افشین ایقانی، گودرز بیدقی، عادل فنائیان و تعداد دیگری از بهائیان توسط فرهاد شهریاری انجام شده، حکم های صادره از سوی فرهاد شهریاری همواره قابل توجه بوده است.

6- محمد حسین سلامی، قاضی شعبه 4 دادگاه تجدید نظر که در طی 30 سال گذشته در سمت های پیشین خود همچون قاضی، بازپرس و ریاست دادگاه انقلاب فشار زیادی بر شهروندان بهایی ساکن سمنان آورده است. آقای سلامی حاضر به ملاقات با خانواده های زندانیان بهائی نبوده و همواره از این کار امتناع کرده است و حداقل حقوق زندانیان و خانواده آنان را رعایت نکرده است.

هم اکنون بهفر خانجانی و افشین ایقانی هر کدام با 4 سال حبس تعزیری و سیامک ایقانی و علی احسانی هر کدام با 3 و 2 سال حبس تعزیری در زندان در زندان سمنان هستند.
کمیته گزارشگران حقوق بشر

هیچ نظری موجود نیست: