۱۳۹۱ فروردین ۲۹, سه‌شنبه

28فروردين :پيام بهاره هدايت به بنياد هارالد ادلستام در پی اعطای جايزه شجاعت فوق العاده و تعهد فعالانه برای عدالت
دانشجونيوز:مراسم اهدای جايزه بنياد هارالد ادلستم به بهاره هدايت به دليل "شجاعت فوق‌العاده و تعهد فعالانه به عدالت در برابر نقض حقوق بشر در ايران"، ظهر امروز در شهر استکهلم سوئد برگزار می شود.

بهاره هدايت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، که به دليل حضور در زندان نمی تواند در اين مراسم حضور بيابد، در پيامی از زندان خطاب به بنياد هارالد ادلستم آورده است:

«عنوان "شجاعت فوق العاده و تعهد فعالانه برای عدالت" برای اين جايزه مرا بر آن می دارد که روزی نه چندان دور را آرزو نمايم که هيچ کس برای تعهد فعالانه خود جهت دستيابی به عدالت و اعتراض به نقض حقوق بشر مستوجب پرداخت هزينه نباشد و انتخاب سبک زندگي، ابراز عقيده و انتقاد از حاکمان و مطالبه حقوق برابر نه از سر "شجاعت فوق العاده"، بلکه آزادانه و جزء حقوق سلب ناشدنی مردم سرزمينم باشد.»



به گزارش دانشجونيوز، مراسم اهدای اين جايزه امروز در شهر استکهلم برگزار خواهد شد و پروين اردلان به نمايندگی از بهاره هدايت اين جايزه را دريافت خواهد کرد.

در ارديبهشت ماه ۱۳۸۹، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به رياست قاضی مقيسه، بهاره هدايت را به اتهام «اجتماع و تبانی عليه نظام»، «توهين به رهبری» و «توهين به رئيس‌جمهوری و تبليغ عليه نظام» به ۷ سال و نيم زندان محکوم کرد. هم‌چنين حکم دو سال حبس تعليقی بهاره هدايت به اتهام «اقدام عليه امنيت از طريق برگزاری تجمع ۲۲ خرداد سال ۸۵» نيز به اجرا درآمده و وی در مجموع به ٩ سال و نيم حبس محکوم شد. شعبه ۵۴ دادگاه تجديد نظر استان تهران در مرداد ۱۳۸۹، اين حکم را عينا تاييد کرد. علاوه بر اين، بهاره هدايت به همراه مهديه گلرو و مجيد توکلی در دادگاهی ديگر به دليل انتشار مطالبی از داخل زندان، به اتهام "تبليغ عليه نظام"، به شش ماه زندان ديگر محکوم شد و حکم وی به ده سال زندان افزايش يافت.

در بيانيه بنياد ادلستام اعلام شده بود که بهاره هدايت با شجاعت فوق العاده و تعهد به عدالت، به صورت فعالانه به مقابله با نقض حقوق بشر در ايران پرداخته است و عليرغم تهديدات نيروهای امنيتی و اطلاعاتی حکومت، بارها زندگی و آزادی خود را برای دفاع از حقوق بشر به خطر انداخته و از اين رو شايسته دريافت جايزه ادلستام شناخته شده است.

جايزه ادلستام، يک جايزه معتبر بين المللی است که در سوئد و توسط بنياد هرالد ادلستام برای فعاليت های برجسته و شجاعانه در دفاع از حقوق بشر اهدا می شود. اين جايزه به نام و ياد ديپلمات و سفير سوئدي، هرالد ادلستام (٨٩-١٩١٣) نامگذاری شده است. شهرت هرالد ادلستام به دليل فعاليت های شجاعانه مدنی و مبارزه برای حقوق بشر است. وی در زمان جنگ جهانی دوم به فرار اعضای گروه های مخالف در آلمان کمک کرده بود. همچنين، بعدها در زمان تصدی سفارت سوئد در شيلی به هنگام کودتای آگوستو پينوشه در شيلي، در در فرار و نجات جان فعالان سياسی شيلی و همچنين سياستمداران کوبايی نقش بسيار مؤثری داشت.

متن پيام بهاره هدايت که در اختيار دانشجونيوز قرار گرفته، به شرح زير است:

بسيار مفتخرم که مراتب تشکر و قدردانی خود را از اعطای اين جايزه از سوی بنياد هارالد ادلستم اعلام دارم. اما بگذاريد کمی از احساس خود پس از دريافت خبر اين جايزه از سوی خانواده ام در يکی از ملاقات های هفتگی برايتان بگويم.

در ابتدا هر چند نمی توانستم شادی خود را از دريافت اين جايزه پنهان نمايم، شادي‌ای توامان با اميد؛ اميدواری از اينکه پس از نزديک به سه سال حضور در پشت ميله های زندان، همواره هستند کسانی که برای پويندگان راه دشوار ازادی در اقصا نقاط جهان می کوشند و ان ها را از دغدغه فراموش شدن می رهانند و شعله های اميد به کاميابی نهايی را در انها زنده نگاه می دارند. اما در پس اين شادی رنجی دوچندان فرصت شادی را از من دريغ می کند.

رنج يادآوری انچه بر دانشجويان و همرزمانم در اتحاديه دانشجويی دفتر تحکيم وحدت رفت، انان که مشقت زندان و تبعيد و محروميت از تحصيل را در اين راه به جان خريدند؛ رنج انچه بر خيل عظيم وکلا و روزنامه نگاران شجاع سرزمينم که جز برای اعاده حقوق پايمال شده مردمشان نمی کوشيدند، رفت؛ زنان سرزمينم که فرياد برابری خواهی شان رنج زندان و تبعيد را برايشان به همراه داشت؛ از ياد نمی برم عزيزانی چون هدی صابر را که در اين راه حتی از جان خويش دست شستند و مهمتر از همه هموطنان عزيزم و همراهان بزرگوارشان که فرياد حق خواهی و مطالبه ازادی شان جز گلوله، تازيانه، شکنجه، حصر و زندان پاسخی نيافت و همچنان با قامتی سرافراز گرچه مجروح و حبس کشيده ايستاده اند.

عنوان "شجاعت فوق العاده و تعهد فعالانه برای عدالت" برای اين جايزه مرا بر آن می دارد که روزی نه چندان دور را آرزو نمايم که هيچ کس برای تعهد فعالانه خود جهت دستيابی به عدالت و اعتراض به نقض حقوق بشر مستوجب پرداخت هزينه نباشد و انتخاب سبک زندگي، ابراز عقيده و انتقاد از حاکمان و مطالبه حقوق برابر نه از سر "شجاعت فوق العاده"، بلکه آزادانه و جزء حقوق سلب ناشدنی مردم سرزمينم باشد و آخرين فردی از کشورم باشم که سزاوار دريافت اين جايزه است...

با تشکر
بهاره هدايت
زندان اوين
بهار ١٣٩١

هیچ نظری موجود نیست: