۱۳۹۱ تیر ۱۸, یکشنبه

کولبر کرد به قتل رسیده و یا مجروح شده‌اند

تنها در طول یک سال گذشته

۱۸۲ کولبر کرد به قتل رسیده و یا مجروح شده‌اند

kolber-3 از فروردین‌ماه ١٣٩٠ تا خردادماه ١٣٩١، نزدیک  به ١٨٢ کولبر در مناطق مرزی کُردنشین ایران از سوی ماموران جمهوری اسلامی ایران به قتل رسیده و یا مجروح شده‌اند.
به گزارش  آژانس خبررسانی کُردپا ١٨٢ مورد کشته و زخمی شدن شهروندان کُرد، که در مناطق مرزی کُردنشین ایران جهت امرار معاش و به دلیل نبود فرصت‌های شغلی مناسب در منطقه به شغل پر مخاطره کولبری روی  آورده اند از سوی منابع معتبر داخلی گزارش شده است.
بخش اعظمی از موارد ثبت شده متعلق به اخبار ارسالی گزارش گران کُردپا در مناطق مختلف کردستان بوده که گزارش های آنها در وب‌سایت آژانس موجود و برخی نیز برگرفته از دیگر منابع محلی معتبر می‌باشد.
به دلیل عدم امنیت شهروندان و فعالان حقوق بشردر ارتباط با انعکاس رویدادهایی در این زمینه، احتمال بالاتر بودن آمار کشته و زخمی شدن کولبران کُرد بالقوه است.
 عوامل به قتل رسیدن و کشته شدن کولبران
عمدتا کولبران کالاهای قاچاق در مرزهای کردستان به دلیل شلیک مستقیم و هدفدار نیروهای نظامی حکومت ایران به قتل رسیده و یا به دلیل انفجار مین‌های کاشته شده توسط حکومت کشته می‌شوند. در برخی موارد و به صورت فصلی هر ساله چند نفر از این کولبران به دلیل سقوط بهمن و سرمازدگی جان خود را از دست می‌دهند.
در اکثر موارد نظامیان پس از به کمین انداختن کولبران بدون هیچ هشداری آنها را هدف گلوله قرار می‌دهند.
اخیرا نیروهای حکومتی برای به دام انداختن کولبران با پوشیدن لباس‌های مبدل محلی کولبران مرزی را گمراه کرده و پس از نزدیک شدن به آنان اقدام به کشتار آنها می‌کنند.
به دلیل امنیتی کردن مناطق مرزی کُردنشین توسط حکومت ایران، این مناطق از سوی حکومت مین‌گذاری شده که این مسئله نه تنها به یکی از قاتلان کولبران مبدل شده بلکه سالانه موجب کشته و معلول شدن ده‌ها نفر از اهالی این مناطق همچون چوپان‌‌ها، زنان و بچه‌ها می‌ شود.
به گلوله بستن ماشین شهروندان کُرد توسط نظامیان و در مناطق غیر مرزی به بهانه‌ی حمل کالای قاچاق یکی دیگر از عوامل کشته شدن شهروندان کُرد به شمار می‌رود، نه تنها این اقدام نظامیان مغایربا قوانین خود حکومت است بلکه در اکثر موارد نیز ماشین شهروندان کشته شده حامل هیچ نوع کالایی نبوده است.
 اذیت و آزار ساکنین مرزی کردستان توسط نهادهای امنیتی-نظامی
علاوه بر تمامی محرومیت‌های ساکنین مناطق مرزی کردستان و عدم امکانات اولیه زندگی و شغلی، به طور معمول هر روزه اهالی این مناطق به بهانه‌ی همکاری با احزاب کُرد مخالف حکومت ایران از سوی نهادهای امنیتی-نظامی مورد مواخذه قرار می‌گیرند.
احضار مرزنشینان به مراکز نظامی و اخذ تعهد کتبی از آنان به منظور خودداری از نزدیک شد به مرزها از دیگر موارد فشاری است که بر مرزنشینان کُرد تحمیل شده و راه را برای کشتن هرچه آسان‌تر آنها را از سوی نظامیان حکومت هموار می‌سازد.
دلیل پناه بردن مرزنشینان کُرد به شغل کولبری
کوهستانی بودن مناطق مرزی کردستان و عدم امکان کشاورزی از یک سو و و عدم اشتغال زایی نه از سوی بخش خصوصی و نه از سوی بخش دولتی به بهانه‌ حضور نیروهای وابسته به احزاب مخالف حکومت اسلامی ایران،دلایل اصلی پناه بردن  کردها به شغل کولبری است.
تقریبا می‌توان گفت که بخش اعظمی از ساکنین این مناطق در فقر زندگی کرده و روی بردن به شغل پر خطر کولبری نیز آخرین گزینه جهت تأمین زندگی‌شان است.
کولبران تنها در قبال حمل کالاها که در اکثر موارد از وزن خودشان سنگین تر است مبلغی دستمزد دریافت کرده و صاحبان اصلی کالاها معمولا تاجرین غیر قانونی هستند.
تمامی موارد ذکر شده در قالب گزارشات متعددی در وب‌سایت آژانس خبررسانی کُردپا موجود می‌باشد.
5131.jpg
5132.jpg
5133.jpg
5134.jpg
5135.jpg
5136.jpg
5137.jpg
5138.jpg

هیچ نظری موجود نیست: