۱۳۹۱ مهر ۱۰, دوشنبه

کاهش لحظه‌به‌لحظه ارزش ریال در بازار تهران از صبح امروز

کاهش لحظه‌به‌لحظه ارزش ریال در بازار تهران از صبح امروز


 

ارز
ارزش ریال ایران در یک روز، بیش از ١۵درصد در برابر دلار آمریکا سقوط کرده است
بنا بر گزارش ها از تهران، ارزش ریال ایران تا عصر دوشنبه دهم مهرماه در برابر دلار آمریکا بیش از ١۵ درصد نسبت به روز قبل سقوط کرده و قیمت یک دلار در بازار آزاد به ۳۴۵۰ تومان رسید. روز یکشنبه قیمت دلار آمریکا در ساعات اوج به ۲۹۸۰ تومان رسیده بود و تا ظهر امروز هم قیمت دلار ۳۲۵۰ تومان بود.
قیمت یورو، واحد پول اروپا به ۴۵۰۰ تومان رسیده و پوند انگلیس به قیمت حدود ۵۵۰۰ تومان معامله شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر قیمت هر سکه طلا در بازار به یک میلیون و ۲۵۵ هزار تومان رسیده است.
خبرنگار مهر بعد از ظهر امروز، دوشنبه، از بازار ارز تهران گزارش داد که در پی نوسان‌های شدید قیمت ارز، اکثر صرافی‌ها خرید و فروش ارز را متوقف کردند و تعدادی از آنها قیمت‌ دلار و یورو را از تابلوهای خود حذف کردند.
در همین حال محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ایران باز هم تاکید کرده است که تاثیر راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی به تدریج در قیمت ارز در بازار پدیدار خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران با اذعان به کاهش قدرت خرید مردم در اثر افزایش قیمت ارز گفت: "به سیستم‌های اطلاعاتی گفته شده تا اگر افرادی در حال اخلال هستند به سرعت شناسایی و دستگیر شوند."
جواد تقوی، رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ایران هم از 'رسیدگی به پرونده متخلفان ارزی خارج از نوبت' خبر داده و گفته است: "با توجه به این‌که فاصله قیمت ارز رسمی و غیر رسمی بیش از حد انتظار است، سازمان به این موضوع ورود کرده است."

اعتراض به وضعیت ارز دانشجویی

در پی اخبار منتشرشده درباره توقف ارائه ارز دانشجویی برای تحصیل در خارج از ایران، خبرگزاری کار ایران، ایلنا، از تجمع تعدادی از دانشجویان در برابر ساختمان مجلس ایران در اعتراض به 'نابسامانی در ارائه ارز دانشجویی' خبر داده‌ است.
در همین ارتباط یک دانشجو در تماس با بی‌بی‌سی فارسی، قیمت فعلی ارز را معادل "گرسنگی کشیدن و وضعیت اسفناک زندگی" برای دانشجویان خارج از ایران عنوان کرد.
الیاس نادران، نماینده تهران در مجلس ایران دیروز یکشنبه ۹ مهر رئیس جمهور ایران را متهم کرد که "تعمدا بازار ارز را آشفته نگه داشته است."
آقای نادران با تاکید بر سهم "اراده دولت" در به وجود آمدن وضعیت کنونی بازار ارز گفت که وضعیت ذخایر ارزی و فروش نفت ایران "مشکل آن‌چنانی" ندارد که چنین شرایطی بر بازار ارز حاکم شود.
به گفته آقای تقوی افرادی که برای واردات کالاهای اساسی ارز مرجع دریافت می‌کنند 'باید به تعهدات خود عمل کنند' و کالاها 'باید بر مبنای ارز تخصیصی و شبکه رسمی عرضه شود.'
دولت ایران از هفته گذشته برای کنترل بازار ارز، یک مرکز مبادلات ارزی ایجاد کرده است که در آن ارز برای واردات کالا را به قیمت‎‌های پائین‌تر از قیمت بازار آزاد می فروشد.
به نظر می‌رسد که با گذشت یک هفته از فعالیت این مرکز ، بازار ارز نه تنها آرام نشده، بلکه روزبه‌روز آشفته‌تر شده است.
صمد کریمی، سخنگوی طرح مبادلات ارزی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر گفت که راه‌اندازی اتاق مبادلات ارزی، جلوی سفته‌بازی در بازار را 'تا حد زیادی' گرفته و با ادامه کار این اتاق، 'اوضاع بازار ارز بهتر خواهد شد.'
در واکنشی دیگر محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران سهم مرکز مبادلات ارزی در بازار ارز را کافی ندانسته و گفته است: "زمانی که مرکز مبادلات ارزی تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد نیاز بازار را تامین می‌کند، نمی‌توان بیش از این انتظار داشت که در بازار ارز نقش‌آفرینی داشته باشد."
منبع: بی بی سی

هیچ نظری موجود نیست: