۱۳۹۳ خرداد ۱۹, دوشنبه

سال 220 هزار سقط جنین داشته‌ایم که 100 هزار مورد آن به گفته زوجین بنا به دلایل پزشکی بوده و 120 هزار مورد آن غیرقانونی بوده است


ایسنا : مدیر دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت از 120 هزار سقط غیرقانونی در سال 91 خبر داد و گفت: در این سال 220 هزار سقط جنین داشته‌ایم که 100 هزار مورد آن به گفته زوجین بنا به دلایل پزشکی بوده و 120 هزار مورد آن غیرقانونی بوده است. این در حالی است که تعداد مجوزهای صادره از پزشکی قانونی کمتر از 7 هزار مورد بوده است.

دکتر مطلق در نشست کشوری ارتقا علم باروری که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد با بیان اینکه نرخ باروری به متوسط تعداد فرزندانی که یک زن در طول دوران باروری خود به دنیا می‌آورد گفته می‌شود، اعلام کرد: نرخ باروری در سال‌های 51 تا 53 ،‌ 5.9 تا 6 بوده که در سال‌های 60 تا 62 به 6.8 رسید که بیشترین نرخ باروری در این سال‌ها بوده است اما در سال‌های 87 تا 89 نرخ باروری به 1.8 رسیده است.

او درباره چالش‌های پیش روی افزایش نرخ باروری گفت: افزایش سن ازدواج یکی از این چالش‌هاست که در سال 90 سن ازدواج در زن ها به 23.4 و در مردها به 26.7 رسیده بوده است.

او با بیان اینکه بیش از 11 میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج در کشور داریم، گفت: بخش قابل توجهی از آنان در حال پشت سرگذاشتن سن مناسب ازدواج و باروری هستند.

مطلق در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ناباروری در بین زوجین اشاره کرد و گفت: سه میلیون زوج نابارور در کشور داریم که اکثریت قریب به اتفاق موارد ناباروری در کشور ناباروری اولیه را تشکیل می‌دهد (زوجینی که هیچ فرزندی ندارند).

مدیر دفتر سلامت، جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت همچنین با اعلام اینکه براساس برآوردها بیش از 90 هزار نفر در کشور آلوده به ایدز هستند، گفت: بیش از 27 هزار مبتلا به ایدز در کشور شناخته شده‌اند. ظرف دو سال اخیر و سال گذشته میزان ابتلا به HIV از طریق تماس جنسی از مرز 30 درصد عبور کرده است درحالی که در پنج سال گذشته این آمار در مرز 10 درصد بوده است.

مطلق همچنین با بیان اینکه در ساختار فعلی وضع زناشویی میزان باروری 1.85 است، گفت: اگر تعداد افراد بدون همسر در اثر فوت را 10 درصد کاهش دهیم میزان باروری به 1.87 می‌رسد و اگر تعداد افراد بدون همسر در اثر طلاق را کاهش دهیم میزان باروری به 1.88 می‌رسد. اگر تعداد افراد مجرد را 10 درصد کاهش دهیم میزان باروری به 3.6 می‌رسد و اگر همه موارد گفته شده را 10 درصد کاهش دهیم میزان باروری به 2.65 خواهد رسید.

مطلق همچنین درباره تعداد سالمندان در کشور گفت: بررسی وضعیت استان های کشور نشان می‌دهد بسیاری از استان‌ها در شیب پیری قرار دارند و 8.2 درصد جمعیت سالمند است که این آمار رو به افزایش است.

به گفته مدیر دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت،‌ جمعیت جوان (18 تا 30) سال، 19 میلیون و 349 هزار نفر است که 30 درصد جوان‌های 20 تا 35 سال ازدواج نکرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: