۱۳۹۳ آبان ۷, چهارشنبه

بادهای تند تاریخ*(1) کریم قصیم

بادهای تند تاریخ*(1)
کریم قصیم

* نسخه نخست این نوشته 25 سال پیش - درماههای بعد از فروپاشی دیواربرلین - تهیه و درشماره اسفند 1368ماهنامه شورا منتشر شد. اکنون با تغییراتی نگارشی و همراه با تصاویر و لینکهای مربوطه ،  به مناسبت 25 مین سالگرد آن رویدادهای تاریخی در اختیار خوانندگان این زمان قرار می گیرد.
 در سال گذشته( 1989) تحولات پی درپی و تاریخ ساز ،  سیمای سیاسی « اردوگاه سوسیالیسم واقعاً موجود» را به سرعت و به طور اساسی دگرگون کرد. فرآیندی که پیشتر توسط گرباچف  درشوروی پا گرفت ( پرستروئیکا و گلاسنوست) مجالی مناسب و فضائی مساعد برای تغییر درکل بلوک شرق به وجود آورد. ملتهای اروپای شرقی به پا خاستند و دراکثر جوامع مربوطه حرف خود را به کرسی نشاندند. در سیاستهای اروپائی و جهانی پایان جنگ سرد و بلوکبندی چهل و چند ساله بعد از جنگ جهانی دوم در دستورکار قرار گرفت . رویهمرفته کلیّه دگرگونیهای بزرگ  مربوطه در فاصله ای کوتاه به صورتی غیرمترقبه پدیدارشدند و شتابنده اوج دامنه داری گرفتند ، گرچه جوهر تحولات در کشورهای مزبور از پیشینه ای دراز و تنوع اشکال و فراز و نشیب اجتماعی  برخوردار بوده اند.
 از بین بحرانها و تلاطمات پیش آمده درجوامع  اروپای شرقی ، حوادثی که در «جمهوری دموکراتیک آلمان» صورت واقع یافتند  عمق اجتماعی و سرعت حرکت خاصی پیدا کرده اند و نتایج تکاندهنده و غافلگیرکننده ای هم داشته اند.
 فروپاشی «دیواربرلین» ناگهانی پیش آمد و در جهان شگفتی برانگیخت. دوماهی پیشتر ازآن واقعه تاریخی، اریش هونکررهبر نگون بخت حزب هنوز بر اریکه قدرت این طور ابراز عقیده کرده بود که دیوار برلین تا صد سال دیگر هم برجای خواهد بود. چند ماه بعد او معزول و دولت متزلزل همکاران وی ناگزیر جواز گشایش دیوار را صادرکرد و ... پسانتر چوب حرّاج این مرز بتونی دوبلوک سابق را نیز به صدا درآودند!

هیچ نظری موجود نیست: