۱۳۹۳ آبان ۱, پنجشنبه

چهارشنبه (۳۰ مهر-۲۲ اکتبر) در مقابل ساختمان دادگستری اصفهان تجمع کردند. این تجمع پس از راه‌پیمایی آرام معترضان، با خشونت نیروهای انتظامی و امنیتی پاسخ داده شد.

Isfahan-Protest-against-Acid-Attacks-new-14
صدها نفر از مردم اصفهان به بهانه‌ی وقوع اسیدپاشی‌های سریالی علیه دختران و زنان در این شهر، از ساعت ده صبح چهارشنبه (۳۰ مهر-۲۲ اکتبر) در مقابل ساختمان دادگستری اصفهان تجمع کردند. این تجمع پس از راه‌پیمایی آرام معترضان، با خشونت نیروهای انتظامی و امنیتی پاسخ داده شد.
معترضان که پلاکاردهایی با مضمون توقف خشونت علیه زنان و به ویژه توقف اسیدپاشی در دست داشتند، شعار می‌دادند: “امام جمعه ما، ننگ ما، ننگ ما”، “این سکوت، حمایت از داعش است”، “امر به معروف با اسید نمی‌خوایم”، “نیروی انتظامی چشم‌های خواهرم کو”، “روحانی، ما امنیت نداریم، ما امنیت نداریم”.
“زاینده‌رود خشک شده، اسیدپاشی مُد شده”، “ایرانی داعشی، اعدام باید گردد” و “ای کمتر از داعشی، اسید به ما می‌پاشی” از دیگر شعارهای شهروندان اصفهانی در این تجمع بود.
به گزارش خبرگزاری “ایسکانیوز”، معترضان در این تجمع، خواستار گفتگو با دادستان شهر اصفهان شدند که این مقام قضایی ابتدا در میان معترضان حاضر نشد و نماینده‌ای را برای پاسخ‌گویی به میان آن‌ها فرستاد که نتوانست تجمع‌کنندگان را با صحبت‌های خود راضی کند. به دنبال آن، خود دادستان اصفهان به میان تجمع‌کنندگان آمد و به آن‌ها وعده داد که با عاملان اسیدپاشی در این شهر با قاطعیت برخورد کند.
بر پایه‌ی این گزارش به دنبال حرکت جمعیت معترض به سمت خیابان چهارباغ، درگیری‌هایی میان مردم معترض و نیروی انتظامی شکل گرفت به طوری که این درگیری‌ها منجر به شلیک گاز اشک‌آور از سوی پلیس و آسیب‌دیدن تعدادی از تجمع‌کنندگان شد.
یکی از شهروندان اصفهانی حاضر در این تجمع نیز به “رادیو فردا” گفته که نیروی انتظامی با “باتوم”، تجمع‌کنندگان را مورد ضرب و شتم قرار داده است. شهروند دیگری نیز در گفتگو با “تقاطع”، ضرب‌وشتم معترضان توسط پلیس را تایید کرده است.
گزارش‌های رسیده از تصمیم معترضان اصفهانی برای ادامه دادن اعتراضات خود در این شهر از روز شنبه (۳ آبان) حکایت دارد.
هنوز گزارشی از بازداشت احتمالی شهروندان اصفهانی در ارتباط با تجمع روز چهارشنبه منتشر نشده است.
در همین‌حال، هم‌زمان با اصفهان، در تهران نیز شماری از شهروندان در کنار فعالان حقوق زنان و نیز فعالان مدنی و سیاسی در مقابل مجلس شورای اسلامی در میان بهارستان تهران تجمع کردند که این تجمع نیز با دخالت پلیس و نیروهای امنیتی به درگیری کشیده شد.
تجمع‌کنندگان تهرانی که تعدادشان به ۲۰۰ نفر می‌رسید و در میان‌شان چهره‌هایی چون نسرین ستوده، محمد نوری‌زاد، نرگس محمدی، نوشین احمدی خراسانی و علی‌رضا جباری در کنار تعدادی از قربانیان اسیدپاشی در سال‌های اخیر دیده می‌شدند، پلاکاردهایی با مضمون “زنان جامعه نگران هستند و دلواپس”، “چه کسی امنیت مرا تضمین می‌کند؟”، “اصفهان داعش نمی‌خواهد، اسیدپاشی را متوقف کنید” و “جنگ با بدن زنان را متوقف کنید” به همراه داشتند. آن‌ها هم‌چنین شعار می‌دادند: “امنیت، امنیت، ای مجلس خجالت خجالت”، “قانون‌گذار حمایت، اسیدپاشی جنایت”، “امنیت امنیت، اسیدپاشی جنایت”.
یکی از شرکت‌کنندگان در این تجمع در گفتگو با “رادیو فردا”، از احاطه‌ی معترضان توسط نیروهای انتظامی و جلوگیری از پیوستن عابران خیابان‌های اطراف به این تجمع خبر داد و گفت که محمد نوری‌زاد، روزنامه‌نگار و فیلم‌ساز منتقد حکومت که با پوشش سفید منقش به تصویر رهبران در بند جنبش سبز در تجمع حاضر شده بود، پس از ضرب‌وشتم از سوی “لباس‌شخصی‌ها”، «توسط مأموران دستگیر و به کلانتری بهارستان برده شد».
به گفته وی هم‌زمان با آغاز حرکت معترضان به سمت پایین میدان بهارستان، «برخورد نیروی انتظامی با آنها نیز شروع شد».
تصاویری از هر دو تجمع اصفهان و تهران را در ادامه ببینید. برخی از تصویر دریافتی هستند و برخی دیگر از خبرگزاری‌های ایلنا و ایسنا انتخاب شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: