۱۳۹۳ دی ۱۹, جمعه

صابر مخلدموانه زندانی سیاسی کُرد اعدام شد

صابر مخلدموانه زندانی سیاسی کُرد اعدام شد



صابر مخلدموانه زندانی سیاسی کُرد که عصر دیروز دوشنبه ۱۵ دی‌ماه، به سلول انفرادی منتقل شده بود، بامداد امروز در این زندان اعدام شد.
بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صابر مخلدموانه زندانی سیاسی کُرد اهل ارومیه، عصر دیروز دوشنبه ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۳، به قرنطینه زندان این شهر منتقل شد، این زندانی سیاسی کرد بامداد امروز در سالن این زندان به طریق چوبهدار اعدام شد.
صابر مخلدموانه در 20 تیرماه سال 1391، از سوی نیروهای اطلاعاتی سپاه پاسداران دستگیر و پس از سپری کردن سه ماه در بازداشتگاه اطلاعات سپاه، به اتهام محاربه از طریق همکاری با یکی از احزاب کُرد مخالف حکومت، به اعدام محکوم شد.
به دلیل اعتراض نهادهای امنیتی به بازداشت این زندانی سیاسی کُرد، وی دوباره به زندان ارومیه انتقال داده شد و در نهایت دادگاه تجدید نظر او را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و همکاری با یکی از احزاب کُرد به اعدام محکوم کرد.
این زندانی سیاسی از جمله زندانیانی بود که در دو ماه گذشته به همراه 27 زندانی سیاسی کُرد در بند 12 زندان مرکزی ارومیه (دریا)، در اعتراض به عدم اجرای اصل تفکیک جرایم و در راستای بند مستقل سیاسی و بازگرداندن زندانیان سیاسی پراکنده در سایر بندها و همچنین خروج زندانیان با جرایم خطرناک و جرایم مربوط به مواد مخدر از بند زندانیان سیاسی، توقف رفتارهای غیرانسانی و تحقیرآمیز در قبال زندانیان و اعضای خانواده آنها، به مدت 33 روز دست به اعتصاب غذا زده بود.
تحقیقات کمپین نشان می‌دهد که در پرونده صابر مخلدموانه و بسیاری دیگر از پرونده‌های زندانیان سیاسی، مراحل قانونی دادرسی رعایت نشده، متهمان به وکیل دسترسی نداشته و اظهارات آنها در مراحل دادرسی مورد توجه قرار نگرفته است. در برخی از موارد یاد شده که در پی می‌آید، متهمان مدعی شده‌اند که در زمان بازجویی مورد آزار و اذیت و شکنجه فیزیکی قرار گرفته‌اند. به گفته خانواده برخی از متهمانی که چنین ادعاهایی را حتی با نوشتن نامه از زندان مطرح کرده‌اند، قوه قضاییه تحقیقات مستقل برای بررسی ادعاهای یاد شده انجام نداده است.
سه شنبه - ۱۶ دی - ۱۳۹۳ 06 - 01 - 2015
-- 

هیچ نظری موجود نیست: