۱۳۹۴ شهریور ۲۱, شنبه

 چاپ
انکار حقوق فلسطینیان: محاصره غزه در ارقام و آمار
باید کاری کرد!

سازمان غیر دولتی فلسطینی به نام مرکز توسعه مَعن گزارشی آماری از وضعیت غزه که به مثابه یک اردوگاه کار اجباری ست ارائه می‌کند. این شاید برای نخست وزیر فرانسه، مانوئل والس یک "مدل تمدن" است، ولی نه برای ما.
یک سال بعد از کشتار هولناک تابستان گذشته که باعث مرگ ۲۲۰۰ و زخمی شدن ۱۱۰۰۰ نفر شد و هزاران خانواده را بی سرپناه کرد، نوار غزه همچنان اسیر یک محاصره وحشیانه است که موجب گرسنگی، بیکاری، فقدان بهداشت شده، چنانکه ارتباط با خارج نیز ممنوع است.
Wailing-wall.jpg

(دیوار مرزی با مصر، دیوار آپارتاید و دیوار گریه و زاری: توطئه سکوت بین‌المللی دیوار شرم)
چه اقدامی باید کرد؟
در یک گزارش تحت عنوان " انکار و محرومیت مستمر"  انجمن فوق بیلان زیر را ارائه می دهد:
محاصره خفقان‌آور غزه توسط اسرائیل با تاثیری مخرب و فزاینده بر زندگی یک میلیون و هشت‌صد هزار فلسطینی اکنون وارد نهمین سال خود می‌شود. محاصره غزه وضعیت بی‌ثباتی در کمک‌های بشردوستانه ایجاد کرده زیرا مصر گذرگاه مرزی رفح، یعنی راه خروجی اصلی به سوی دنیای خارج را بسته که این عمل اوضاع را وخیم‌تر می‌کند. ارقام زیر و همچنین گذران زندگی مردم عادی غزه روشنگر برخی تاثیرات ویرانگر محاصره است.
محدویت در عبور و مرور آزادانه افراد:
- ۵۳۵ بیمار فلسطینی از جمله ۸۶ کودک در سال ۲۰۱۴  نتوانستند اجازه درمان‌ پزشکی در خارج از غزه را دریافت کنند. ۱۶۰ بیمار دیگر از جمله ۱۶ کودک در ماه اول سال ۲۰۱۵ متحمل همین ممنوعیت شدند.
- از سال ۲۰۱۴، حدود ۵۵۰ دانشجو اجازه نیافته‌اند که برای ادامه تحصیلات‌شان در دانشگاه‌های خارجی، از مرز ارِتز (با اسرائیل) عبور کنند.
Photo.jpg
- ترمینال رفح بین غزه و مصر در طی چهار ماه اول ۲۰۱۵ بسته بوده و فقط ۵ روز باز بوده است. حدود ۳۰۰۰۰ فلسطینی از جمله بیماران و دانشجویان در انتظار ورود به مصر هستند.
ممانعت از ورود مصالح ساختمانی:
- اسرائیل از ورود مصالح ضروری چون تیر آهن و سیمان که برای بازسازی ساختمان اساسی‌‌اند به غزه شدیداً ممانعت می‌کند،. حدود ۸۰۰ هزار کامیون مصالح ساختمانی برای ساخت خانه، مدرسه، امکانات بهداشتی و درمان و دیگر زیر ساخت‌ها که نابود شده یا آسیب دیده‌اند مورد نیاز است. میزان ورود مصالح ساختمانی لازم بیش از ۲ دهم درصد نیست. بدین ترتیب بیش از یک قرن برای ساخت غزه وقت لازم است.
- ۱۷هزار و ۶۰۰ خانواده در پی ویرانی خانه‌هایشان در سال ۲۰۱۴ هنوز بی سرپناه هستند. ‌از میان آنان ۱۰۳۱ خانواده در مراکز عمومی سازمان کار و رفاه پناهندگان ملل متحد پناه داده شده‌اند و ۴۸۱ خانواده دیگر در انتظار بازسازی منازلشان در کاروان‌ها به سر می‌برند.
- ۷۲ درصد کارخانه‌های غزه از سال ۲۰۰۷ به علت محدودیت‌های شدید واردات، ممنوعیت تقریبا کامل صادرات و ویرانی ناشی از عملیات نظامی اسرائیل تعطیل‌ است. بخش صادرات غزه در عمل از بین رفته و بخش کارگاهی تا ۶۰ درصد افت داشته است.

- غزه با ۴۴ درصد نرخ بیکاری، بالاترین میزان بیکاری را در جهان دارا ست.

- دسترسی کشاورزان به زمین‌هایشان در "مناطق محدود اعلام شده" به ویژه در فاصله ۳۰۰ متری مرز، توسط ارتش اسرائیل ممنوع شده علاوه بر آن کشاورزان با ممانعت کسانی که به آن‌ها تیراندازی می‌کنند نیز مواجه‌اند. این مناطق حدود ۱۷ درصد از کل سرزمین غزه را شامل می‌شود. در واقع استفاده از ۳۵ درصد از زمین‌های زراعی که در دسترس فلسطینی‌ها ست با خطر همراه است. نزدیکترین مناطق  به حصارهای مرزی بیش از هر جای دیگر مشمول محدودیت‌ است. سال ۲۰۱۴ در مناطقی که محدود اعلام شده، ۵ غیر نظامی فلسطینی کشته شده‌اند و ۱۳۱ نفر زخمی. ۱۷ نفر دیگر از آغاز سال ۲۰۱۵ زخمی شده‌اند.
- صیادان مجازاند تا ۶ مایل از ۲۰ مایل منطقه ماهیگیریی که سال ۱۹۹۳ در قرارداد اسلو به آن‌ها واگذار شده استفاده کنند. این محدویت مانع دست یافتن صیادان به مناطق خوب ماهیگری می‌شود که خود موجب کم شدن مقدار صید و درآمد است. نیروی دریایی اسرائیل ۵۸ صیاد را در همین منطقه ۶ مایلی در سال ۲۰۱۴ بازداشت کرد و ۱۳ نفر دیگر را در چهار ماه اول سال ۲۰۱۵. نیروی دریایی اسرائیل در سال ۲۰۱۴ در همین محدوده، ۲۷ قایق را توقیف کرد و به ۷ تای دیگر آسیب رساند. طی چهار ماه اول سال ۲۰۱۵ چهار قایق ضبط شد و شش تا آسیب دید. هر سال حدود ۱۴۰۰ تن ماهی به علت محدویت‌ها در منطقه ماهیگیری غزه از دست می‌رود که باعث محرومیت از ۲۶ میلیون دلار در سال است. تعداد ماهیگیران غزه ۳۵۰۰ نفر است، اما در عمل فقط ۱۲۰۰ نفر می توانند ماهیگیری کنند.
- ۵۷ درصد جمعیت غزه از کمبود مواد غذایی رنج می‌برند و نزدیک به ۸۰ درصد نیازمند کمک‌های غذایی هستند.
فروپاشی زیر ساخت‌های آب و فاضلاب:
- ۹۰ میلیون لیتر آب فاضلاب و آبی که مرحله کامل تصفیه را نگذرانده به علت قطع برق، کمبود مصالح ساختمانی و از جمله نبود قطعات یدکی برای نصب و تعمیر تصفیه آب‌های آلوده از غزه به دریای مدیترانه ریخته می‌شود. 
-۹۷ درصد آب‌ شرب تهیه شده توسط شبکه شهری آلوده می‌باشد.
منبع:

ترجمه برای اندیشه و پیکار

هیچ نظری موجود نیست: