۱۳۹۴ آبان ۱۶, شنبه

شنبه 16 آبان 1394

خشم مسکو از کاریکاتورهای شارلی ابدو درباره سقوط هواپیمای روسی + تصویر

رادیو زمانه - کرملین دو کاریکاتور شماره اخیر مجله طنز شارلی ابدو درباره سقوط هواپیمای مسافربری روسیه در صحرای سینا را «توهین‌آمیز» و «مفتضح» خواند.
روز شنبه گذشته یک هواپیمای مسافربری روسی در صحرای سینای مصر سقوط کرد که هنوز دلیل اصلی آن روشن نشده است. در این رویداد همه ۲۲۴ سرنشین و خدمه هواپیما کشته شدند.
Charlie-Hebdo.jpg
نشریه شارلی ابدو در دو کاریکاتور به این موضوع پرداخته است. در کاریکاتور نخست اجساد در حال پرواز و قطعات هواپیما به روی سر یک تروریست گروه داعش فرو می‌ریزند و در بالای طرح نوشته شده: «نیروی هوایی روسیه به بمباران‌های خود شدت بخشیده است». اشاره شارلی ابدو به بمباران‌های روسیه در خاک سوریه است که از پایان ماه سپتامبر آغاز شد.
در کاریکاتور دوم اسکلت جمجمه‌ای در بین قطعات هواپیما و اجساد دیده می‌شود که در بالای آن از خطر پرواز با شرکت‌های هواپیمایی ارزان قیمت روسیه نوشته شده و در پایین با اشاره به جنجال اخیر مربوط به نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری پیشین فرانسه و قاچاق کوکائین، از زبان اسکلت آمده است: «می‌بایست با شرکت هوایی کوکائین پرواز می‌کردم.»
به‌تازگی دادگاهی در مارسی سارکوزی را در فهرست مظنونان پرونده قاچاق کوکائین میان فرانسه و جمهوری دومینیکن، موسوم به پرونده «ایر کوکائین» (شرکت هوایی کوکائین) قرار داد. بر اساس این پرونده دو فرانسوی به نام‌های پاسکال فوره و برونو اودوس، دو سال پیش به جرم حمل ۶۸۰ کیلوگرم کوکائین در هواپیمای خود در فرودگاهی در جمهوری دومینیکن به همراه دو شهروند فرانسوی دیگر بازداشت شدند. سارکوزی این اتهام را رد کرده است.
بدین ترتیب شارلی ابدو در این کاریکاتور هم شرکت هوایی روسیه را مورد انتقاد قرار داده و هم نیکلا سارکوزی را.
آلکسی پوشکوف، رئیس کمیسیون روابط خارجی دومای روسیه نیز بر روی صفحه توئیتر خود نوشت: «روسیه‌هراسی ظاهراً در رسانه‌های غرب حد و اندازه‌ای ندارد.» او افزوده است: «در حالی که تمام جهان با روسیه همدردی می‌کند، شارلی ابدو مبلغ حق نفرت‌انگیز توهین است.»
ایگور موروزوف، عضو کمیته روابط خارجی شورای فدراسیون، مجلس علیای پارلمان روسیه کاریکاتورهای شارلی ابدو را «کفرآمیز» و «توهین به یادبود قربانیان سقوط هواپیمای ایرباس روسی» نامید و با اشاره به حمله تروریستی ژانویه سال جاری میلادی به دفتر این مجله گفت: «به نظر من خود این روزنامه‌نگاران چنین اقدامات خشونت‌باری را تحریک می‌کنند.»
ماریا زاخاروا، نماینده رسمی وزارت خارجه فدراسیون روسیه نیز کاریکاتورهای شارلی ابدو را «مفتضح» خواند.
اگرچه روسیه پس از حمله به دفتر شارلی ابدو در ماه ژانویه در راهپیمایی همبستگی پاریس علیه تروریسم شرکت داشت، اما به سرعت این همبستگی را کم‌رنگ و کاریکاتوریست‌های شارلی ابدو را متهم به بی‌احترامی به مؤمنان کرد.
انتشار کاریکاتورهای پیامبر اسلام در «شارلی ابدو» عامل حمله تروریستی دو برادر اسلامگرا، سعید و شریف کوشی، به دفتر این نشریه در هفتم ژانویه سال جاری بود که در جریان آن ۱۲ نفر از مسئولان این نشریه کشته شدند. مسئولیت این حمله تروریستی را شاخه القاعده در یمن بر عهده گرفت.

هیچ نظری موجود نیست: