۱۳۹۴ اسفند ۱۹, چهارشنبه

لبنان در چنگال حزب الله، گزارشی که خواب از چشمان سعودی ها ربود 
فرامرز دادرس



لبنان در تسخیر جمهوری اسلامی است.یک گزارش تکان دهنده از یک سازمان اطلاعاتی فعال در منطقه خاورمیانه که در آن بطور مشروح از نقش و نفوذ جمهوری اسلامی در ارکان کلیدی دولت، ارتش و نیروهای امنیتی لبنان گفتگو می کند، به دست مقامات عربستان سعودی رسیده است. در این گزارش گفته می شود لبنان به کمک حزب الله در تسخیر جمهوری اسلامی می باشد و حتی به نام های برخی از عوامل ایران در لبنان اشاره شده است.
در پی این رویداد عربستان سعودی که با بحران بی سابقه اقتصادی روبرو است اعلام کرد سه میلیارد دلار کمک های تسلیحاتی و یک میلیارد دلار کمک های امنیتی خود را که قرار بود از طریق فرانسه در اختیار لبنان قرار گیرد به دلیل عدم پشتیبانی لبنان از بیانیه کنفرانس کشور های عرب، در محکومیت حمله عوامل جمهوری اسلامی به سفارت عربستان در تهران به حالت تعلیق در می آورد .

تل آویو، قبله گاه شیوخ
شیوخ خلیج فارس که از مماشات آمریکا با جمهوری اسلامی بشدت خشمگین و سرخورده می باشند برای مقابله با جمهوری اسلامی ناچار به بوسیدن دست دشمن دیرین خود اسراییل شده اند. پس از بروز اختلافات شدید میان عربستان و ایران بود که همکاری های اطلاعاتی میان اسرائیل و کشور های عربی جنوب خلیج فارس که از سال ها پیش بطور پنهانی و محدود در جریان بود افزایش یافت. در تاریخ دوم مارس 2016، شش کشور عربی شورای همکاری خلیج فارس برای خوش آمد اسراییل، حزب الله لبنان را در لیست تروریسم قرار دادند. ساسون شبلی معاون سخنگوی وزارت خارجه آلمان به خبرنگار ایرنا گفت: برلین هیچ علاقه ای به این گونه اقدامات که می تواند موجب تشدید اوضاع در لبنان شود، ندارد. جمهوری اسلامی هم گفته است این تصمیم شورای همکاری خلیج فارس اقدامی اشتباه است و ثبات منطقه را به‌ خطر می‌اندازد.
حزب الله می گوید که عربستان دچار بحران مالی است و با قطع این کمک ها در نظر دارد حزب الله را مسئول قطع کمک ها و فشار اقتصادی به مردم لبنان معرفی کند تا بتواند در انتخابات آینده لبنان به ضرر حزب الله تاًثیر بگذارد.

مجتهد افشاگر
یک فعال اینترنتی ناشناس با نام مستعار مجتهد! که خود را عضو خاندان آل سعود معرفی می کند و از دسترسی اطلاعاتی خوبی برخوردار است، مدتی است که در اینترنت با افشای اخبار پشت پرده در رابطه با عربستان و خاندان سعودی برای خود کسب معروفیت نموده است.
مجتهد! مدعی است که تصمیم برای تعلیق کمک های سعودی به لبنان ارتباطی به (ادعای) کنترل حزب الله بر ارتش و یا سیاست های دولت لبنان در پشتیبانی از سوریه ندارد. مجتهد! می گوید؛ دلیل این تصمیم ناکامی مذاکرات میان عربستان و دولت لبنان در مورد آزادی یک شاهزاده سعودی است که در اکتبر 2015 به دلیل قاچاق قرص های روانگردان در فرودگاه بیروت دستگیر و هم اکنون زندانی می باشد.

شاهزاده قاچاقچی و خرما های نشئه آور
امیر عبدالمحسن بن ولید آل سعود، شاهزاده سی ساله در بیست و ششم اکتبر 2015 در فرودگاه بیروت به همراه دو هزار کیلو قرص های روانگردان کپتاگون دستگیر شد. این محموله حاوی دوازده میلیون قرص بود که در جعبه های خرما ! دارای برچسب « خاص-المملکته العربیه السعودیه- صاحب السموالملکی الامیرعبدالمحسن بن ولید آل سعود» جا سازی شده بود و قرار بود با یک هواپیمای اختصاصی به عربستان پرواز کند.

شب های لبنان خداحافظ
عربستان با قطع میلیاردها دلار کمک مالی از گردشگران سعودی نیز خواسته است از سفر به لبنان پرهیز کنند. لبنان و شب های معروف آن از دیر باز مورد علاقه سعودی ها بوده است، به گونه ای که ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی در شبکه های اینترنتی عکس هایی از خوشگذرانی لبنانی ها پخش می کنند و با تمسخر می نویسند؛ جانان من اندوه لبنان ما را کشت! این اشاره به کمک های مالی کلانی است که جمهوری اسلامی به حزب الله لبنان و شیعیان آن کشور می کند.

سعد حریری و مشکلات مالی  
سعدالدین، پسر رفیق حریری نخست وزیر پیشین لبنان است. رفیق حریری در انفجار مشکوک اتومبیل اش که به حزب الله لبنان ربط داده می شود در چهاردهم فوریه 2005 ، در بیروت کشته شد. سعدالدین معروف به سعد، متولد شهر ریاض پایتخت عربستان است، او از سپتامبر 2009 تا ژانویه 2011 نخست وزیر لبنان بود و بر کرسی پدرش تکیه زد.
گفته می شود سعد حریری رهبر حزب سیاسی جریان مستقل لبنان ، کوشش های بسیاری برای آزادی امیر عبدالمحسن بن ولید آل سعود، شاهزاده سعودی از زندان لبنان نموده است. حریری ها  از نزدیکان دربار آل سعود می باشند و سعد حریری یکی از شرکای عمده  " سعودی اوجر " دومین شرکت بزرگ ساختمان سازی عربستان می باشد. این شرکت پنجاه و شش هزار کارگر و کارمند دارد که از تابستان گذشته تاکنون پرداخت دستمزد های آنان به تاًخیر افتاده است.
تحریم های عربستان علیه لبنان بی شک در روند انتخابات آینده لبنان تاًثیر فراوانی خواهد داشت. سعد حریری نامزد انتخابات آینده می باشد و از هم اکنون نگرانی خود را در مورد انتخابات لبنان اظهار می کند.

حزب الله قوی تر از ارتش لبنان
هم اکنونحزب الله، قویترین سازمان سیاسی، اجتماعی و نظامی لبنان است. حزب الله نقش بسیار مهمی در جنگ زمینی با گروه های مخالف حکومت بشار الاسد در سوریه بازی کرده است.
حزب الله از سوی جمهوری اسلامی مسئولیت آموزش  و سازماندهی گروه های شیعه عراقی و حوثی های یمن را به عهده دارد. ارتش حزب الله لبنان ده هزار نیروی کارآزموده و با تجربه دارد. سازمان اطلاعاتی حزب الله بار ها موی دماغ اسراییلی ها شده است. شیخ حسن نصرالله در یک سخنرانی عربستان سعودی را تهدید کرد و گفت "با حزب الله طرف شوید نه با مردم لبنان."

نیرو های نظامی حزب الله از ارتش لبنان قویتر هستند و بطور خودمختار عمل می کنند. نفوذ و قدرت حزب الله در فرودگاه بیروت هم دیده می شود. به احتمال زیاد نیرو های امنیتی حزب الله در افشای شاهزاده سعودی و محموله قرص های روانگردان نقش داشته اند. سال گذشته منابع اطلاعاتی غربی افشا کردند که داعش برای تهییج نیرو های خود به آنان قرص های روانگردان کپتاگون می دهد.

شاه شیعیان و شاه وهابیون ، مغبونین لبنان
تاریخ نشان داده است که در لبنان هم پادشاه ایران و هم پادشاه عربستان سعودی هر دو فریب خوردند و مغبون شدند. برای روشن شدن این موضوع اشاره می کنم به ماجرای سید موسی صدر معروف به امام موسی صدر اهل قم، او در سال 1959 میلادی برابر با  1338 خورشیدی برای سرپرستی شیعیان لبنان به آن کشور رفت. صدر توانست شاه را راضی کند که ایران بودجه ای برای کمک به آوارگان شیعه جنگ های فرقه ای آن زمان در لبنان اختصاص دهد و شاه هم پذیرفت و به کمک موسی صدر کمک های نقدی و جنسی در میان شیعیان لبنانی ساکن اردوگاه های آوارگان تقسیم شد. سید موسی صدر نیز برای خشنودی شاه، لقب " شاه شیعیان " را به سرزبان ها انداخت. موسی صدر با کمک های شاه  به مرتبه ای رسید که قصد داشت خود را کاندیدای ریاست جمهوری لبنان نماید و در این راه نیز از بخت خوبی برخوردار بود.
ولی شاه به زودی در یافت که آب به آسیاب دشمن می ریزد. طبق گزارش های سرلشکر منصور قدر سفیر شاه در لبنان، با توجه به اینکه مسلمانان و بویژه شیعیان جنگ زده از کمک های ذیقیمت شاه بهره مند می شدند ولی همواره به شاه و حکومت ایران ناسزا گویی می کردند و به روحانیون مخالف شاه تمایل داشتند.
آیت الله خمینی از این موضوع با خبر بود و از نیروی شیعیان لبنان در جهت سرنگونی رژیم پادشاهی ایران بهره برد. شمار بسیاری از ایرانیان مخالف حکومت شاه، آموزش های چریکی و براندازی را در اردوگاه های وابسته به شیعیان و فلسطینی ها در لبنان گذراندند.

یک دلیل ساده
نه شاه ایران و نه شاه سعودی در لبنان موفق نبوده اند، توده مردم لبنان  شاه را عامل اسراییل و غرب می دانستند و هم اکنون نیز حکومت سعودی را عامل صهیونیسم و غرب می دانند. به همین دلیل ساده است که جمهوری اسلامی خود را مخالف اسراییل و غرب معرفی کرده و با هزینه بسیار کمتر از اعراب توانسته است  در میان اقشار گوناگون مردم لبنان که نفرت و کینه اسراییل و غرب را در دل های خود می پرورانند، نفوذ کند.
هفتم مارس 2016


هیچ نظری موجود نیست: