۱۳۹۵ اردیبهشت ۱۴, سه‌شنبه

واردات زغال‌سنگ همزمان با دپو و تعطیلی معادن زغال‌سنگ کرمان

معدن
 
 استان کرمان مهم‌ترین قطب تولید زغال‌سنگ در کشور محسوب می‌شود و معادن گسترده این ماده معدنی در شمال استان کرمان متمرکزشده‌اند، شغل اکثر مردم شهرستان‌ها زرند، راور و کوهبنان نیز در ارتباط با این محصول است، اما مشکلات ناشی از این معادن طی سال‌های اخیر گریبان کارگران را گرفته است و مشکلاتهمچنان ادامه دارد.
در کرمان ۳۲ پهنه معدن زغال‌سنگ وجود دارد و از صدها معدنی که در استان ثبت شده است، تعداد محدودی فعال هستند و سایر معادن به دلیل افت قیمت زغال‌سنگ، عدم‌حمایت از کارگران و عدم وجود خریدار بسته‌شده‌اند.

در این میان نباید استفاده از کنار روش‌های سنتی برای برداشت از زغال‌سنگ نیز به‌سادگی گذشت، در این معادن هنوز هم کارگران با بیل و کلنگ در اعماق زمین به جان سنگ‌ها می‌افتند تا تکه نانی برای خانواده خود مهیا کنند.
همچنین خبرهای متعددی در سال‌های گذشته در خصوص ریزش و یا انفجار معادن نیز منتشر می شد که خوشبختانه در ماه‌های اخیر این دست حوادث کاهش‌یافته است.
اما درحالی‌که به دلیل افت قیمت محصول و یا قیمت‌گذاری اندک صنایع بالادستی بر روی زغال‌سنگ کرمان این صنعت رو به افول گذاشته است و بسیاری از معادن تعطیل‌شده و یا زغال‌ها را بر روی‌هم دپو کرده‌اند، در کمال تعجب برخی از صنایع بالادستی اقدام به واردات زغال‌سنگ می‌کنند.
رکود معادن داخلی و واردات ۲.۵ میلیارد دلاری زغالسنگ
در سال ۹۴ بیش از ۲.۵ میلیارد دلار واردات کک و زغال‌سنگ به کشور ثبت شد و این در حالی است که بسیاری از معادن زغال‌سنگ استان کرمان تعطیل‌شده‌اند و بقیه هم با مشکلات مالی مواجه‌اند.
این در حالی است که همین چند هفته قبل بود که کارگران معادن پابدانای کرمان به دلیل دیرکرد حقوق با حضور در استانداری کرمان خواستار رسیدگی مدیریت ارشد استان به وضعیت این معادن شدند.
عدم بیمه، کار در محیط پرخطر، عدم پرداخت به‌موقع حقوق و درنهایت بیکاری ازجمله پیامدهای عدم‌حمایت مسئولان از صنعت زغال‌سنگ در استان کرمان است.

یکی از اساسی‌ترین مشکلات این بخش از معادن کرمان عدم‌حمایت مسئولان و به‌روز نبودن تجهیزات و کمبود ظرفیت‌های صنایع‌بالادستی در این عرصه است، بطوریکه باوجود تمام وعده‌های داده‌شده، ده‌ها سال خام فروشی در استان کرمان ذخایر این معادن را راهی کارخانه‌های اصفهان کرده است و هم‌اکنون نیز به دلیل انحصاری بودن بازار محصول صنایع بالادستی با تأخیر در پرداخت مطالبات، قیمت‌گذاری باارزش بسیار پایین و یا خودداری از خرید زغال‌سنگ، این صنعت را در کرمان با مشکل مواجه می‌کنند.
خام فروشی معادن کرمان و عادت صنایع بالادستی به خرید ارزان
محمدرضا پور ابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راورر ضمن انتقاد شدید از واردات بی‌رویه زغال‌سنگ و کک از کشورهای مختلف گفت: در استان کرمان صدها معدن و عرصه‌های پهناور زغال‌سنگ وجود دارد که در صورت فعال شدن می‌توانند نیاز بازارهای جهانی را تأمین کنند این در حالی است که در سال گذشته میلیاردها دلار صرف واردات زغال‌سنگ به کشور شده است!
وی افزود: اگر نیمی از این رقم در معادن کرمان سرمایه‌گذاری می شد می‌توانستیم معادن را از رکود خارج کنیم و با بازاریابی مناسب بازارهای جهانی را نیز تصاحب کنیم.
وی این سؤال را مطرح کرد که به چه دلیل درحالی‌که ما با بیکار شدن و تأخیر در حقوق کارگران و عدم اشتغال برای جوانان در شمال کرمان در کنار معادن گسترده زغال‌سنگ مواجه هستیم برخی اقدام به واردات زغال‌سنگ می‌کنند.
نماینده مردم کرمان افزود: متأسفانه بخش قابل‌توجهی از معادن تعطیل هستند و همین امر زمینه‌های اشتغال را از بین برده است.

وی خواستار ورود دولت به این بخش و حمایت از معادن زغال‌سنگ شد و افزود: ما باید پتانسیل‌های استان را فعال کنیم تا بتوانیم اقتصاد کشور و اقتصاد خرد منطقه را نیز پویا نگاه‌داریم.
وی با اشاره به سال اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی به معنی سختی دادن به مردم درزمینهٔ اقتصادی نیست بلکه تدبیر کردن و جلوگیری از کارهایی مانند واردات بی‌رویه محصولی است که در داخل کشور وجود دارد.
وی خواستار واگذاری معادن به بخش خصوصی توانمند و تعهد پیمانکاران در مقابل کارگان شد و افزود: فعال کردن معادن زغال‌سنگ کرمان یک‌رویه مناسب درزمینهٔ خلق ثروت در استان است و این مطالبه در سفر رئیس‌جمهور به استان کرمان مطرح خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست: