ساحل مازندران جذاب است؟
طرحی با عنوان سالم سازی مطرح می شود اما در این طرح جز تفکیک سواحل و ایجاد پرده برای شنا و وجود چند نفر از نیروهای انتظامی، امداد و نجات، تجهیزات دیگری تعبیه نشده است.
به گزارش ایسنا، کشور ایران دارای سواحل بکر و بیمانندی است که هر ساله مورد استقبال بی نظیر گردشگران قرار میگیرد. بر این اساس در هر سال با نشستی در استانداری مازندران، موضوعی به نام طرح سالم سازی دریا به منظور بهرهگیری مناسب مردم بومی و مسافران از دریا مطرح میشود و بر اساس آن اقدامهای لازم صورت میگیرد، اما نکتهای که میتوان به آن اشاره کرد، این نکته است که همواره طرح سالمسازی دریا با موانع و مشکلاتی همراه بوده است.
در طرح سالم سازی دریا جز تفکیک سواحل و ایجاد پرده برای شنا و وجود چند نفر از نیروهای انتظامی و امداد و نجات؛ تجهیزات دیگری تعبیه نمی شود. به عنوان مثال، کمبود آمبولانس در نقاط حادثه خیز ساحلی از مشکلات طرح های سالم سازی دریاست.
سواحل مازندران همیشه با مشکلاتی ابتدایی دست و پنجه نرم میکند. سواحل مازندران از یک ماشین ساحل روب که شیشه ها و زباله های تیز در شن ها مدفون شده را پاکسازی کند محروم است و علاوه بر آن این سواحل همواره با مشکل آزادسازی روبهرو هستند، به عنوان مثال جاده فرح آباد ساری تنها از یک یا دو ورودی برخوردار است و راه دسترسی به دریا محدود شده است.
در کنار ساحل سنگلاخهای فراوانی وجود دارد که نیازمند پاکسازی و همسانسازی است اما سوالی که اینجا مطرح میشود این است که آیا مسئولان به تازگی متوجه وجود این ساحل شدهاند که در آن هیچ مدیریتی رخ نداده است؛ به راستی چه کسی مسئول است.
طرح سالم سازی دریا در سواحل شمالی خزر و در استان های مازندران، گیلان و گلستان در حال حاضر در یک محدوده چند متری بدون هیچ گونه جذابیت و قابلیت ویژهای محصور شده و همه امکانات آن تنها به نصب چند جایگاه دوش آب معیوب و تعدادی سرویس بهداشتی بدون شیر آب محدود شده است. نبود امکانات رفاهی، تفریحی و بهداشتی مانند دوش مناسب و سرویس بهداشتی موجب شده تا مسافران سواحل شمالی تفاوتی میان محدودههای سالم سازی شده دریا و غیر حفاظت شده و خطرناک آن قائل نشوند.
بررسی ها نشان می دهد که بیشترین شمار غرق شدگان در خارج از طرح های سالم سازی است و این بیانگر آن است که طرح های سالم سازی دریا در حال حاضر به دلیل کمبود امکانات، پاسخگوی نیازهای شناگران و گردشگران خزر نیست. همچنین اتاق هایی که به عنوان ویلا در کنار دریا اجاره داده می شوند از نظر بهداشتی و خدمات دهی بسیار ضعیف هستند و بسیار غیر اصولی ساخته شدند و تصویر نازیبایی را به ساحل داده است و معلوم نیست کدام دستگاه نظارتی در وظیفه خود کوتاهی کرده و کنترلی انجام نمی دهد؟
آیا بهتر نیست به جای سالم سازی دریا در حالت بسیار کلیشه ای طرح آزاد سازی سواحل را نیز عملی کنیم، در همه جای دنیا ساحل دریا با فواصل مشخص از جاده قرار دارد و چند کیلومتر پس از ان اجازه ساخت و ساز داده شده است، گفته می شود بخش زیادی از سواحل دریای خزر به تصرف افراد مختلف درآمده که تعدادی از آنها نیز افراد حقوقی هستند.
املاک ساحل فرح آباد در قلمرو اشخاص حقیقی و حقوقی بوده و حتی از محدوده ای دیگر امکان تردد در ساحل وجود ندارد که آنهم با ساخت و سازهایی غیر کارشناسانه و غیر اصولی محصور شده است.
هادی محمدی، کارشناس سواحل و سازه های دریایی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا میگوید: حدود ۷۸ درصد سواحل تصرف شده و مابقی آزاد و مناطق حفاظت شده ساحلی است. ۲۸ درصد این تصرفات از سوی دستگاه های دولتی، ۱۲ درصد شهرکهای ساحلی، ۲۴ درصد املاک و ویلاهای شخصی، ۱۰ درصد در اختیار نهادها قرار دارد و ۴ درصد آزاد است که هنوز به شکل مناسب در اختیار عموم نیست.
این کارشناس خاطرنشان کرد: از 338 کیلومتر ساحل دریا تنها چند کیلومتر آزاد سازی انجام شده است که برای آزادسازی مابقی این امر به تلاش جدی نیازمند است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر