۱۳۹۵ مهر ۲۰, سه‌شنبه

نابودی یک‌میلیون هکتار از جنگل‌های ایران از دلایل ریزگردهاست


رادیو زمانه ـ خداکرم جلالی، رئیس سازمان جنگل‌ها و آبخیزداری خرم‌آباد گفت که یک منشأ گرد و غبار ایران از بین رفتن یک میلیون هکتار از جنگل‌های این کشور است.
مساحت زیادی از جنگل‌های ایران در آتش سوزی از بین می‌روند
به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، جلالی یکشنبه ۱۸ مهر در حاشیه بازدید از طرح‌های مشارکتی استان لرستان گفت که نابودی جنگل‌ها و مراتع در ایران از عواملی است که بر گسترش پدیده گرد و غبار و خشکی در ایران افزوده است.


رئیس سازمان جنگل‌ها و آبخیزداری خرم‌آباد گفت که در سال جاری حفظ و نگهداری بیش از ۱۰ میلیون هکتار از جنگل‌های ایران به مردم واگذار شد.

او واگذاری جنگل‌ها به مردم را دلیل کاهش آتش سوزی‌ها و توسعه جنگل‌ها از نظر سطح دانست.
قاسم سبزعلی، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع تابستان گذشته اعلام کرده بود تعداد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع ایران در فصل بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافت.
ایران جزو ۵۶ کشوری است که دارای پوشش جنگلی کم در جهان تلقی می‌شود. سال گذشته معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران از تخریب سالانه دو هزار و ۸۶۷ هکتار از جنگل‌های شمال ایران خبر داد.
کارشناسان معتقدند که یکی از دلایل گسترش پدیده گرد و غبار در غرب و جنوب غربی ایران، آتش‌سوزی‌های گسترده در مساحت زیادی از جنگل‌های زاگرس است.
این آتش‌سوزی‌ها بیشترین خسارت را متوجه پوشش گیاهی می‌سازد، خاک را برهنه می‌کند و موجب از بین رفتن لطافت هوا می‌شود، در نتیجه پدیده گرد و غبار و ریزگرد و هوای آلوده نیز رخ می‌نماید.

هیچ نظری موجود نیست: