۱۳۹۵ آبان ۱۹, چهارشنبه

وزیر رفاه: ملک ۴٠٠‌ میلیارد‌تومانی را ٣٠ میلیارد فروختند 
  شفافیت اولین مسئله ماست. همه باید در جریان مناقصه‌ها و مزایده‌های ما باشند. بزرگ‌ترین فساد ما در بحث فروش ملک‌ها بوده است.

ملکی در خیابان فرشته متعلق به صندوق بازنشستگی را ٣٠‌ میلیارد تومان فروخته‌اند، درحالی‌که ۴٠٠‌ میلیارد تومان ارزش داشته است. ٣٣ شرکت بورسی متعلق به صندوق‌ها هستند و ٧٠ درصد سرمایه صندوق‌ها در بورس است. ٩ سال حسابرسی در صندوق‌ها انجام شده بود؛ اما خوشبختانه امروز در همه صندوق‌ها حسابرسی‌ها تا سال ٩٣ انجام شده و به سال ٩۴ وارد شده است. همه انتصابات باید اعلام شود، باید در صندوق‌ها نخبه‌پروری شود، صندوق‌ها جای گروه‌های سیاسی نیست.

 
محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، با تأکید بر اینکه موضوع بیمه‌های اجتماعی یکی از مبرم‌ترین مسائل اقتصادی، اجتماعی و امنیت ملی کشور است، گفت: فاصله عمیقی میان نظر کارشناسان اقتصاد، بیمه و تأمین اجتماعی و حساسیت و دقت‌نظر آنان درباره جدیت مسائل مربوط به بیمه‌های اجتماعی با نظر مدیران و عامه سیاست‌گذاران و اهل قلم در مسائل اقتصادی و عمومی وجود دارد و با توجه به این نظرات درمی‌یابیم میزان توجه عمومی نسبت به این حوزه، کمتر از آن چیزی است که باید وجود داشته باشد.


 
به گفته وی، به‌ دلیل کم‌توجهی‌های گذشته، تکیه صندوق‌ها به‌طور مرتب به بودجه دولت افزایش یافته و از ٣۶ درصد در سال ٨٧ به ۵٨ درصد در سال ٩۵ رسیده است که این روند سالم نیست و باید کاری کنیم تا صندوق‌ها بتوانند با کفایت تدبیر کرده و به توجیه اقتصادی لازم خود بازگردند. حقوق مستمری و هزینه درمان پرداختی صندوق‌های بازنشستگی و بیمه سلامت کشور در سال ٩۴، حدود ١٢٠‌هزار‌ میلیارد تومان و تقریبا معادل ۴٠‌میلیارد دلار بوده؛ درحالی‌که کل درآمد ارزی کشور از محل فروش نفت، ٢٧‌میلیارد دلار بوده است. این آمار نشان از بزرگی این بخش مهم در کشور دارد و ایجاب می‌کند تا در سیاست‌گذاری‌های کلان در مجلس و دولت به‌طور مستمر توجه عمومی ما به تأمین اجتماعی جلب شود و زمانی که هزینه‌ها را افزایش می‌دهیم، دقت کنیم منبع تأمین آنها از کجا است.

هیچ نظری موجود نیست: