۱۳۹۵ دی ۱, چهارشنبه

بهروز سورن: در اعماق چه می گذرد؟ بخش سوم


 جمع آوری اطلاعات از تبعیدی های سیاسی ایرانی تنها هم و غم وزارت اطلاعات رژیم حاکم نیست. جمهوری اسلامی برای برگزاری نشست ها و تجمع جاسوسانش در کشورهای اروپایی خانه های بسیار گرانقیمتی در مرکز شهر وین اجاره میکند و این نشست ها را در این مکانها برگزار میکند. در این زمینه و برای استتار خود از دید وزارت بودجه و مالیات شهر وین و دور ماندن از اسناد رسمی و قانونی تلاش می کنند تا مستقیم با صاحبخانه و برای مدتی کوتاه معامله کنند. خانه های خریداری شده قبلی از سوی سفارت نیز گاها در اختیار آنان قرار میگیرد. 

بهروز سورن: در اعماق چه می گذرد؟ - بخش اول

بهروز سورن: در اعماق چه می گذرد؟ - بخش دوم


*****
 شهر وین بهشت و پایتخت جاسوسان بین المللی است. این نکته  بارها و مکرر از طریق جراید در سایر کشورها مطرح شده است. بر اساس گزارشات متعدد تا کنونی نزدیک به ده هزار جاسوس بین المللی و اغلب در جامه دیپلمات در کشور اتریش تردد دارند. از این تعداد بیش از نیمی از آنها در شهر وین استقرار دارند. به گزارش پرسه در اتریش, بیش از صد نفر از این جاسوسان متعلق و وابسته به جمهوری اسلامی هستند.
این تعداد افرادی هستند که بشکل شبکه ای منظم مرتبط و یا بدون ارتباط مستقیم با سفارت و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی فعالیت می کنند. هر یک از این افراد به تجمع های سیاسی, فرهنگی و مذهبی ایرانیان و همچنین باندهای بین المللی سیاسی, اداری, فرهنگی , مراکز تحقیقاتی و تجاری در کشور اتریش و بالاخص در شهر وین اتصال خود را تثبیت کرده اند. این مجموعه از این طریق علاوه بر جمع آوری اطلاعات از مخالفان سیاسی تبعیدی و کوشش برای مرعوب کردن آنها,  تلاش هایی نیز در دور زدن تحریم های اقتصادی و خرید و فروش تکنولوژی تسلیحاتی انجام  داده و می دهند. روزنامه نگار اتریشی فلوریان هورسیچکا که تحقیقات درازمدت خود را در قالب کتاب ( در تیررس جاسوسان ) منتشر کرده و درباره جزئیات فعالیت های جاسوسی بین المللی و همچنین بشکل موردی به جاسوسان جمهوری اسلامی پرداخته است.
روزنامه نگاران و گزارشگران بسیاری تا کنون از عملیات جاسوسی در اتریش تا این لحظه پرده برداشته اند. در امتداد این افشاگری ها به مبادله جاسوسان میان روسیه و آمریکا که در فرودگاه شهر وین انجام پذیرفته است اشاره داشته اند. این عملیات در باند و محل فرود هواپیما ها در فرودگاه شوشات و جلوی دماغ ماموران امنیتی اتریش انجام پذیرفته بی آنکه این سازمان یا دولت وقت اتریش کلمه ای در اینباره گفته و یا واکنشی نشان داده باشند.
حساسیت های اندک دولت اتریش به این مقوله باعث شده است که شهر وین بیش از سایر شهرهای بزرگ مثل برلین, آمستردام ... برای جاسوسان جذابیت داشته باشد. جاسوسان بین المللی از جمله جاسوسان جمهوری اسلامی در این شهر مورد مراقبت دستگاه امنیتی اتریش کمتر قرار می گیرند و به همین دلیل آزادانه تردد دارند.
کشور اتریش بنابر موقعیت خود و اینکه بیطرفی آن در سطح بین المللی شناخته شده است هدف جاسوسان و نهادهای اطلاعاتی کشورهای دیگر نیست. اتریش بلحاظ اقتصادی به سرمایه جهانی وابستگی شدید دارد و بلحاظ نظامی و ارتشی بسیار ضعیف و ناتوان است و از اینرو نمی تواند بعنوان خطری برای سایر کشورها محسوب شود.
بخشی ازدلایل انتخاب کشور اتریش و شهر وین برای جاسوسان بین المللی  عبارتند از اینکه مقر سازمان ملل و نشست های اوپک است. امنیت نسبی دارد و بسیاری از کنفرانس های بین المللی در آن برگزار می شود. کشوری است پناهنده پذیر و بتبع آن بسیاری از مخالفان رژیم های دیکتاتوری در آن بسر می برند. مراقبتی از فعالیتهای جاسوسی دیگران موجود نیست و یا بسیار ضعیف است.
بر طبق یک رپرتاژ از روزنامه پرتیراژ ( کرونه بونت – 15 دسامبر 2013 ) جاسوسان به پرونده های نخست وزیری و وزارت داخله اتریش از جمله پرونده های پناهندگان سیاسی دسترسی دارند. از این پرونده ها شدیدا بلحاظ مکانی مراقبت می شود تا آسیب های انسانی و طبیعی نتواند آنها را از بین ببرد اما با وجود این جاسوسان و بویژه اطلاعاتی های کشورهای بزرگ عضو ناتو به انها دست یافته اند.
جمهوری اسلامی با توسل به شبکه ای پر تعداد و در طی سه دهه گذشته نیروهای اطلاعاتی خود را در تجمع های ایرانیان این شهر جا انداخته است. آکسیون های سیاسی – فرهنگی تبعیدیان, مراکز دانشجویی ایرانیان – روضه ها و سفره های مذهبی و مرسوم ایرانیان – مکانهای درسی فارسی – مساجد و مدارس رسمی سفارت, رستورانها و بویژه فروشگاه ها و رستوران هایی که از سوی سفارت رژیم راه اندازی شده اند. مراسم و جشن های مربوط به اول ماه مه و جهان سوم نیز که نیروهای تبعیدی در آن شرکت می کنند از مکان های همیشگی فعالیت های تصویری وابستگان سفارت جمهوری اسلامی است. گفته میشود که در تجمعات رانندگان تاکسی ( پاتوق ها ) که از مراکز شغلی ایرانیان هست نیز حضور دارند. این شبکه بر حسب افشاگری های اخیر در اتریش بیش از صد نفر اعلام شده اند.
جمع آوری اطلاعات از تبعیدی های سیاسی ایرانی تنها هم و غم وزارت اطلاعات رژیم حاکم نیست. جمهوری اسلامی برای برگزاری نشست ها و تجمع جاسوسانش در کشورهای اروپایی خانه های بسیار گرانقیمتی در مرکز شهر وین اجاره میکند و این نشست ها را در این مکانها برگزار میکند. در این زمینه و برای استتار خود از دید وزارت بودجه و مالیات شهر وین و دور ماندن از اسناد رسمی و قانونی تلاش می کنند تا مستقیم با صاحبخانه و برای مدتی کوتاه معامله کنند. خانه های خریداری شده قبلی از سوی سفارت نیز گاها در اختیار آنان قرار میگیرد. از سوی دیگر بلحاظ اقتصادی و تجاری و دور زدن تحریم ها با رابط های دیگر از سایر کشورها در تماس دایمی هستند. یکی از محل های دیدار آنها خلوت گاه های پشتی هتل های گرانقیمت در مرکز شهر وین است.
بخشا شرکت در کنفرانس های مختلف و متنوع نیز پوششی برای اطلاعاتی های جمهوری اسلامی است. این افراد ضمن شرکت دقیق در کنفرانس ها در روزهای اول به جمع آوری اطلاعات در زمینه های تکنولوژیک میپردازند و در روز آخر کنفرانس با ماموران اطلاعاتی سفارت دیدار و منتقل می کنند. این افراد و آنطور که روایت شده است, یکی از روزهای کنفرانس را با همراهان خود به خرید و تماشای شهر میگذرانند و همان روز پادویی از سوی سفارت برای امضای برگه به محل کنفرانس میرود.
ادامه دارد
بهروز سورن
21.12.2016

هیچ نظری موجود نیست: