۱۳۹۵ دی ۹, پنجشنبه


جان کری وزیر خارجه آمریکا در یکی از آخرین سخنان خود در مقام وزیر خارجه پیش از انتقال قدرت، از اسرائیل خواست «حقیقت سخت» را بشنود و راه حل ایجاد دو کشور مستقل است، نه یک کشور اسرائیل.
 این یکی از آخرین سخنرانی های آقای کری قبل از انتقال دولت آینده است.
آقای کری چهارشنبه ۸ دی در مقر وزارت خارجه آمریکا در ابتدای سخنان خود از اقدام آمریکا برای رای ممتنع به قطعنامه شورای امنیت برای ممنوعیت شهرک سازی اسرائیلی ها در سرزمین های مورد ادعای فلسطینی ها دفاع کرد.
وی گفت این رای ما بر اساس اعتقاد و ارزش های آمریکا است. من وظیفه ام دفاع از منافع آمریکاست. برخی فکر می کنند ما باید با همه چیز موافق باشیم، اینطور نیست.
وزیر خارجه آمریکا افزود: آمریکا باور دارد این شهرک سازی ها راهی مقابل راه حل دو کشور اسرائیل و فلسطینی ها است.
آقای کری با اشاره به کمک های آمریکا به اسرائیل در دولت فعلی گفت: ما همواره پشت اسرائیل مثل تجهیز به گنبد آهنین بوده ایم. ما در اوج بحران اقتصادی، اسرائیل را پشتیبانی مالی کردیم. چطور می گویند ما به اسرائیل بی توجهیم در حالیکه بیش از نیمی از کمک های خارجی ما به جهان، به اسرائیل می رسد.
وزیر خارجه آمریکا افزود: اکثریت موافق هستند راه حل دو کشور اسرائیل و فلسطین است. اما اینقدر کارشکنی شده که همه نا امید شده اند. شهرک سازی اسرائیلی ها نقشی در ایجاد امنیت آنها ندارد. در مقابل آرزوهای فلسطینی ها را نادیده می گیرد.
وی افزود: در سوی مقابل برخی گروه ها مثل حماس حتی اسرائیل را قبول ندارند. آنها از قتل اسرائیلی ها خوشحالی می کنند.
آقای کری با انتقاد از برخی مقام های اسرائیل گفت برخی از مقام های فعلی اسرائیل می گویند راه حل دو کشوری را قبول نداریم. آنها به دنبال یک کشور اسرائیل هستند. این ما را کجا می برد؟
مخالفت ترامپ با سیاست خارجی اوباما
تنها ساعتی قبل از سخنرانی جان کری وزیر خارجه آمریکا درباره خاورمیانه و مسئله اسرائیل و فلسطینی ها، دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا در یک پیام توئیتری سیاست خارجی اوباما درباره اسرائیل و توافق ایران را مورد انتقاد قرار داد.
دونالد ترامپ روز چهارشنبه ۸ دی در توئیتر خود نوشت پایان دوستی با اسرائیل در دولت وقتی آغاز شد که با ایران توافق شد. اکنون سازمان ملل. روز سوگند به سرعت فرا می رسد.
اشاره آقای ترامپ به رای ممتنع است که آمریکا به قطعنامه مخالف شهرک سازی اسرائیل در شورای امنیت داد.
با اینکه معمولا آمریکا طرح های علیه اسرائیل را وتو می کند اما در رای گیری جمعه گذشته به این قطعنامه که اسرائیل را از شهرک سازی در سرزمین های مورد ادعای فلسطینی ها منع می کند، رای ممتنع داد تا تصویب شود. این اقدام دولت اوباما با واکنش تند جمهوریخواهان در کنگره روبرو شد.

هیچ نظری موجود نیست: