۱۳۹۶ فروردین ۱۱, جمعه

حزب دمکرات کردستان ایران: با جمهوری اسلامی وارد جنگ مسلحانه شده‌ایم

حزب دمکرات کردستان ایران: با جمهوری اسلامی وارد جنگ مسلحانه شده‌ایم

  • 19 سپتامبر 2016 - 29 شهریور 1395

مصطفی هجری، دبیر کل حزب دمکرات کردستان ایران به بی‌بی‌سی گفت که پیشمرگه‌‌های حزب او در کردستان ایران با نیروهای دولتی وارد جنگ مسلحانه شده‌اند.
آقای هجری پیشتر اعلام کرده بود که حزب او "مرحله نوینی" از مبارزه را در کردستان آغاز کرده است.
او گفته بود که منظور از مرحله نوین مبارزه، حضور پیشمرگه‌‌های مسلح حزب در میان مردم کردستان است که هدف آن دادن آگاهیِ سیاسی و امید به مردم و تشویق آنها به مبارزه برای حقوق ملی خود است.
او حالا می‌گوید که اعضای حزب دموکرات کردستان ایران در یک جنگ مسلحانه با نیروهای دولتی درگیر شده‌اند.
نیروهای مسلح حزب دمکرات کردستان ایران و سایر حزب‌‌ها و سازمان‌‌های کردی سال‌‌ها برای به دست آوردن خودمختاری در امور فرهنگی و اجتماعی کرد‌ها درگیر مبارزه مسلحانه با نیروهای دولتی بودند. ولی از حدود بیست سال پیش بیشتر آنها که در کردستان عراق مستقرند، دست از مبارزه مسلحانه کشیده بودند.
مصطفی هجری ، دبیرکل حزب دموکرات کردستان ایران به برنامه "به عبارت دیگر" تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی گفته است که حزب او قصد آغاز دور جدید مبارزه مسلحانه در کردستان نداشته ولی چون نیروهای دولتی از رفت و آمد مسلحانه پیشمرگه‌‌‌هایش جلوگیری می‌کنند، درگیری نظامی به آنها تحمیل شده است.
بعضی از سازمان‌های سیاسی و شماری از فعالان مدنی در کردستان ایران از تاکتیک جدید این حزب انتقاد کرده‌اند و آن را بهانه‌ای برای امنیتی کردن بیشتر فضای سیاسی و اجتماعی کردستان و جلوگیری از هرنوع فعالیت مدنی می‌دانند.
مقامات نظامی و سیاسی ایران هم حزب دمکرات کردستان ایران را به دریافت کمک مالی از عربستان سعودی متهم می‌کنند و حضور نظامی پیشمرگه‌های این حزب را تحرکاتی خوانده‌اند که به نیابت از عربستان سعودی صورت می‌گیرد.
مصطفی هجری در این گفت و گو این اتهام‌ ها را رد می‌کند. او منکر نیست که حزب او در گذشته و حال از کشورهای خارجی تقاضای کمک کرده است، ولی می‌گوید که تا به حال پاسخ مثبتی به تقاضاهایش دادنه نشده است.
آقای هجری به پرسش‌های دیگری هم پاسخ می‌دهد از جمله مصاحبه اخیرش با روزنامه اسرائیلی جروزالم پست که در آن گفته بود همانطور که جمهوری اسلامی ایران به دشمنان اسرائیل مثل حماس و حزب الله کمک می‌کند، اسرائیل هم باید به سازمان‌های ایرانی مخالف جمهوری اسلامی کمک کند.
آقای هجری در برنامه "به عبارت دیگر" همچنین به صحبت‌های یکی از اعضای شناخته شده حزبش در جریان مراسم حج امسال در یکی از کانال‌های تلویزیونی وابسته به عربستان سعودی که جنجال آفرین شده بود واکنش نشان داده است.
برنامه به عبارت دیگر با مصطفی هجری روز سه شنبه ۳۰ شهریور در ساعت ۲ بعد از ظهر به وقت گرینویچ، ۱۸:۳۰ به وقت ایران از تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی پخش می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست: