۱۳۹۶ اردیبهشت ۱۵, جمعه

ادامه تنش میان وزیر خارجه آلمان و نخست وزیر اسرائیل

ادامه تنش میان وزیر خارجه آلمان و نخست وزیر اسرائیل

در پی واکنش تند نتانیاهو به دیدار وزیر خارجه آلمان با فعالان مدنی اسرائیل، زیگمار گابریل بار دیگر از این اقدام خود دفاع کرد. در سفر گابریل به اسرائیل، نتانیاهو به خاطر این اقدام برنامه ملاقات خود با او را لغو کرد.
Außenminister Gabriel in Israel (picture-alliance/dpa/B. von Jutrczenka)
سفر ده روز پیش وزیر خارجه آلمان به اسرائیل (۲۵ آوریل/ ۵ اردیبهشت) پیش از انجام، با حاشیه‌هایی همراه شد که همچنان ادامه دارد.
دیدار با نمایندگان دو سازمان حقوق بشری اسرائیلی که منتقد برخی سیاست‌های دولت این کشور از جمله توسعه شهرک‌سازی در مناطق اشغالی هستند، بخشی از برنامه‌ی سفر زیگمار گابریل به اسرائیل بود.
با انتشار این خبر و پیش از ورود گابریل به اورشلیم (بیت‌المقدس) نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو در واکنشی خشم‌آلود، از احتمال لغو دیدار خود با گابریل خبر داد و با امتناع وزیر خارجه آلمان از تغییر برنامه‌های خود این ملاقات انجام نشد.
زیگمار گابریل که پیش از این تاکید کرده بود دیدار با منتقدان دولت اسرائیل "پدیده تازه و عجیبی" نیست، روز جمعه، ۱۵ اردیبهشت در گفت‌وگو با نشریه "بیلد" تاکید کرده که او این کار را در آینده نیز انجام خواهد داد.
وزیر خارجه آلمان گفت: «در میان نیروهای دموکرات باید امکان ملاقات با نمایندگان سازمان‌های منتقد دولت نیز وجود داشته باشد.»
به گفته‌ی گابریل، دولت آلمان نیز سیاست‌های شهرک‌سازی اسرائیل را مانعی بر سر راه پیشرفت روند صلح میان این کشور و فلسطین ارزیابی می‌کند و او به همین دلیل شنیدن سخنان مخالفان اسرائیلی این سیاست‌ها را "بدیهی" می‌داند.

قدردانی شخصیت‌های اسرائیلی از گابریل
گابریل درباره تاثیر احتمالی این تنش در سفر رئیس جمهور آلمان به اسرائیل، تصریح کرد که فرانک والتر اشتاین‌مایر جایگاهی کاملا متفاوت با او دارد و مطمئن است که رئیس جمهور برای آرامش بخشیدن به اوضاع سخنان مناسبی خواهد یافت.
در همین حال بیش از ۲۰ شخصیت برجسته اسرائیلی با انتشار بیانیه‌ای از آلمان به خاطر پشتیبانی از فعالان مدنی در این کشور قدردانی کرده‌اند.
امضاء‌کنندگان این بیانیه از چهره‌های مشهور علمی، فرهنگی و سیاسی اسرائیل هستند. هارل، برنده "جایزه اسرائیل" سال ۲۰۰۴، که مهم‌ترین نشان افتخار این کشور محسوب می‌شود، می‌گوید از گابریل به خاطر رفتارش در سفر اخیر او به اسرائیل "عمیقا سپاسگذاریم".
در ماه فوریه سال جاری نیز دیدار شارل میشل، نخست وزیر بلژیک با منتقدان دولت اسرائیل با خشم و واکنش تند بنیامین نتانیاهو روبرو شده بود.

هیچ نظری موجود نیست: