۱۳۹۶ تیر ۱۹, دوشنبه


نمایش قدرت اپوزیسیون ترکیه در استانبول

راهپیمایی سه هفته‌ای اپوزیسیون ترکیه به نام "مارش عدالت" با برگزاری یک میتینگ میلیونی در استانبول به پایان رسید. این راهپیمایی به ابتکار کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب جمهوریخواه خلق (CHP) در آنکارا آغاز شده بود.
Türkei Protest der Oppositionspartei CHP in Istanbul (Getty Images/AFP/Y. Akgul)
میتینگ پایانی "مارش عدالت" روز یک‌شنبه ۹ ژوئيه (۱۸ تیر) با شرکت صدها هزار نفر از مخالفان رجب طیب اردوغان رئيس‌جمهوری ترکیه در استانبول برگزار شد. در این تجمع میلیونی، کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهور‌ی‌خواه خلق سخنرانی کرد.
قلیچداراوغلو که مبتکر این راهپیمایی ۴۲۵ کیلومتری از آنکارا تا استانبول بود، در سخنرانی خود گفت: «ما برای عدالت راهپیمایی کردیم، عدالتی که اینجا وجود ندارد.»
رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ضمن انتقاد از سیاست‌های اردوغان گفت: «ما به خاطر نمایندگان مجلس و روزنامه‌نگارانی که در زندان هستند اینجا هستیم. ما به خاطر استادانی که از دانشگاه اخراج شدند اینجا هستیم.»
Türkei Protestmarsch CHP Adalet in Istanbul | Kemal Kilicdaroglu (Reuters/U. Bektas)
کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب جمهور‌ی‌خواه خلق
پس از کودتای نافرجام ترکیه در تابستان سال گذشته دولت اردوغان با اعلام حالت فوق‌العاده به بازداشت و اخراج بسیاری از منتقدان و مخالفانش به بهانه دست داشتن در کودتا اقدام کرد.
شرکت کنندگان در این تجمع در حالی که پرچم‌های بزرگ ترکیه را در دست داشتند فریاد می‌زدند: «عدالت، برابری، حکومت قانون». اوزگور اوزل نماینده حزب جمهوری‌خواه خلق در پارلمان ترکیه به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان ترک گفته تعداد شرکت‌کنندگان در این تجمع یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بوده است.
۱۵ هزار نیروی پلیس امنیت این تجمع را بر عهده داشتند. محرک اصلی برگزاری این مارش دستگیری انیس بربراوغلو نماینده حزب جمهوری‌خواه خلق در پارلمان ترکیه بود که روز ۱۵ ژوئن بازداشت شد.
رجب طیب اردوغان رئيس‌جمهور ترکیه، قلیچدار اوغلو مبتکر این مارش را به حمایت از تروریسم متهم و این راهپیمایی را حرکتی در پشتیبانی از تروریسم قلمداد کرده بود.
تجمع میلیونی استانبول بازتاب وسیعی در مطبوعات و رسانه‌های ترکیه داشت، هرچند روزنامه‌های طرفدار دولت از آن با عنوان "مارش خائنان" نام بردند.

هیچ نظری موجود نیست: