۱۳۹۶ آبان ۱۶, سه‌شنبه

افشاگری جدید؛ بهشت رؤیایی ثروتمندان در پناهگاه‌های مالیاتی

روزنامه‌نگاران افشا کرده‌اند که ابرثروتمندان "بهشت"هایی در اختیار دارند که می‌توانند بدون مزاحمت مأموران و ادارات مالیات ثروت‌های بادآورده‌ی خود را حفظ کنند. بسیاری از چهره‌های نامدار جهان در این غارتگری سهیم هستند.
Paradise Papers Bildmontage Symbolfoto Paradise Papers Bildmontage Symbolfoto *** Paradise Papers Mo (Imago/STPP)
شبکه‌ای از روزنامه‌نگاران افشاگر اطلاعات ارزشمندی درباره حقه‌ها و ترفندهای ابرثروتمندها در فرار از پرداخت مالیات منتشر کرده است. همین شبکه پیش از این در سال ۲۰۱۶ "اوراق پاناما" را منتشر کرده بود.
طبق اسناد تازه بسیاری از "پناهگاه‌های مالیاتی" به بنگاه‌های اسمی در برمودا و شرکت‌های جعلی در سنگاپور برمی‌گردند. افشاگران به این اسناد "اوراق پارادایز" (مدارک بهشتی) نام داده‌اند.
در نزدیک ۱۳ و نیم میلیون سندی که منتشر شده نام بیش از ۱۲۰ سیاستمدار از ۵۰ کشور جهان به میان آمده است، در کنار سرمایه‌گذاران و دلالان و ورزشکاران پردرآمدی که از پرداخت مالیات فرار می‌کنند.
برای اجتناب از غرض‌ورزی و انتشار اطلاعات غیردقیق این اسناد بیش از یک سال در دست تحقیق و بررسی بوده و بر آنها راستی‌آزمایی صورت گرفته است.
چهره‌های نامدار
برخی از اسناد این مجموعه از روابط مالی ویلبر راس، وزیر بازرگانی ایالات متحده با شرکتی مرتبط با مسکو خبر می‌دهند.
بنا بر اسناد افشاشده ویلبر راس، وزیر بازرگانی دونالد ترامپ، در یک شرکت کشتی‌رانی سرمایه‌گذاری کرده که با شرکت دیگری، تحت کنترل نزدیکان ولادیمیر پوتین، در ارتباط کاری قرار دارد. این موضوع در شرایطی که دادگستری آمریکا درباره دخالت احتمالی روسیه در انتخابات آمریکا به سود دونالد ترامپ سرگرم تحقیق است، بسیار معنی‌دار است.
علاوه بر وزیر بازرگانی، نام چند مقام دیگر کابینه ترامپ نیز در "اوراق بهشتی" ذکر شده است.
طبق چند سند میلیون‌ها دلار از صندوق خصوصی ملکه بریتانیا نیز در جزایر کیمن و برمودا سرمایه‌گذاری شده که بر آنها هیچ نظارت مالیاتی وجود ندارد.
همان طور که پس از انتشار اوراق پاناما ولوله‌ای به پا شد و آبروی بسیاری از دولتمردان به باد رفت، انتظار می‌رود که "اوراق پارادایز" نیز دامان عده‌ای از ثروتمندان متقلب را بگیرد.

هیچ نظری موجود نیست: