۱۳۹۶ دی ۱, جمعه

رأی مجمع عمومی سازمان ملل علیه تصمیم ترامپ درباره اورشلیم


رأی مجمع عمومی سازمان ملل علیه تصمیم ترامپ درباره اورشلیم


Thu 21 12 2017 

دویچه وله: کشورهای عضو سازمان ملل با اکثریت بالا به تصمیم رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل اعتراض کردند. ۱۲۸ کشور جهان از آمریکا خواستند در تصمیم خود تجدیدنظر کند.

کشورهای عضو سازمان ملل متحد با اکثریتی بالا از آمریکا خواستند که تصمیم خود مبنی بر انتقال سفارتخانه این کشور به اورشلیم (بیت‌المقدس) را پس بگیرد.

شامگاه پنجشنبه (۲۱ دسامبر) مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای که تصمیم آمریکا را رد می‌کند، پایان گرفت.

۱۲۸ کشور با رأی مثبت به قطعنامه‌ای علیه تصمیم آمریکا رأی دادند. ۹ کشور تصمیم آمریکا را تأیید کردند و ۳۵ کشور رأی ممتنع دادند.

کشورهای اسلامی، در کنار قدرت‌های اروپایی به قطعنامه‌ای که تصمیم ترامپ را غلط می‌داند، رای مثبت دادند. کشورهای هند، روسیه، چین و برزیل از کشورهایی بودند که به قطعنامه رأی مثبت دادند.

آمریکا از قطعنامه مشابهی در شورای امنیت با رأی وتو جلوگیری کرده بود، اما در مجمع عمومی قادر به چنین امری نبود.

آرای مجمع عمومی ضمانت اجرائی ندارد، اما ارزش نمادین دارد و انزوای سیاسی ایالات متحده را در عرصه بین‌المللی نشان می‌دهد.

دونالد ترامپ، سران کشورها را تهدید کرده بود، چنانچه با نظر آمریکا مخالفت کنند، با پیامدهای مالی مواجه می‌شوند و یاری‌های آمریکا را از دست می‌دهند.

"پیروزی برای فلسطین"

دولت خودگردان فلسطینی از رأی مجمع عمومی سازمان ملل استقبال کرد و آن را یک پیروزی تاریخی دانست.

یک سخنگوی دولت خودگردان از سوی محمود عباس، رهبر فلسطینی‌ها، گفت: «ما به تلاش‌های خود در سازمان ملل و تمام مجامع بین‌المللی ادامه می‌دهیم تا به اشغال پایان دهیم و دولت مستقل خود را تشکیل دهیم که شرق بیت‌المقدس پایتخت آن خواهد بود».

نظر دونالد ترامپ مبنی بر انتقال سفارتخانه ایالات متحده از تل‌اویو به اورشلیم به معنای به رسمیت شناختن شهر اخیر به عنوان پایتخت اصلی اسرائیل است.

این نظر نه تنها با عرف بین‌المللی مغایرت دارد، که با شماری از قطعنامه‌های سازمان ملل نیز در تضاد است.

هیچ نظری موجود نیست: