۱۳۹۶ دی ۱۹, سه‌شنبه

دکتر مجید سمیعی یکی از پدیده‌های نظام اسلامی است، اگرچه در خارج از کشور به سر می‌برد. نکته‌ی جالب این است که نظام اسلامی هم او را «ابر جراح»‌[1] خطاب می‌کند و هم حقه‌باز و کلاهبردار!

!

دکتر مجید سمیعی پزشک هاشمی‌شاهرودی حقه‌باز و کلاهبردار یا «ابر جراح» 
ایرج مصداقی
دکتر مجید سمیعی یکی از پدیده‌های نظام اسلامی است، اگرچه در خارج از کشور به سر می‌برد. نکته‌ی جالب این است که نظام اسلامی هم او را «ابر جراح»‌[1] خطاب می‌کند و هم حقه‌باز و کلاهبردار!
بعد از زخمی شدن خامنه‌ای در انفجار مسجد ابوذر در تیرماه ۱۳۶۰، دکتر سمیعی به عنوان جراح مغز و اعصاب از آلمان برای مداوای وی به ایران سفر کرد. وی پس از معاینه خامنه‌ای تأکید کرد که شانسی برای بهبود دست وی نیست.[2] از قرار معلوم روابط او با نظام اسلامی از همان‌جا آغاز شد و به سفرهای متعدد وی به ایران نیز منجر شد. بیمارستان سمیعی در رشت در سایه‌ی تلاش‌های وی ساخته شد.
ساختمان مرکز بین‌المللی علوم اعصاب در شهر هانوفر آلمان، به شکل مغز ساخته شده است که توسط سمیعی اداره می‌شود. در یکی از سفرهای سمیعی به ایران در سال ۱۳۸۹ قرار شد مرکزی درمانی با ساختمانی مشابه در تهران احداث شود. ساخت این مرکز در اراضی منطقه ۲۲ تهران با تبلیغاتی گسترده همراه بود، اما انجام پروژه در مرحله اسکلت فلزی متوقف ماند.
او مداوای بسیاری از چهره‌های نظام اسلامی را به عهده داشته و در حال حاضر مسئولیت مداوای هاشمی‌شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز در هانوفر آلمان به عهده دارد. وی پیشتر به تیم معالج مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری پیوست اما نتیجه‌ای حاصل نشد.[3]
آقای رضا باقری یکی از هموطنان ایرانی در آلمان در صفحه‌ی فیس بوک خود یادداشتی را به اشتراک گذاشت که ما را با چهره‌ی سمیعی آشنا می‌کند.

در یادداشت او آمده است:‌
در سال ۱۹۹۹ برادر همسر من در سن ۲۱ سالگی با مرض سرطان مغزی وارد آلمان شد. با دکتر سمیعی در هانوفر تماس گرفتم و تقاضای یک ویزیت نمودم. ایشان پرسیدند آیا پرداخت ویزیت شخص می‌باشد یا از طرف سوسیال آمت؟ من گفتم او پناهنده سیاسی است؛ ولی هرقدر پول ویزیت باشد پرداخت میکنم. ایشان گفتند بهتر است دکتر دیگری را در فرانکفورت جستجو کنید. در مقابل اصرار ما که او نیاز به قوت قلب از طریق یک دکتر ایرانی مثل شما را دارد؛ گفتند من هیچگونه کمکی نمی‌توانم بکنم. و خواهان قطع مکالمه شد. در هر صورت پس از مدت کمی برادر همسر من فوت کرد؛ اما این تقاضا و جواب منفی دکتر سمیعی را هیچوقت فراموشم نمی‌کنم.»
با این حال مقامات نظام پزشکی ایران او را حقه‌باز می‌نامند. سمیعی در سال ۲۰۱۴ مدعی شد آكادمی جهانی جراحان مغز و اعصاب، جایزه این آكادمی با عنوان Golden Neuron Award را به وی اعطا كرد.
دکتر محمدمهدی قیامت، معاون آموزشی و پژوهشی رییس سازمان نظام پزشکی تهران با بیان اینکه جایزه اعطا شده به پرفسور سمیعی ارزش علمی ندارد، گفت:
«متخصصین و مسئولان جامعه پزشكی به خوبی می‌دانند كه پروفسور سمیعی در حال حاضر اجازه کار در کشور آلمان ندارد ضمن این‌كه پزشکان آن‌جا نیز شناخت چندانی درباره وی ندارند.»
به گفته كارشناس خبره جرایم پزشكی، پروفسور سمیعی «با سوار شدن بر موج رسانه‌ای بیمارانی را که حتی برخی شان بضاعت گذراندان امورات زندگی روزمره خود را هم ندارند به مرکز هانوفر منتقل می‌کند؛ در واقع آنجا را از بیماران ایرانی پر می‌کند و اغلب بیماران نیز ناراضی بر می‌گردند.»
وی همچنین اضافه کرد: «متأسفانه برخی افراد و چهره‌ها پول می‌دهند تا جایزه دریافت نمایند. نمونه‌های آن نیز چندی قبل و در پی انتشار اخبار رسمی درباره چند چهره در عرصه ورزش بود كه همگان دیدند چه مسایلی درباره این جوایز و پول‌های پرداختی وجود داشت. در امور پزشكی مشابه نیز یكی از مصداق‌‌ها پروفسور سمیعی است.
دکتر قیامت تاکید کرد: «در واقع جایزه‌هایی بار علمی دارند که مورد تأیید مراکز شناخته شده رسمی و بین‌المللی باشند. حال آنكه متأسفانه پروفسور سمیعی از طریق ارتباطاتی که دارد با ایجاد انجمن‌های ساختگی عده‌ای را به عنوان مسئول اجرایی و دست اندر كار در چنین مراكزی معرفی می‌کند و سپس آن‌ها او را به این القاب و عناوین مفتخر می‌کنند!» [4]
دکتر ایرج فاضل وزیر اسبق وزارتخانه‌های بهداشت و علوم که در حال حاضر رئیس نظام پزشکی است نیز در رابطه با سمیعی گفت:
«همانطور كه قبلاً نيز گفته‌ام سپردن سکان جراحی مغز و اعصاب كشور به پروفسور سمیعی صددرصد اشتباه بود.» [5]
پروفسور بهروز برومند که از او رسانه‌های ‌داخلی به عنوان پدر علم نفرولوژی ایران یاد می‌‌کنند در این باره گفت:
«به عقیده من جوایز علمی را معمولأ باید بر اساس اکتشاف‌ها یا ابداع های بسیارخاص و منحصر به فرد اعطا کنند حال آن که نمی‌دانیم پروفسور سمیعی بابت کدامین اکتشاف یا اختراع علمی- پزشکی به این عنوان نائل آمدند؟ ضمن این كه تا آنجا كه می‌دانیم ایشان در آلمان و اروپا چند سالی است كه بازنشسته شده‌اند.» [6]

سایت تابناک هم در این مورد نوشت:
«اما اشکال بزرگ‌تر هنگامی آشکار می‌شود که می‌بینیم این جایزه را مؤسسه‌ای با نام «آکادمی جهانی جراحی اعصاب» (WORLD ACADEMY OF NEUROLOGICAL SURGERY) به پروفسور سمیعی اعطا کرده که نهادی خصوصی، ناشناخته و البته تقریبا تازه کار است که از سوی هیچ نهاد علمی تأیید نشده و بیشتر به جمعی دوستانه و دورهمی شباهت دارد تا یک نهاد معتبر علمی که رویکردهای دقیقی برای پاسداشت جایگاه علم و عالمان داشته و تلاش دارد در پیشبرد اهداف پزشکی گام بردارد آن گونه که در سایت این نهاد آمده، آکادمی جهانی جراحی اعصاب که معلوم نیست مقرش در کجاست و در کدام کشور به ثبت رسیده، در سال ۲۰۰۵ آغاز به کار کرده و تاکنون چهار پروفسور را در مقاطع زمانی نامنظم، بر پایه اسلوب نا‌آشکار مستحق اعطای جایزه و عنوان عصب طلایی (Golden Neuron Award) دانسته است که آخرینشان پروفسور سمیعی است.» [7]

اما چیزی نگذشت که وزرای علوم و بهداشت دولت روحانی روز سه شنبه ۲۴ فروردین ماه ۹۵ به استقبال سمیعی رفتند و در مراسم تقدیر و تشکر از تلاش‌های مستمر و بنیادین وی در دانشگاه علوم پزشکی ایران شرکت کردند. این مراسم با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهور، دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، دکتر محمد فرهادی وزیر علوم  در سالن مرکز همایش‌های رازی دانشگاه برگزار شد و دکتر حاجی میراسماعیل رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، اعضای هیئت رئیسه، دانشجویان و اساتید دانشگاه، مدیران و رؤسای مراکز تابعه، مدیران گروه‌های بالینی و پایه، رزیدنت‌های اعصاب، نورولوژی، گوش و حلق و بینی، دانشجویان پزشکی و علوم پایه حضور داشتند.» [8]
هاشمی رفسنجانی نیز همان موقع با سمیعی و هیأت همراهش در مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار کرد. [9] و حسن خمینی به او لوح تقدیر و تندیس طلا داد. [10] در برج میلاد با حضور شهردار تهران و دکتر دلیری معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تندیس سمیعی رونمایی شد. [11] وی همچنین با روحانی دیدار و گفتگو کرده است [12] و از او تقدیرنامه و ... دریافت کرده است.

ایرج مصداقی  ۶ ژانویه ۲۰۱۸








[1]   http://www.iribnews.ir/fa/news/1606664
[2]   http://www.jahannews.com/news/545317
[3]   http://www.ghatreh.com/news/nn20174998
[4]   http://danakhabar.com/fa/news/1184870
[5]   http://shafaonline.ir/fa/news/37674
[6]   http://danakhabar.com/fa/news/1184948
[7]   http://www.tabnak.ir/fa/news/442295
[8]   https://www.mehrnews.com/news/3595633
[9]   http://fararu.com/fa/news/269396
[10]   http://namehnews.ir/fa/news/94255
[11]   http://fararu.com/fa/news/269529
[12]   http://fanavarimag.ir/1393/01/04

هیچ نظری موجود نیست: